Om uppsatsskrivande Föreläsning 17/2 C-kursen VT 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Novellens uppbyggnad och innehåll
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Inför nationella provet i svenska
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Insändare Vad kan vi om insändare?
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
XX kommun Kommunikationsplan.
Kritiskt förhållningssätt
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Gymnasiearbete 100 p.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Läsförståelse.
Nätverk för lärare på fritidshem
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Forskningsprocessen idealt
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Forskningsprocessen idealt
Rutiner vårdplan Sårbehandling
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
Inför nationella provet i svenska
Kreativa verktyg och metoder
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Berättar om något som har hänt
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Om uppsatsskrivande Föreläsning 17/2 C-kursen VT 2015

Varför skriva uppsats? Tillämpa och fördjupa sina kunskaper inom ett akademiskt specialområde Lyfta fram olika delar av det ni lärt er under studietiden Bli insatt i forskningsprocessen Lära sig arbeta självständigt ”Profilera” sig

Att skriva uppsats… … betyder både kreativitet och att hålla sig till formerna

Hur börjar man? Fundera Brainstorming Läsa (men inte FÖR mycket!) Gör anteckningar Formulera frågeställning i text Disposition

Från intresse till ämne Vad brinner du för? Allmänintresse Att skära ner till ett ämne… (Bibliotek, Jstor, Googlescholar, kamrater och lärare)

Från ämne till smalt ämne Hur skär man ner ett ämne? (ex. lägga till fler ord) Konstruera en forskningsfråga (PROBLEMATISERA)

Exempel på en grov disposition  Bakgrund/inledning/introduktion - Tratt-modellen (det större fältet – forskningsfrågan). Varför skriver jag om detta? Att situera sin studie i annan forskning. Syfte. Ev. teoretiskt ramverk. Metod.  Empiri/Teoretisk diskussion. Undersökningen. - Särskiljda eller var för sig.  Diskussion/analys/slutsats - Vad kom jag fram till? Återknyt till syfte.

I början av uppsatsen: Överblick av forskningsområdet och uppsatsen som helhet. Väcka läsarens intresse. Inledning och bakgrund som mynnar ut i syfte/frågeställning. Ev. definiera begrepp o s v.

Undersökning (Empiri och Teori) Teori och emperi ska förstås vara relevanta (relatera till varandra) Det teoretiska ramverket är verktyg för att skapa förståelse och ge en djupare analys Akta er för att bli ”journalister” (ej bara berätta om…) Måste finnas en problematik!

Avslutande diskussion Knyter samman syftet, undersökningen och analys. Inte direkt något ”nytt” här. Sammanfatta och ”highlight”, analysera det som redan sagts.

Inledande del TITEL ska gå att förstå och locka till läsning ska tydligt beskriva vad rapporten handlar om ska innehålla vettiga sökord SAMMANFATTNING/ ca 10 meningar eller 200 ord om problem, ABSTRACT (på engelska) resultat, konsekvenser, material och metod Sammanfattningen ska kunna läsas fristående! INNEHÅLLS- Tydligt uppställd och med tydliga rubriknivåer FÖRTECKNING Huvuddel BAKGRUND Varför valde du ämnet? Varför är ämnet intressant? (I kortare texter ibland även en mindre teorigenomgång) PROBLEM Frågor eller hypotes som avgränsar och preciserar ämnet. SYFTE Varför/Vad är målet? T.ex. undersöka, ta reda på, öka kunskap om, ge klarhet i, utreda o.s.v. TEORI Ev. litteraturgenomgång/teoriavsnitt. Redovisning av tidigare forskning på området. METOD Metod: Vilka finns? Vilken har du valt och varför? (= egna rubriker Material: Vilka källor/data/annat material har du beroende på ämne) använt? Urval - bortfall eller liknande? Genomförande (Process el Empiri): Hur gick studien till? Ev. metodanalys - tillförlitlighet etc. Beskriv utförligt - studien ska kunna upprepas. RESULTAT Vad har du kommit fram till? Bearbeta dina resultat och redovisa bara fakta, på ett neutralt sätt! SLUTSATSER Tolkning av fakta, d. v. s. slutsatser. Du ska göra 4 (Analys) tolkningarna – inte läsaren! DISKUSSION Utvärdera slutsatserna, sätt in dem i ett större sammanhang. Markera att detta är dina åsikter. Kritik och självkritik (tillförlitlighet etc). Avslutande del KÄLLFÖRTECKNING I alfabetisk ordning – utifrån det källsystem du valt. Fråga din lärare/handledare vad som gäller för ditt ämne. EV. BILAGOR Rådata och annat som inte är direkt nödvändigt för resonemanget, t ex enkätsvar, mätvärden, utskrift från Internet m.m. Förslag på disposition från Språkverkstaden, Umeå universitet!

Saker att komma ihåg: Vad finns för ”bakomliggande faktorer”? Jämför med andra liknande fall/situationer/fenomen Din frågeställning som en del av en större process Att fråga sig själv: varför är det här viktigt? Visa att man kan fältet och gör en MEDVETEN avgränsning Rubrik

Några punkter att gå igenom med sig själv: 1. Jag studerar X 2. För jag vill veta varför/hur /vem X 3. I syfte att förstå X Berätta för någon utomstående: vad du skriver om? Vad det är du vill veta? VARFÖR du vill veta det?

Fler tips: SAMMANHANG och PROBLEMATIK är de viktigaste grundstenarna i forskningsfrågan Att belysa en frågeställning, föra fram fler frågor, skapa ny förståelse Praktiska tips: 1. Spåna med någon – få feedback 2. Använd ”pre-intervjuer” och undersök folks reaktioner Var disciplinerad. Och börja med att brainstorma (tankekartor?)

Att strukturera en uppsats Finns inte ETT sätt Röd tråd Syfte (bakgrund, metod), undersökning (empiri och teori), slutsatser (återkoppla till syfte) ”Lagom” vetenskapligt språk Konsekvent gällande referenser

Vanliga ”fel” Att slutsatsen inte relaterar till syftet Att man har någon del som inte ”passar in” Att det blir ”obalans” mellan uppsatsens olika delar (ex. framtung) Att man drar för vidlyftiga slutsatser och analyser Att uppsatsen blir enbart beskrivande (eller som en recension)

Carinas tips Disciplin Ge aldrig upp Litteratur, ni ska vara inlästa – men dra en gräns Kandidatuppsatsen är ett ”körkort” Håll deadlines Man är ALLTID tidsoptimist

Betygskriterier ”Opponera” på din egen uppsats innan du lämnar in Titta noga på betygskriterierna och jämför med din text

Upplägg på moment 2 Handledning Skrivarverkstäder med olika teman Ordna gärna egna lärarlösa läsgrupper