Att mäta psykisk hälsa Tobias Edbom. Psykisk ohälsa Psykisk ohälsa och sjukdomar är ett växande folkhälsoproblem Den psykiska hälsan hos unga har.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Om risk- och skyddsfaktorer
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Mål och betygskriterier
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Lars Niklasson Linköpings universitet
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Vetenskaplig utveckling Läkarprogrammet KI HT 2010 termin 4
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Workshop i statistik för medicinska bibliotekarier!
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
The case-crossover design
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Introduktion till hälsofrämjande verksamhet 5sp
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 1 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
psykologiska effekter
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
BCFPI Varför och till vilken nytta? SKL 28 april
Att mäta psykisk hälsa och psykiska problem bland barn och unga
Barn och stress.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Identifiera asylsökande som kan delta i Hälsostöd (ex vid hälsoundersökning) I samband med att du träffar en vuxen asylsökande, bedöm om personen verkar.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.

B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
Bedömning av individens kriminalitet
Självkänsla.
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
- att kartlägga psykosociala risker
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
- Integrated Palliativ Care Outcome Scale
Grundläggande begrepp
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Läkarintyg för sjukpenning
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Bakgrundsfaktorer till spelproblem
Presentationens avskrift:

Att mäta psykisk hälsa Tobias Edbom

Psykisk ohälsa Psykisk ohälsa och sjukdomar är ett växande folkhälsoproblem Den psykiska hälsan hos unga har försämrats? Finns det brister i hur vi mäter psykisk ohälsa?

Positiv hälsa QoL – Kan det kopplas till tillstånd eller generika? – Är QoL ett inverst mått på ohälsa? Self efficasy Autonomi Nöjdhetsmått Delaktighet

Olika sätt att mäta hälsa Epidemiologiska studier Kliniska studier Utvärderingar

Epidemiologiska metoder För att få kunskap om förekomsten och förstå sambanden mellan psykisk ohälsa och yttre förhållanden Identifiera och värdera betydelsen av olika riskfaktorer för ohälsa Genetiska epidemiologin

Epidemiologiska metoder Populationsstudier Urvalsbaserade Kohorter Stora volymer av patienter som svarar på frågor kopplat till studien Registerstudier Patientregistret Slutenvårdsregistret Socialstyrelsen

Kliniska studier Avser ofta studera olika kliniska frågeställningar Behandlingsstudier Patientnära forskning

Utvärderingar Kopplar ofta insatser till verksamhetet Effekt av förändringar i vården där patientens hälsa är ett utfallsmått Lokala projekt

Hur mäter vi hälsa Intervjuer Focusgrupper Självskattningar (PROM och PREM) ”Proxy” skattningar

Biologiska mått på hälsa Provtagningar Avbildning

Vår syn på psykisk hälsa/sjukdom kan avspegla sig i hur vi mäter Vi har tidigare kopplat psykisk hälsa och mått på psykisksjukdom till skattningar / narrativa data. Skattar människors symptom genom att klassificera berättelser. Från induktion till deduktion.

Skattningar Kvalitativmetod studerar fenomen med stor variation – induktiv – fångar detaljer – Svårt att dra slutsatser – Kvantitativ metod studerar fenomen med begränsad variation deduktiv fångar upp övergripande skillnader generaliserbart

Hälsa/ohälsa biologiskt? Vi kan ses ohälsa som ett systemiskt fenomen Biologiska markörer kan förklara psykisk ohälsa Mäta hälsa med olika metoder

Biologiska markörer Autoimmuna faktorer Strukturella förändringar i hjärnan Kärlförändringar Gener

Psykometri Validitet Reliabilitet Normering Cutt off

Effektmått

A TT MÄTA FÖRÄNDRING MELLAN BEHANDLINGENS BÖRJAN OCH SLUT Kliniska experiment och försök är det optimala sättet att utvärdera behandling. I det verkliga livet är det svårt med den typen av upplägg av flera orsaker: – Behandlingen i sig är olika och många gånger inte så väl beskriven – Vårdens syfte varierar; kunskap och medvetandehöjande till reducering av symtom. – Behandlingens längd varierar – Patienter har olika grad av symtom/problem och funktionsnedsättning i början av behandlingen vilket leder till att effekten av behandlingen varierar pga det. – Förutom att det finns en del metodproblem förknippade med designen så finns det metodproblem förknippade med hur man ska mäta att det sker en förändring mellan en viss tidpunkt till en annan. Statistikmått är oftast utformade för att passa inte helt realistiska förhållanden och innebär ofta antaganden som att en population är normalfördelad. En klinisk population är inte alltid normalfördelad i verkligheten.

Test av skillnader i medelvärde Det vanligaste sättet är att undersöka om det blivit en statistiskt säkerställd skillnad mellan T1 och T2 genom att genomföra test av medelvärdena vid de två mättillfällena. Ska en grupp jämföras med en annan gör man ex t-test Ska man jämföra samma grupp före och efter gör man ex parat t-test (varje individs före och eftermätning jämförs) (-) ingen information om variationen inom gruppen vilket är viktigt för kliniker. (-) om en effekt har uppnåtts i statistisk mening har lite att göra med den kliniska signifikansen av effekten. (-) säger inget om förändringens storlek, vikt eller klinisk signifikans. (+) skillnaden beror inte på slumpen eller är en synvilla

Konfidensintervall Ett enkelt vanligt sätt att använda sig av för att jämföra grupper som också ger information om spridning.

Effektstorlek Effektstorlekar kan mätas på flera sätt, men de kan delas in i tre huvudgrupper: 1. Standardiserade medelvärdesskillnader, 2. Oddskvoter och 3. Korrelationskoefficienter. Är ett standardiserat förändringsmått som ofta används i metaanalyser då effektstorleken möjliggör jämförelser mellan flera studier (/grupper?). Detta har lett till att många tidskrifter kräver information i resultatdelen så att effektstorleken kan räknas ut. Kan verka vara lösningen på problemen ovan men har samma begränsningar som test av medelvärdesskillnader. Skillnaden i medeltal mellan mättillfällen divideras med spridningsmått vid baslinjen och en effektstorlek på 1 betyder att patienten har förbättrats jämförbart med en standardavvikelse av måttet..

Effektstorleken bedöms därefter och uttrycks som obetydlig, liten, måttlig eller stor (Cohen, 1977). obetydlig liten måttlig stor 0.8-1

SDQ – Strengths and difficulties questionnaire Ger en uppfattning om barns psykiska hälsa och möjlighet att följa över tid. Skattning av barns beteenden/symtom Under 1990-talet - Robert Goodman, UK Utveckling av Rutter scale och anpassats till ICD och DSM IV Beprövat – epidemiologiska studier och utvärderingar Känsligt för förändring så metoden kan användas för utvärdering

Psykometri Instrumentets psykometriska egenskaper prövats God validitet och reliabilitet Skalorna har god sensitivitet och specificitet SAKNAS SVENSKA NORMER !!!

Styrkor och svårigheter Översatts till ett 70-tal språk Ej licensbelagd Hanterbarhet i vardagspraxis Olika versioner: föräldrar, själv, lärare…

Instrumentet Föräldrar skattning 4-16 Självskattning år Lärare skattning Uppföljningsformulär

SDQ Del 1 Innehåller 25 frågor som belyser fyra problemområden och ett styrkeområde 1.Emotionella symptom 2.Uppförandeproblem 3.Hyperaktivitet 4.Kamratproblem De fyra första delskalorna summeras till total svårighetspoäng (0-40 p) 5.Prosocialt beteende

Del 2 Frågor om i vilken utsträckning problemen är en belastning – ”Problem i vardagen” – Tid – Lidande – Inom vilka arenor problemen leder till funktionspåverkan

En pusselbit i ”utredning” av patient SDQAndra skattningar KontextAnamnes Patient/Familj

Hur kan vi använda SDQ Identifiera problemområden Följa patientens hälsa och beteende över tid Beskriva en population/enhet Utvärdering

Delskala Emotionella problem Jag har ofta huvudvärk, ont i magen eller illamående Jag oroar mig mycket Jag är ofta ledsen nedstämd eller gråtfärdig Jag blir nervös i nya situationer. Jag blir lätt osäker Jag är rädd för mycket, jag är lätt skrämd

Delskala Hyperaktivitets problem Jag är rastlös. Jag kan inte vara still länge Jag har svårt att sitta stilla, jag vill jämt röra på mig Jag har svårt att koncentrera mig, jag är lättstörd Jag tänker mig för innan jag gör olika saker Jag kan koncentrera mig, göra klart det jag arbetar med

Delskala uppförande problem Jag blir mycket arg och tappar ofta humöret Jag gör ofta som jag blir tillsagd Jag slåss eller bråkar mycket. Jag kan tvinga andra att göra som jag vill Jag blir ofta anklagad för att ljuga eller fuska Jag tar saker som inte tillhör mig t ex från skolan eller andra ställen

Delskala kamrat problem Jag är ofta för mig själv. Jag gör oftast saker ensam Jag har en eller flera kompisar Jämnåriga verkar gilla mig för det mesta Andra barn eller ungdomar retar eller mobbar mig Jag kommer bättre överens med vuxna än med jämnåriga

Delskala prosocialt Jag försöker vara vänliga mot andra. Jag bryr mig om deras känslor Jag delar ofta med mig till andra (t ex godis, spel, pennor) Jag är hjälpsam om någon är ledsen upprörd eller känner sig dålig Jag är snäll mot yngre barn Jag ställer ofta upp och hjälper andra (föräldrar, lärare, andra barn)

SDQ beskriver de vanligaste problemen för barn- och ungdomars psykiska ohälsa men det täcker inte allt en familj troligen söker för. Resultaten från SDQ är först och främst ett underlag för den kliniska intervjun i början av en kontakt och än viktigare, ett instrument för att se om barnet fått hjälp. SDQ är med andra ord inte ett diagnostiskt instrument som kan avgöra om barnet har en viss diagnos eller om det ska få behandling. Användande av SDQ

Kontinum Sjuk – Frisknominal Ja - Nej Normalt – Onormaldimensionell

Att tolka resultaten Vad behöver vi veta för att förstå resultaten? – Begrepp – cut off, median, medelvärden – Population – Sannolikhet att resultaten stämmer Pappersversion vs webbversion

Föräldraskattningar i Sverige

Självskattningar Sverige

Självskattning i manualen

Bedömningsinstrument Vanliga instrument inom psykiatrin