Tidiga insatser i samverkan Slutrapport Temagrupp Barn och Unga 2015-12-03 Marie-Anne Ervér, processledare Utveckling tidiga insatser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Tillsyn skola/förskola miljöförvaltningen Stockholms stad MILJÖFÖRVALTNINGEN.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Centrala Barnhälsovården Södra Älvsborg
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Påverkansanalys Identifiera mått
Länsgemensam ledning i samverkan
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Handlingsplan – arbetsgång Trygghetsteam/Friends
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Analysseminarium – ÖK februari
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Informationsmöte Välkomna!.
Förstärkt föräldra- och barnperspektiv i missbruks- och beroendevården - överenskommelse mellan regeringen och SKL, Kunskap till Praktik. - överenskommelse.
Rätt stöd i rätt tid på rätt plats!
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Skol-BIM- barn till föräldrar med missbruksproblem med fokus på skolan
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Kommunala aktivitetsansvaret
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Skolledningskonferens
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Vg-regionens Sociala investeringsmedel
I fokus den här stunden Jämlik hälsa - barn och unga i Region Jönköpings län Verksamhetsnära ledning och förbättring Modell för familjecentralens verksamhetsplan/berättelse.
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
MHV studieeftermiddag
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Påverkansanalys Identifiera mått
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
LSG Uppföljningsrapport
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Led- och muskelmottagning
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Samverkan Barn och unga
Projektledare Ann-Sofi Medin
Samverkan i Göteborgsområdet
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

Tidiga insatser i samverkan Slutrapport Temagrupp Barn och Unga Marie-Anne Ervér, processledare Utveckling tidiga insatser Elisabeth Magnusson, förskolechef Opalens förskola

Bakgrund Tidiga insatser Arbetsgrupp Tidiga insatser-checkpoints : Irene Jansson, Ann Sofie Cavefors, Mats Pilgren, Björn Wettergren, Elisabeth Magnusson, Gunilla Cederberg, Maria Ehnberg Leffler, Anita Nilsson Definierade förbättringsområden: Effektivare samverkan och fortsatta åtgärder Samordning BVC-förskola Överlämning BVC Förskola Förskoleklass 1 klass Möjlighet till specialistkonsultation i tidigt skede

Uppdrag Kartläggning av oro kring förskolebarn Ta fram en beskrivning av hur en god samverkansprocess kan se ut i praktiken Utveckla och pröva samverkansstrukturer Identifiera brister, förbättringsområden och förslag på åtgärder Definiera behov av kompetensutveckling Ta vara på framgångsrika arbetssätt (lokalt, GR, SKL…) Bygga in uppföljning från start Utveckla, pröva funktionen kontaktperson/koordinator

Affisch – Barns utveckling (Psynk)

BVCÖppna förskolanFörskolanSocialtjänst Mimikfattig, allvarlig bebisSpädbarn med lite mimik, svåra att få kontakt med Dålig närvaro i förskolanFrånvaro hos inskrivna barn i förskolan AnknytningsproblemPassiva spädbarn, slappa muskler Utåtagerande, aggressivitetBarn som är ute ”vind för våg” Dålig viktuppgångTysta barn som inte tar kontakt med andra barn eller vuxna Tysta och osäkra barnSvårt att nå de som mest behöver föräldrastöd Frågor kring utvecklingBarn som slåss, puttas och skapar konflikter Ej respekt för vuxna eller andra barn Många barn med svårigheter. Föräldrarna förstår inte hur de ska hantera info från ex. BNK Uteblivna besökOroliga föräldrar som har svårt att släppa barnet Barn som inte leker med andra barn Dålig hygien (föräldrar o barn) Föräldrar som släpper uppmärksamheten på barnet för länge Brist på empati SpråkproblemSen språkutvecklingSpråkproblem Psykisk sjukdom, nedstämdhet hos föräldrar Missbruk Barn som inte fungerar i grupp Svagbegåvade föräldrarMisstro och oförståelse från föräldrar Oro för barn

Inskolningssamtal där info lämnas Uppföljning Föräldrars delaktighet Ny kartläggning Oro uppstår Egen/arbetslags reflektion Anpassning Reflektion i arbetslaget Föräldrasamtal Kontakt med förskolechef/ Resursteamet Anpassning Kartläggning, SDQ Samtyckesblankett Barnhälsoteam (Handlingsplan) Föräldrasamtal överenskommelse om handlingsplan Västbus v.b. Riktlinjer vid oro för ett barn på förskolan

MI= motiverande samtal (kompetensutveckling förskolan) Kartläggning av behov Val av ”metod”/ MI Två utbildningsdagar: 27/5 + 12/8 Fortsatt planering i samarbete med Psykologenheten

Ger en uppfattning om hur barnet agerar i sin miljö, ett samtalsunderlag - inget diagnosinstrument eller bedömning efter ”norm”! Gemensamt ”språk” mellan olika verksamheter. Möjlighet att följa över tid - visar förändring. Evidensbaserat. Svar från föräldrar, barn (> 11 år) och pedagoger. Översatt till 70 språk. Gratis! SDQ = Strengths and Difficulties Questionnaire

Samverkan….

Barnhälsoteam (BHT) Mål Alla barn ska lyckas i skolan! Främja varje enskild barns och elevs lärande och utveckling. Syfte Ge förutsättningar för bred samverkan för barn och familjers bästa. Utbyta kunskaper och erfarenheter inom teamet för att kunna stödja och informera varandra, både utifrån individuella ärenden och mer områdesbaserade frågor. Tidigt uppmärksamma barn som är i behov av särskilt stöd och där kunskaps- och erfarenhetsbaserade insatser från olika verksamheter kan gagna barnets utveckling. Finnas som en arena för arbete kring Västbus/SIP (Samordnad Individuell Plan).

Struktur: Samtycke, (blankett). Förskolechefen skickar inför varje termin listor över inskrivna barn till Resursteamet och BVC. BHT ses 1g/mån. SDQ görs av förskolepedagogen. Blankett för dokumentation av varje möte. Förvaras som sekretesshandling. Utvärdering av varje möte. Medverkande: Förskolechef (sammankallande) Förskolepedagog Specialpedagog BVC-sjuksköterska Förskolepsykolog Förebyggande socialsekreterare Barnhälsoteam (BHT)

Närvaro i förskolan

Barn som inte går på förskolan Kartlägg vilka barn som står utanför förskoleverksamheten (fördelat på ålder och primärområde) Aktivt söka upp dessa familjer för att om möjligt undersöka varför man inte har sina barn i förskolan. Är det ex brist på information eller finns det andra orsaker? Om det handlar om information, föreslå hur informationen kan behöva anpassas för att nå dessa familjer. Förslå övriga åtgärder som kan minska skillnader i efterfrågan av förskola mellan områdena.