Bedömarutbildning. Examensnivåer för fristående examina Yrkesinriktad grundexamina Ger breda grundläggande yrkesfärdigheter inom en bransch. Yrkesexamen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Stat – Huvudman - Profession
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
För kunskap och bildning Läroavtalsdagen Tor Lindholm Koulujen rehtorit puolustivat koulujen toimia Ylen haastattelussa kertomalla, että ”koulut.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Utbildare av arbetsplatshandledare
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Bättre fälla än fria? •Villkor kan vara objektiva (mätbara) eller subjektiva (förutsätta bedömning) •Kontrollanten väljer inte vad som ska kontrolleras,
UTBILDNING AV BEDÖMARE INOM FRISTÅENDE EXAMENSSYSTEMET
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Vanliga fel vid riskbedömning
Utbildare av arbetsplatshandledare
Utbildningssystemet i Finland
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Avtal om lokal lönebildning 2011
Teambaserat arbetssätt för
2008.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
VÄLKOMNA Att komma ut ur skolan!.
Tillgodoräknande Administration Studentcentrum Upplägg Hittills under 2014 Ärendegång Ansökan om tillgodoräknande Scenarier Övrig information Diskussion.
Reseproduktion och försäljning
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Kunskaps-/färdighetsprofilerna för olika examen Bredden gällande kunskaper och färdigheter Graden av spe- ciali- sering Grundexamen Bredden gällande kunskaper.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Delegering Vem får delegera?
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vad är (fristående) yrkesexamina ? Möjlighet att påvisa yrkesskickligheten (genom fristående yrkesprov) oberoende hur de kunskaper och färdigheter som.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Hur berör ATEX direktivet Pulverlackerande företag
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Molndal.se Varför dokumentera För att brukaren ska få den hjälp och det stöd som han/hon har rätt till. Så brukaren vet och kan vara delaktig. Arbetsredskap.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
JOBBGARANTI I VÄRMLAND EFTER VÅRD- OCH OMSORGSPROGRAMMET
Yrkesutbildningsreformen
Metodbilder Utveckling och införande av ny teknik och nya metoder för virkesmätning Process med delprocesser Delprocess med aktiviteter.
Samverkan.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Tips för det praktiska ledarskapet
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Patientsäker vårddokumentation
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Ta del av riktlinjerna här
Handledarutbildning Steg 2.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Bedömarutbildning

Examensnivåer för fristående examina Yrkesinriktad grundexamina Ger breda grundläggande yrkesfärdigheter inom en bransch. Yrkesexamen Visar att personen har den skicklighet som krävs av en yrkesman på området Specialyrkesexamen Visar att personen behärskar de mest krävande uppgifterna på området

Begrepp Examensarrangör Ansvarar för arrangemangen kring avläggande av examen. Instruerar bedömarna. Gör upp bedömningsprotokollen, arkiverar bedömningsdokumenten och ansvarar för kontakten till examenskommissionen. Identifierar examinandens tidigare kunnande.

Begrepp Examinand Personen som avlägger en fristående examina. Bedömare Personer som bedömer examentillfällen. Examenstillfälle Situationen då examinanden påvisar sin yrkesskicklighet i verkliga arbetsuppgifter utgående från en plan. Examenskommissionen Utfärdar examensbetyg

Begrepp Trepart = bedömare Arbetsgivare Arbetstagare Undervisningssektorns representant En av treparten skall vara examensmästare Treparten bedömer yrkesskickligheten som examinanden påvisar under examenstillfället. Treparten fastställer vid bedömningsmötet enhälligt ett vitsord för varje examensdel.

Yrkesskicklighetens förvärvande Personlig tillämpning Examinanderna har olika utgångsläge för hur yrkesskickligheten har förvärvats innan de är redo för ett examenstillfälle Tidigare studier Arbetserfarenhet Var, när och hur yrkesskickligheten har förvärvats har ingen betydelse. Förberedande utbildning

Särskilt stöd Individuella specialbehov Språk och kultur Kan medföra svårigheter som kräver specialhandledning, stödåtgärder och specialarrangemang. Ovanstående arrangemang ändrar inte bedömningskriterierna.

Bedömare Skall ha tillräcklig yrkesskicklighet inom branschen Skall ha bedömningskompetens (t.ex arbetsplatshandledar- eller bedömningserfarenhet, arbetserfarenhet, har själv avlagt den aktuella examen.) Skall vara motiverad för sin uppgift. Skall ha de praktiska möjligheterna att fungera som bedömare. Jäv Släktskap eller andra nära band.

Bedömningskriterier För varje examensdel finns bedömningskriterier. Fördjupa dig i de bedömningskriterier som rör den examensdel du skall bedöma. Utgående från bedömningskriterierna skriver examinanden en plan på hur varje kriterier skall uppfyllas, dvs hur hen tänker visa sin yrkesskicklighet i ifrågavarande kriterier. Planen skickas till bedömarna innan examenstillfället. Bekanta dig med planen innan examenstillfället börjar. Yrkeskunnandet skall bli heltäckande bedömt enligt bedömningskriterierna Kriterierna kan planeras att visas, praktiskt, muntligt, skriftligt eller vara t.ex. en produkt. Planen skall godkännas av examensmästaren innan examenstillfället påbörjas.

Bedömningsprinciperna Bedöm yrkesskickligheten utgående från de krav och kriterier som finns i examensgrunderna. Yrkesskickligheten bedöms i en miljö där examinanden kan utföra arbetsuppgifter som krävs i yrket. Dokumentera dina iakttagelser på t.ex. en bedömningsblankett. Examinandens självutvärdering är en viktig del av bedömningen så ge alltid examinanden möjligheten att göra en självutvärdering och motivera sina prestationer, även vid tillfället då treparten är samlad innan bedömningsmötet.

Bedömningsmetoder Examinandens kompetens bedöms genom att du följer utförandet av arbetet och iakttar just de kriterier som skall bedömas för ifrågavarande examensdel. Bedömningen kan ske genom: Diskussioner Observationer Kompletterande frågor under examenstillfällets gång Intervjuer Muntliga eller skriftliga tilläggsuppgifter Examinandens planeringar/arbetsbeskrivningar/utvärderingar

Bedömningsmetoder Bedömarna ser tillsammans med examinanden till att alla bedömningskriterierna blir bedömda. Fokusera på hur examinanden utför arbetet och hur hen fungerar i de olika arbetssituationerna.

Examenstillfället Skapa en positiv atmosfär och visa intresse för examinanden. Uppmuntra examinanden att göra en regelbunden självutvärdering.

Bedömningsmöte Här deltar treparten. Examinanden deltar inte under detta möte Under mötet ger bedömarna sina synpunkter på hur examinanden har lyckats påvisa den yrkesskicklighet som krävs för ifrågavarande examensdel. Efter bedömningsmötet delges examinanden bedömningsbeslutet.

Bedömning Ett examenstillfälle kan: Godkännas med vitsorden 1-3 (grundexamen) Bedömas godkänd/underkänd (yrkesexamen och specialyrkesexamen) Avbrytas (Vid äventyrande av arbetarskyddet eller någons säkerhet och hälsa eller då det finns risk för stor ekonomisk skada) Tas om i sin helhet om en examensdel är underkänd. Komplettas innan bedömningsmötet. (Då något eller några av bedömningskriterierna inte uppfylls.)

Rättelse och omprövning av bedömningen Examinanden kan skriftligen begära rättelse av bedömningen hos den trepart som har fattat beslut om bedömningen. Begäran om rättelse ska göras inom 14 dagar från den tidpunkt då examinanden har haft möjlighet att ta del av resultaten av bedömningen. Om examinanden inte är nöjd med trepartens beslut efter en begäran om rättelse kan hen hos examenskommissionen skriftligen begära omprövning av ett beslutet. Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Om beslutet är uppenbart felaktigt, får examenskommissionen bestämma att en ny bedömning ska göras samt av grundad anledning kräva att examensarrangören ska utse nya bedömare.

Tack för att du lyssnade!