Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Varför fokus på nyanlända just nu
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
SET Social Emotionell Träning
Tillsyn Varberg våren 2013 Tillsynsprocessen.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Funktionshinderspolitiken
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Skolans samlade värdegrundsarbete
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Varför just ämnet fysik?
Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever
Skolinspektionens tillsyn av [HUVUDMAN] den [DATUM]
Svenska i gymnasieskolan
Skolinspektionens tillsyn av [SKOLENHET] den [DATUM]
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen

Bakgrund Ett gammalt men förstärkt uppdrag: att förmedla och förankra både kunskaper och demokratiska värden Citizenship Education – medborgarfostran Skolors reaktiva och tillfälliga insatser Den svenska historien kontra nya utmaningar Nya filosofiska infallsvinklar: deliberation och normkritik Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Granskningens syfte Att granska om undervisning och kommunikationsklimat på ett antal skolor ger eleverna förutsättningar att i undervisningen i alla ämnen tillägna sig sådana grundläggande kunskaper, värden och förmågor – dvs. medborgerlig kompetens – som de enligt styrdokumenten behöver för att kunna vara delaktiga i skolan och i samhällslivet. Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Granskningens omfattning 17 grundskolor i 10 kommuner, från Malmö i söder till Haparanda i norr, en fristående huvudman Skolbesök under fyra dagar på varje skola: -observationer av undervisningen i tre dagar på varje skola, på totalt 230 lektioner i olika ämnen i åk. 8 -gruppintervjuer med elever, lärare och övrig personal -intervju med rektor/skolledning -enkäter till elever och lärare Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Granskningens resultat Skolans samlade uppdrag behöver förtydligas Medborgarfostrande inslag förekommer i alla ämnen men genomsyrar inte undervisningen Elevernas inflytande, delaktighet och kritiska tänkande behöver förstärkas och tränas i undervisningen Uppdraget ställer stora krav på lärarnas kompetens Skolornas syn på uppdraget varierar innebär bristande likvärdighet Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Risker/svårigheter Samsyn som ideal o Skenbar och/eller framtvingad samsyn o Extrem likriktning, ”tystnads- och lydnadskultur” Svagt strukturerade studiemiljöer o Otydligt och/eller förskjutet ansvar o Låga förväntningar, ”omhändertagande- och/eller antiskolkultur” Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

 Ett ständigt pågående demokrati- och värdegrundsarbete  Ett tillåtande samtalsklimat i klassrummen  En väl utvecklad kommunikation på olika nivåer  Normkritisk reflektion och diskussion Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Framgångsfaktorer

Utvecklingsområde Uppdraget behöver förstärkas och förankras genom en normkritisk och anpassad kommunikation, som skapar helhetssyn och likvärdighet, samt tydliggör skolans samlade uppdrag och demokratiuppdragets innebörd: Skol- och huvudmannanivå: ansvar för klimat, attityder och kompetensutveckling samt för hur demokratins ideal gestaltas på en övergripande nivå. Rektors ansvar för skolans samtalsklimat och internkommunikation. Klassrumsnivå: lärarnas ansvar för samtalsklimatet i klassrummen och för att elevernas medborgarkompetenser tränas i undervisningen. Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Skolinspektionens vidare arbete Uppföljningar av de granskade skolornas granskningsbeslut efter 6 månader Framtagande av intern promemoria för bedömningsområdet i den regelbundna tillsynen Skolornas arbete med demokrati och värdegrund

Tack för att ni lyssnat! Ladda ned rapporten och hitta tips på Projektledare Skolornas arbete med demokrati och värdegrund