INFÖR BETYGSPROGNOS VT2015 2015-03-12. ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Gymnasievalet Tidsplan 20 jan- Öppnar för ansökan 15 feb- Stängs för ansökan Kallelser till färdighetspr ov 14 april- Preliminärt antagningsresu.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Exklusive nyanlända elever
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Barnets bästa i främsta rummet
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Problematisering av diplomet
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Instruktion till huvudman
Riktlinjer för betygssättning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Instruktion till huvudman
Innehåll i och användning av läromedel.
Ny lärarutbildning start ht-11
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Kommuners styrning av gymnasieskolan
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Timplan för grundskolorna i Angered
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Bedömning för lärande 31/10
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rapportera framsteg eller status
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
Möjligheter till finansiering?
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Dokumentera rätt i vården
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Presentationens avskrift:

INFÖR BETYGSPROGNOS VT

”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive utbildning och därtill få möjligheter att utvecklas till sin fulla potential.” Ur AcadeMedias kvalitetsrapport 2014

Gemensam kvalitetsdefinition ”Att nå så hög måluppfyllelse som möjligt utifrån de nationella målen för utbildningen/verksamheten, att göra det på ett sätt som vinner våra kunders förtroende och att göra våra barn/elever/deltagare väl rustade att gå vidare i utbildningssystemet eller yrkeslivet och samhällslivet”  För oss handlar kvalitet om följande tre aspekter: ‒ Funktionell kvalitet – i vilken mån nås de nationella målen för utbildningen? ‒ Upplevd kvalitet – hur nöjda är våra kunder? ‒ Ändamålsenlig kvalitet – hur går det för våra elever efter att de lämnat verksamheten? Blev de väl rustade att gå vidare i utbildningssystemet/yrkeslivet? Betygsprognos är ett verktyg för att säkra Funktionell kvalitet

Varför betygsprognos - syfte  Betygsprognoserna syftar främst till att samtliga elever inom AcadeMedia ska nå kunskapskraven.  Att tidigt identifiera elever som är i behov av stödåtgärder är ett viktigt syfte, liksom att fånga upp vilka elever som behöver utvecklas ytterligare från sin nivå för att nå högre i sin kunskapsutveckling.  Betygsprognosen fungerar som ett underlag för skolornas organisation av resurser och stöd för att säkra en hög måluppfyllelse.  Likaså utgör prognoserna viktigt underlag för huvudmännen i deras resursfördelning och särskilda stödinsatser.

Vad är betygsprognos* - definition  ”Prognos avser en lärares professionella helhetsbedömning om eleven kommer att nå kunskapskraven vid läsårets slut – med utgångspunkt i vad läraren vid det givna tillfället vet om elevens kunskaper och kapacitet.” *Vi använder ordet betygsprognos för åk 3, 6 och 9 även om betyg inte sätts i åk 3.

Betygsprognoser - vad förväntas ni göra?  Undervisande lärare i åk 3, 6 och 9 ska redovisa ‒ antal elever i årskursen som läst ämnet ‒ antal elever i åk 3 som förväntas nå kunskapskraven i sv/ma/so/no samt förväntas ligga i nivå med kunskapskraven i övriga ämnen för åk 3 ‒ antal elever i åk och 6 och åk 9 som förväntas nå minst E i ämnet ‒ antal elever som förväntas nå F eller (-) i juni  Rapporteringen kan med fördel göras för alla betygssteg: A, B, C, D, E, F, -  Prognosen sammanställs i ”Rapportmall enhet”  Betygsprognosen ska vara en realistisk bedömning av hur resultatet kommer att bli i juni 2015 utifrån nuvarande undervisnings- och stödupplägg.  Det är upp till varje huvudman/rektor att avgöra om betygsprognosen ska delges elever/vårdnadshavare. Inrapportering till kvalitetsansvarig xx april 2015

Betygsprognoser - vad förväntas efter inrapportering?  Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. […] Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Lag (2014:458). 3 kap 3§Skollagen  Efter gjord betygsprognos bör rektor och lärare samlas för att göra en bedömning av behov på grupp och individnivå. Underlaget är en viktig utgångspunkt för resursfördelning och eventuella insatser för elever som riskerar att inte nå kunskapskraven.  Betygsprognosen bör på samma sätt utgöra utgångspunkt för att stödja elevernas utveckling till ytterligare högre nivåer, även om eleven redan har godkända betyg.

Betygsprognos – åk 9 och åk 6 Samtliga ämnen fylls i – glöm inte antal elever som läst ämnet Välj att fylla i samtliga betygssteg eller antal elever som förväntas nå F/- resp. E-A

Betygsprognos åk 6 Om enheten sätter blockbetyg i So eller No i åk 6, dela upp betyget på ämnesnivå (t ex C i blockbetyg No = C i Biologi, C i Fysik och C i Kemi

Måluppfyllelse åk 3 Om ämnet inte har lästs ännu i åk 3 anges antal elever ”0”

Sammanställningen fylls i automatiskt

För att få en jämförbarhet med SIRIS, ska även andel elever som förväntas nå kunskapskraven anges Exempel: Om skolan har 100 elever i åk 3 och 10 av dem inte förväntas nå kunskapskraven i något av ämnena blir denna siffra 90% ((100-10)/100), oavsett hur många ämnen eleven inte förväntas nå upp till lägsta kravnivån i.

Betygsprognos VT15  Frågor?  Anna Frosch Nordin och Karin Carlsson besvarar frågor eller synpunkter!  Den ifyllda mallen skickas till kvalitetsansvarig hos din huvudman/verksamhet (datum meddelas av kvalitetsansvarig)

Frågor & Svar  Mina elever läste teknik på höstterminen i 6:an och nu är det vårterminen i åk 6 – behöver jag lägga in något för teknik? Svar: Ja, senaste bedömningen ska registreras, i det här fallet från HT 14.  Mina åk 9 elever har redan fått ett slutligt betyg i hem- och konsumentkunskap, ska jag registrera? Svar: Ja, bedömningen ska registreras och betyget kommer också att anges i slutbetyget för åk 9.  Vilka ämnen ska bedömas? Svar: Alla ämnen som man läst hittills under skolgången ska bedömas.  Mina 3:or har inte läst musik än, hur gör vi? Svar: Registrera ”0” på ”Antal elever som läst ämnet”. Säkerställ också att eleven får den tid den har rätt till i åk 4-6.

Frågor & Svar, forts.  Eleven Viktor har särskilt stöd och gör framsteg, ligger på gränsen mellan E och F men läraren tror att kunskapskraven nås i juni. Svar: Viktor räknas in i antal elever som förväntas nå lägst betyget E.  Eleven Cornelia var på gränsen HT14, nådde precis kraven till jul, sackar efter ytterligare nu. Svar: Utifrån planerade stödinsatser, gör en bedömning om förväntat resultat i juni -15.  Särskilt stöd ges till Felicia, hon gör framsteg men lärare är mycket osäker på hur långt det räcker. Svar: Felicia räknas in i antal elever som förväntas nå F i juni. Utred det särskilda stödet och överväg andra insatser!  Eleven Lukas ligger i fas med planeringen i ämnet men lärare ser att han kommer att få svårt när det framöver förväntas mer och blir svårare. Prognos att eleven kommer att nå målen? Svar: Om bedömningen är ”Ja” i juni = Lukas räknas in i antal elever som förväntas nå lägst betyget E.  Carl ligger inte i fas och har inte gjort det tidigare heller men lärarens bedömning är att han skulle komma i fas om skolan sätter in extra anpassningar/särskilt stöd. Prognos att eleven kommer att nå målen? Svar: Gör en bedömning utifrån stödinsatserna och vad som är troligt hur eleven kan utvecklas.