Kunskapssyn, prov och bedömning Kursdel i LHK210 Tre tillfällen 6/9, 8/9, 13/9 föreläsning, övningar, workshop, diskussion och reflektion om kunskapssyn,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Bedömning i formativ mening
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Klagshamns rektorsområde
Workshop Arbetsplatslärande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Ta del av riktlinjerna här
Handledarutbildning Steg 2.
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kunskapssyn, prov och bedömning Kursdel i LHK210 Tre tillfällen 6/9, 8/9, 13/9 föreläsning, övningar, workshop, diskussion och reflektion om kunskapssyn, prov, bedömning samt Lgr11 Helene Wåhlander

Utdrag ur kursplan för LHK210 Innehåll Samband mellan kunskapssyn, prov och bedömning av elevers lärande. Mål Efter avslutad kurs ska studenten kunna: (6) diskutera centrala ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska begrepp och perspektiv och kunna använda dessa i undervisningssammanhang (7) kritiskt granska och tillämpa metoder för prov och bedömning av elevers lärande Former för bedömning Examination av mål 7 sker i form av en skriftlig hemtentamen som genomförs såväl individuellt som i grupp mål 6 examineras även i seminarium med enskild skriftlig inlämning. mål 6 examineras dessutom i enskilda fördjupningsuppgifter som redovisas muntligt.

Tisdag 6/9, kl Föreläsning, diskussion, övning begreppet kunskapssyn i kurslitteraturen och i styrdokument (Lgr11 med kursplan i hem- och konsumentkunskap, Förbered dig till lektionstillfället: Läs igenom Lgr11, kursplanen för hem- och konsumentkunskap, Gå in på och informera dig omwww.skolverket.se aktuellt material om Lgr11, ämnesfilm, betyg och bedömning Tag med obligatorisk litteratur enligt nedanstående lista. Tag även med referenslitteratur som du har tillgång till

Torsdag 8/9, kl , Föreläsning, diskussion, workshop begreppet bedömning och lärande i förhållandet till prov – undervisning – styrdokument undervisning med relevant innehåll och arbetssätt kopplat till prov och bedömningsformer i hem- och konsumentkunskap, provformat och provkonstruktion - uppgifter

Tisdag 13/9 kl Seminarium, workshop Vad = Innehåll Begreppet bedömning i litteraturen och i relation till eget bedömningsarbete Provkonstruktion Hur = Redovisning Förbered redovisning Läs kurslitteratur om prov och bedömning enligt anvisning i kurshandledningen, tag med anteckningar som du kan använda som underlag för workshop och seminarium. Tänk igenom bedömning ( dvs provmaterial och bedömningsmaterial) a) i relation till kursuppgiften i LHK210 b) i relation till kunskapskravet i hem- och konsumentkunskap Seminarium med workshop Vid seminariet redovisar gruppen med 3-5 ”bilder” i en ppt och kommenterar dem muntligt under 3-4 minuter. Varför = koppling till kursplan för LHK210 samt den tolkning som finns i kurshandledningen

en dold talang

vilken kunskap räknas?

Vad är kunskap? ”Skolans mest centrala funktion är att hantera kunskap” Skillnad mellan kunskap och information? Lgr 80 ”människor är aktiva och kunskapsbyggande till sin natur” Lpo 94 ”de fyra F-en” Lgr 11?

”If you only have a hammer every problem seems to be a nail”

att veta, att kunna, att handla klokt Episteme - ”vetandet” vetenskaplig teoretisk kunskap, vetande om begrepp, om objektiva förhållanden, faktakunskap, sann kunskap Techne – ”kunnandet” praktisk- produktiv kunskap, kunskap som sitter i händerna och i kroppen, skapande verksamhet, pragmatism, kunskap i handling Fronesis - praktisk klokhet - ett mellanmänskligt handlande, att kunna göra väl övervägda ställningstaganden och visa förmåga till omdömesgillt handlande, utveckla ett gott omdöme – att handla klokt, etiskt och politiskt (Gustafsson, B. 2000; 2002, s 13-17; 2004, s 8-13)

Bernt Gustavsson om kunskapsbegreppet ”...den kunskap vi har för att orientera oss i tillvaron bygger på långvarig erfarenhet, men den förändras och förnyas. Kunskap är därför i hög grad inte utbytbar, men förnyelsebar” ”kunskap bärs av människor” ”...en enskild människa ständigt förändrar sin kunskap...” ”...kunskap är något vi skaffar oss i en ständigt pågående process”

Veta att och veta hur Den reflekterande praktikern Förmågan ”att göra” och att förstå det man gör och att kunna föra ett resonemang om det

Lgr11, läroplan, kursplaner Bedömning, lärande, undervisning Kunskapskrav Centralt innehåll Mål – förmågor Syfte Vilka kunskaper ska utvecklas?

Synen på kunskap, lärande och ämnet är central för bedömning. Vilken syn på ämnet har jag som lärare? Vad anser jag som lärare är viktigt att kunna? Vilken grund har jag för att jag anser det?

varför vadhurnärvem

att bedöma kunskap i handling att bedöma kunskapande processer att bedöma arbetsprocesser att bedöma reflekterat handlande

För elever och lärare i HKK innebär bedömning en utmaningen…………..

1400 elever i Europa år Variation – jag kan visa det jag kan Fokus på det nyttiga Möjligt att lära sig (det här behöver jag kunna) Klarhet och tydlighet Rättvisa – veta vad det är som bedöms Tillräckligt med tid Utmaning

Bedömning för lärande återkoppla effektivt till eleverna elevernas ansvarstagande elevers självbedömning kopplat till förståelse för hur de ska förbättra sig anpassa undervisningen till bedömningsresultatet (se Pettersson 2010 s 9)

forts eleverna och delaktighet i lärandemålen eleverna och återkoppling som leder till att de vet nästa steg och hur de ska ta sig dit förstärka uppfattningen att varje elev kan förbättra sig elevernas möjlighet att bedöma sig själva (se Pettersson 2010 s 9)

Begrepp om bedömning Varför? Syftet med bedömningen! Diagnostiskt? Formativ mening? Summativ mening? Vad! Vad ska vi bedöma vid olika tillfällen? Hur ska elever kunna förstå vad de skall kunna? Matriser? Hur? Provformat och svarsformat. Skriftligt? Muntligt? Handlingsbaserat? Individuellt? I grupp?

.....begrepp..... Vem? Inte enbart lärarens ansvar! Eleven är expert på sitt eget lärande! Externt stöd av annan lärare, Nationella prov Bedömning är en gemensam angelägenhet! Självbedömning!! Vem lär sig? JAG!! Kamratbedömning (peer assement) Lärarbedömning Extern bedömnng

...begrepp Vad leder det till? Validitet: Att mäta ”rätt”, mäta det som ska mätas, bedöma det som ska bedömas, inte för ”smalt”, hur hantera ”bias” att gynna/missgynna vissa elever? Reliabilitet: ”rättvist”, likvärdigt, hantera slumpens inverkan, vara överens mellan lärare och med sig själv, dvs intra- och interbedömarreliabilitet

Bedömning för lärande Bedömning av lärande Formativ mening (assessmentSummativ mening (testing culture) culture) Bra undervisning och bra bedömningsformer Hur går lärandet, går eleven framåt? Bra lärare Handledning i lärandet Utifrån styrdokumenten Utan att fragmentisera, urval, helhet! Att kunna se elevernas förutsättningar!

Att se och att kommunicera det vi ser Lärandet är inte linjärt! Stegvis! Tango! Dialog med eleverna på ett professionellt språk! Muntligt, skriftligt Bygga på det starka; ”handlingsplan” för det man ska göra för att komma vidare i sitt lärande Lärare och elev tillsammans, feed-back och feed- forward

Kursplanen i hem- och konsumentkunskap Lgr11 Diskutera kursplanen i hem- och konsumentkunskap Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap

Läroplan och kursplan Verksamhets/Undervisningsmål/kunskapskravet Eleven utvecklar olika kunskapskvaliteter Bedömning, Vad? Bedömning, Hur? (exempelvis klassprov, läxförhör, skolprov, kommunprov, nationella prov, muntliga prov, skriftliga prov, individuellt, grupp, multiple-choice, kortsvar, öppna uppgifter, uppsatser, föredrag, laborationer, projektarbeten, portföljer, observationer, dagboksanteckningar, analysschema, bedömningsmatriser, kunskapsprofiler, lärarbedömning, kamratbedömning, självbedömning)

Analysera och tolka Vilka ”bevis” finns för elevens/barnets kunnande? Vilken tolkning/slutsats gör vi av elevens/barnets visade kunnande? Dokumentation, Vad? Hur? (profiler, scheman, matriser, portföljer, betyg m.m.) Kommunikation med elever, föräldrar, kollegor, skolledare m.fl.

BANANPROVET Berätta i gruppen HUR provet var konstruerat Kommentera lärandet VAD kan bedömas och HUR? Hur skulle provet kunna användas, dvs i vilket syfte? Hur upplevde ni att genomföra provet?