Historik Kontakta -från SCCF till nu! Kontakta.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

© BTC i Karlstad AB 2013 Övningsföretag Affärsträning när den är som bäst!
Skyddsombuds- utbildning
Det här är Jusek Akademiker- förbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare.
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Projektrubrik Syfte Målgrupper
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
En ny struktur för scoutrörelsen – ett förslag. Scouterna – allmänt Scouterna är Sveriges nationella scout- organisation och organiserar all scout- verksamhet.
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Elektriska Installatörsorganisationen EIO | EIO Medlemsservice AB. Doc.nr: Välkommen till EIO - vi skapar möjligheter till bra affärer.
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Ulf Vårlid Certifiering FI2xml - Certifiering som grund för kommunikation.
Svenska Brandbefälets Riksförbund
Branschföreningen för Personlig Skyddsutrustning
Psykosyntesföreningen Vision, verksamhetsidé & riktlinjer Vision Verksamhetsidé Riktlinjer Psykosyntesföreningen.
Vad innebär det för Fagersta Golfklubb att övergå till ett system med spelrätter? ANDERS HAMMARSTRÖM.
Nätverk i Sveriges HR Förening. Vad är ett nätverk? ” Ett nätverk är en grupp som har en gemensam bas och ett gemensamt mål eller en gemensam idé, med.
Regional digital agenda för Östergötland
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Kommunförbundet Skåne Många är starkare än en. Vad är vi? Kommunförbundet Skåne är de 33 skånska kommunernas intresse- organisation Vårt uppdrag kan sammanfattas.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Årsmöte Ska ta ställning till styrelsens verksamhetsberättelse och bokslut samt avgöra ansvarsfrågan Diskutera klubbens framtid Ta ställning till förslag.
Föreningen Sveriges Brandbefäl.
Kvalitetsprogram 2014 Kvalitet som konkurrensfördel!
Vad är Klimatkommunerna? - ett nätverk för lokalt klimatarbete!
Kvalitetsprogram 2013 Livskraftiga nya företag!. Sveriges ledande kraft för nyföretagande NyföretagarCentrum ger kostnadsfri rådgivning till personer.
Svenska Brandbefälets Riksförbund. Svenska Brandbefälets Riksförbund (SBR) är ett helt opolitiskt yrkesförbund utan några fackliga bindningar.
Hur gör UNF skillnad i politiken?
REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!
100 ÅR AV KUNSKAPER OCH ERFARENHETER OM EU- PROGRAM/PROJEKT ”SEUPP”
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SACS Swedish Association of Civil Security
. Presentation vid medlemsmöte februari IKS styrelse Birgitta Sundberger Ordförande Isa Österberg Kassör Thomas Ahlin Sekreterare Agne.
ÅSA IDROTTS FÖRENING STADGAR Antagna vid årsmöte 4 december 2007 § 11 Fastställda vid årsmöte 11 december 2008 § 12.
Det här är Jusek AKADEMIKER- FÖRBUNDET FÖR JURISTER, EKONOMER, SYSTEMVETARE, PERSONALVETARE, KOMMUNIKATÖRER OCH SAMHÄLLS- VETARE.
Ska vi bilda Akademikerförening?
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Företagsgruppen Hornsbergs årsmöte
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Ska vi bilda Akademikerförening?
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Välkommen till skärgården
Pensioner och försäkringar
Presentation av förslag
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordningsförbunden 25 januari 2018
Barnmorskedagen 5 maj.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Kommunikationsprocesser
Näringslivsforums Verksamhetsplan
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Introduktion till processen för balanserad styrning
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Park- och naturförvaltningen
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Historik Kontakta -från SCCF till nu! Kontakta.se

Kontakta bransch- och intresseförening Kontakta har som ändamål att verka för alla medlemsföretag som arbetar med kundservice och försäljning på distans. Kontakta ska driva sådana frågor som är gemensamma för medlemsföretagen och skapa förutsättningar för att medlemsföretagen ska kunna bedriva sin kundservice och försäljning på distans seriöst samt affärsmässigt.

Försäljning och kundservice driver näringsliv och samhälle - våra medlemmar gör det möjligt!

Historik… STMF bildades 1987 och blev SCCF 1998 Initiativtagare till NIX 1999 och en av huvudmännen Riktlinjer ”Arbetsmiljö i callcenter” 2005 Etiska regler och riktlinjer telemarketing B2C & B2B (etik och muntliga avtal) Kollektivavtal callcenter Almega Europastandard för kundkontaktcenter, nu skall ISO-standard utarbetas Representanter i DM nämnden och i Almega Vice ordförande i NDM (Näringslivets Delegation för Marknadsrätt) Remissinstans för finansdepartementet (SPAR) och justitiedepartementet Proaktiv påverkan på politiker, ex mot opt-in Flitiga branschförespråkare i mediala sammanhang Byter namn till Kontakta 2012

Omvärlden förändras… Kundkontakter sker idag i en mängd kanaler och ofta ”sömlöst” mellan kanalerna Våra medlemmar hanterar in- och utgående kontakter i alla dessa kanaler Kundkontakterna i fokus …det krävde ny profil

Verksamheten Gemensamma frågor kundservice och försäljning på distans TM och sälj Kontakt- centers Företags interna center Leverantörer Köpare

Övergripande mål, medel och budskap Vad? Kontakta är en naturlig företrädare för företag som arbetar med service och försäljning på distans. Kontakta driver gemensamma frågor och bygger seriositet och affärsmässighet. Hur? Proaktiv och offensiv kommunikation. Står upp för seriositet och affärsmässighet. Är en arena för aktivt erfarenhets- och kunskapsutbyte för alla som arbetar med försäljning och service på distans. Budskap? Ett medlemskap i Kontakta visar att företaget är seriöst och affärsmässigt. Service och försäljning på distans bidrar positivt till utvecklingen av näringslivet. Att jobba med service och försäljning på distans är en viktig merit. Vision och uppdrag

Tydlig färdriktning… Kontakta är ”Navet” för kundkommunikation på distans i Sverige -Näringslivsfrågor -Politiska arenan -Mediala frågor -Kvalitet och seriositet -Kunskap -Events och medlemsaktiviteter

Kontakta ger medlemsvärde genom: driva större frågeställningar och höja medvetenheten på svenska marknaden företräda medlemmarna i olika situationer hantera media och agera i media bedriva aktiv lobbying mot beslutsfattare och politiker Kontakta är vice ordförande i NDM, Näringslivets Delegation för Marknadsrätt, ledamot i NIX telefon samt DM-nämnden. Vi träffar löpande KO och RO Skriftliga avtal stoppar inte oseriös försäljning över telefon, det skapar bara hinder för en stor majoritet som sköter sig. Möten med Alliansen och S, mp sa,mt frukostmöte i riksdagen under Justitidep. Beatrice Ask och Konsumentenheten EUs förslag till data- och konsumentskydds-förordning skulle allvarligt skada svenskt näringsliv. Kontakta och NDM skrivelse till Justitiedepartementet januari 2012 och träffar justitie 2013 Arbete i callcenter är inte skitjobb! Det är en tillgång för svenska samhället. Bemötande av S-polikern Karin Wanngård april 2011 Varför medlem? Krav på köpare av telefon- försäljning och kundservice. Utan bristande kravställare närs inte oseriösa aktörer. Driver aktivt frågan om teknikneutralt NIX. Representant för telefonsälj och kontaktcenter vid Konsumentverkets Konsumenträttsdag. Remissinstans allt som rör kundkontakter på distans.. Tina Wahlroth tf ordförande i NDM 2013

Kontakta ger medlemsvärde genom: bistå med kunskap och erfarenhet erbjuda inspiration och utveckling! - 6 medlemsforum årligen - frukostmöten - nyhetsbrev varje månad - Kontaktadagen - Sveriges största konferens för kundservice och sälj - rapporter, statistik och info via medlemssidorna på webben - nätverksgrupper för ERFA-byte ex HR, produktionschef, teamledare, inköpare mm - nätverkande och kunskapsöverföring mellan medlemmarna … och så mycket mer! Varför medlem?

Medlemskap i Kontakta Fullvärdig medlem - service och/eller försäljning som huvudsaklig verksamhet - service och/eller försäljning som del av verksamhet Aspirant - alla medlemskap inleds med aspirantmedlemskap Associerad - intresse av att stödja föreningens ändamål

Medlemsvillkor Registreringsbevis Uppgifter om ägare Ansvarsförsäkring Årsredovisning jämte revisionsberättelse Kollektivavtal eller motsvarande villkor/försäkringar (Fullvärdiga medlemmar) Företaget skall underteckna ansökan och intyga att inlämnade dokument är korrekta samt att det sökande företaget som medlem i Kontakta förbinder sig att: följa föreningens stadgar följa årsmötets och styrelsens beslut följa och tillämpa svensk lagstiftning följa och tillämpa branschpraxis och för Föreningen vid var tid gällande etiska regler lojalt medverka till att föreningens ändamål upprätthålles och utvecklas till styrelsen anmäla sådant förhållande som skulle kunna innebära att medlemmen ej längre uppfyller kraven för medlemskap.

Medlemsvillkor Introduktionsdag för management - Juridik - Arbetsrätt - Arbetsmiljö - Kommunikation och media Årlig självdeklaration

Kontakta ledning VD: Tina Wahlroth Ulf Carlshamre, TeliaSonera AB, Ordförande Johan Johansson, Ageris AB Björn Jacobsen, Makalös AB Urban Ståhl, Online i Lund AB Heidi Dahlström Teleperformance Revisorer: Per Lindblom, Revisionsbyrån Allians Leif G Rantatalo Terje Andreassen, GoExcellent Maria Cederberg, VD Destination Vemdalen (SJ)

Kontakta fokus framåt! Mot opt-in och krav på skriftliga avtal Ungdomsarbetslösheten Krav på köpare av kundservice och telefonsälj Attitydförändring i samhället!

Historik Kontakta Kontakta är fortfarande en ung förening 1989 Philip Cohen startade STMF - Sveriges Telemarketing Förening. 1998Startat NIX och är representerade i dess styrelse 2001 STMF bytte namn till SCCF eftersom medlemmarna också arbetade med inkommande telefoni/kundservice. Föreningen hade 16 medlemmar. Verksamhet bedrivs i en Förening + ett Service AB 2002Certifiering av callcenter diskuterades – tiden var inte mogen Förslag till hur medlyssning skall bedrivas ICC DM regler för reklam och marknadskommunikation godkändes (International Chamber of Commerce) 2003Rekommendationer och råd för predictive dialers Föreningen har 13 medlemmar SCCF blir medlemmar i NIX och DM-nämnden

Historik Kontakta 2004Breddar medlemsstrukturen genom att bjuda in inhouse- företagen som medlemmar telefonabonnenter är anslutna till NIX 2005Arbetsmiljödokumentet tas fram i samverkan med Almega, Arbetsmiljöverket, Arbetslivsinstitutet, HTF, CCI, 2006 Första medlemmen med kundservice i egen regi, Swedbank. Europastandard för kundkontaktcenter, Kontakta i TK 2008Arbetsgrupp ta fram etiska regler inkommande kundkontakter, läggs ner 2009SCCF har 70 medlemmar Auktorisationsprojekt startas upp… och läggs ner Europastandard för kundkontaktcenter publiceras

Historik Kontakta 2010Nytt callcenter avtal framförhandlat med Almega 2011 SCCF har 85 medlemmar (blandat outsourcingbolag, banker, telekom-, energi -, försäkrings- och mediabolag samt associerade medlemmar inom bland annat IT, bemanning och utbildning) Ny VD Arbetsgrupp etiska regler startas upp Nytt förslag till NIX mobil PR-arbete inleds 2012 Byter namn till Kontakta 95 medlemmar Omfattande lobbying mot kravet på skriftliga avtal Stärkta medlems krav – ”auktorisation”