Arbetsgrupp: Janne Ö, Totte F, Örjan G, Andreas L, Bosse S, Henrik H, Christina L, Karin N, Bisse C, Mats H, PeOS,(Lotten vH) 20110817 + 22 (L-grp)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Områdesutveckling Torpa
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Oktoberrapport Oktoberrapport
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
E-post tfn (vxl)
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Nämndplan 2015.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Slutversion nr 1. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Slutversion nr 4. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
BN§ Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
BUN:s workshop. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas.
Film ….
Beslut i kommunfullmäktige
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nuvab Näringslivsprogram
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad innebär regionbildningen?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Organisation Kultur och Fritid 2017
Timrå – en stark kommun i en växande region
Resurser och genomförare!
IF Friskis&Svettis Kalmar
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Arbetsgrupp: Janne Ö, Totte F, Örjan G, Andreas L, Bosse S, Henrik H, Christina L, Karin N, Bisse C, Mats H, PeOS,(Lotten vH) (L-grp)

Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd ligger i nivå med rikets genomsnitt Gotland är den naturliga mötesplatsen i Östersjöregionen Självskattad hälsa och psykiskt välbefinnande ligger över riksgenomsnittet Miljö- och klimatarbete på Gotland rankas topp tio i landet Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Aktiviteter på nämndnivå Stärka medborgarnas möjlighet till dialog och inflytande Föräldraråd, Öppna dialogmöten inför förändringar, Lärplattformen Schoolsoft, Dialog med närsamhället, Främja hälsa och förebygga ohälsa och sjukdomarEn kvalitativ god förskole- och grundskoleverksamhet är det bästa skyddet mot ohälsa. Värna en bra elevhälsovård samt nolltolerans till skolk. Sex och samlevnad/genus – jämställd förskola, skola, Utställningar på Fenomenalen, Förskolors och skolors medvetna arbete med värdegrunds- och hälsofrågor, Idrottsprofilerade skolor/fritids, Uteförskolor, Friskvårdstimme för personal, Barn- och elevhälsan, Aktivt samarbete mellan förvaltningar Främja hållbar tillväxt och sysselsättning med särskilda satsningar på kvinnor och ungdomar Satsa på kultur och idrott som viktiga utvecklingsfaktorer Kulturskolan, Skapande skola, KIS-projekt, LIRA – samarbete med lokala idrottsföreningen, Fenomenalen: skolprogram,, Idrottslyftet, Förvalta kulturarvet Gutniska idrotter, Samarbete med KoF, Film- och mediautbildning, Skolbio Mätningar för att visa måluppfyllelse: 1. Antalet folkbokförda, flyttningsnetto, födelsenetto 2. Medborgarupplevelse (nöjd region- medborgar- inflytande index) 3. Kvinnors inkomster i förhållande till männens, mäns procent av föräldrapenningdagarna 4. Andelen sysselsatta, andelen arbetslösa, andel unga vuxna med försörjningsstöd, andelen långtidssjukskrivna 5. Företagsklimat/-service mätt genom SKL, Svenskt näringsliv med flera 6. Antal nystartade företag 7. BRP/capita 8. Disponibel inkomst 9. Antal färjepassagerare/flygpassagerare och pris färjetrafik (gotlänningar, besökare – nationellt, internationellt) Antalet destinationer (nationellt, internationellt) Kapacitet och turtäthet - färjetrafik 10. Utbildningsnivå, andel godkända i samtliga ämnen i årskurs 9, slutbetyg efter gymnasiet, andelen avhopp, andelen som gått vidare till högre studier 11. Andel boende på landsbygden + åldersstruktur 12. Allmänna kommunikationer på ön 13. Företagande på landsbygden 14. Tillgång till fiberförbindelse till hemmet (FTTH) 15. Antal bostäder utifrån lagakraftvunna detaljplaner Antal beslutade exploateringsavtal som möjliggör bostadsbyggande 16. Upplevelse av trygghet (HPLV, NTU-BRÅ, medborgarundersökning), krishanteringsförmåga (årlig MSB-enkät) 17. Vattenkvalitet (N -utsläpp från avlopp till Ö - sjön, tillgång till bra dricksvatten, skyddet för grundvattentillgångarna) 18. CO2 utsläpp, energitillförsel, förnybar energi (tillförda fossila bränslen, eltillförsel), omfattning - cykling 19. Miljö och klimatarbete - ranking placering 20. Självupplevd hälsa 21. Psykiskt välbefinnande 22. Rökning 23. Riskabel alkoholkonsumtion 24. Övervikt och fetma 25. Klamydiaförekomst 26. Tonårsaborter 27. Antal gästnätter, antal stora möten, antal mötesdeltagare, antal gästnätter koppade till möten (nationellt och internationellt perspektiv) 28. Internationalisering – antal projekt, förfrågningar, samverkanspartners 29. Innovationsindex Resultaten redovisas där så är möjligt könsuppdelat (kvinnor, män, pojkar, flickor) Samhällsutveckling Forts. nästa sida

Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Aktiviteter på nämndnivå Öka takten för att ställa om till förnybar energi och effektivisera energianvändning Säkerställa tillgång till och kvalitet på grund och ytvatten Arbeta med miljö exempelvis Grön flagg, Fenomenalen, Energibesparingssatsningar Utvecklingsområden: Utveckla miljögrupper på skolorna, Besluta om det papperslösa kontoret. Satsa på att all kontorshantering sker digitalt. Erbjuda miljövänliga leasingbilar och tjänstecyklar Stödja både lokala utvecklingsinitiativ och utveckling genom internationalisering WCPRC, Internationella utbyten/projekt, Satsning på entreprenöriellt lärande/PRAO, Samverkan med hembygdsrörelsen, Kulturskolans internationella utbyten Säkra god planering av bostadsförsörjning utifrån olika gruppers behov Främja trygghet och säkerhet Värdegrundsarbete, Tryggare Gotland, Kontaktpoliser på H-skolorna Höja utbildningsnivån för att möta näringslivets och offentliga sektorns kompetensbehov Verka för ett utökat utbud av eftergymnasial utbildning Skolans huvuduppdrag! Öka elevernas intresse för det lokala näringslivet genom Prao och studiebesök. Motivera flickorna till tekniska utbildningar genom olika projekt som t ex Polhem. Fenomenalen Stärka varumärket för att bo och leva på Gotland och aktivt använda etableringsstöd för att öka nyinflyttning Skola och förskola i toppklass viktig tillväxtfaktor, ”Ambassadörer” för Region Gotland, Uppdaterade och kommunicerande hemsidor, Bredda besökssäsongen så att den omfattar hela året Fenomenalen, Uppmuntra alla olika initiativ till ökad besöksnäring och delta själv, t.ex. Fårönatta, Kulturnatt m.m. Skolor som vandrarhem, Stavgard, Kulturskolans medverkan i egna och andras evenemang, Samhällsutveckling, fortsättning

Mål: ”Brukarna/kunderna upplever att de får tjänster av god kvalitet, är informerade, delaktiga och respektfullt bemötta” Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Målnivå Mätningar för att visa måluppfyllelse 1. Väl fungerande kommunikation och samarbete med barn, elever och föräldrar. X% upplever att kommunikation och samarbete fungerar väl.. Brukarundersökningar 2. Med utgångspunkt från varje barns behov, önskemål och förutsättningar forma skolan så att barn och elever kan använda sin fulla potential och nå sina mål. X % känner sig sedda och upplever att de lär och utvecklas. Brukarundersökningar 3. Ett aktivt och prioriterat värdegrundsarbeteX % trivs, känner trygghet och delaktighet/inflytande. 0 % upplever sig mobbad/trakasserad. 100 % av verksamheterna har en aktuell likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling Brukarundersökningar Årlig uppföljning 4. Engagerande och kompetenta medarbetare/ledareX % upplever att de möts av engagerande och kompetent personal Brukarundersökningar Nämndens verksamheter

Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Målnivå Mätningar för att visa måluppfyllelse 1.Utveckla en kultur som präglas av höga förväntningar på resultat av god kvalitet på alla nivåer Nämnd och verksamheter arbetar aktivt med att finna former för att uttrycka höga förväntningar Årlig rapportering av aktiviteter. Medarbetarsamtal, utvecklingssamtal, elevenkät etc 2. Följa upp, utvärdera och analysera verksamheternas resultat X % skall vara bättre än jämförbara mätetal i riket. X % skall tillhöra de X% bästa i landet. Egna mätetal som är bättre än de tre senaste årens genomsnittliga resultat. Betyg, nationella ämnesprov, kvalitetsredovisningar, årsredovisningen, Öppna jämförelser, Regelbundna kunskapsseminarium om mål och resultat mellan BUN och verksamheterna 3. Bedriva systematiskt kvalitetsarbete100% av kvalitetsredovisningarnas åtgärdsplaner är genomförda. Tillsyn och egengranskning. Avstämning av åtgärdsplanerna årligen. Regelbundna kunskapsseminarium om mål och resultat mellan BUN och verksamheterna. 4. Arbeta med förebyggande barn- och elevhälsa bl. a genom att samverka med andra verksamheter i vardagen – gränsöverskridande samarbete Alla elever fullföljer skolanElevstatistik 5. Förbereda elever för en flexibel arbetsmarknad i en global omvärld Fokusområde under mandatperioden för samtliga verksamheter Årlig rapportering av aktiviteter som främjar fokusområdet 6. Öka inslaget av estetiska lärprocesser.Inslaget av estetiska lärprocesser ökarUppföljning Mål: ” Processer ger resultat av god kvalitet till kostnader i nivå med jämförbara kommuner och landsting”

Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) MålnivåMätningar för att visa måluppfyllelse 1. Rekrytera och behålla kompetenta och engagerade medarbetare/ledare som kan skapa en god lärmiljö 100% av medarbetarna har rätt behörighet/kompetens för sitt uppdrag Medarbetarna upplever att de trivs, är engagerade, tar ansvar och känner arbetsglädje – kommungemensam målnivå 100% har individuella kompetensutvecklingsplaner som kontinuerligt utvärderas Brukarundersökningar Medarbetarsamtal Medarbetarenkät 2. Ha en kultur som präglas av öppenhet och dialogMedarbetarna upplever att kulturen på arbetsplatsen präglas av öppenhet och dialog Medarbetarsamtal 3. Möjliggöra en god löneutveckling och karriärmöjligheter Medarbetarna upplever att det finns karriärmöjligheter – kommungemensam målnivå Löneutvecklingen skall minst följa motsvarande yrkesgruppers i riket Medarbetarenkät Lönestatistik 4. Skapa förutsättningar för rektorer/förskolechefer att vara pedagogiska ledare X % av rektorer/förskolechefer upplever att de har förutsättningar att vara pedagogiska ledare Medarbetarsamtal, uppföljningar 5. Stärka den pedagogiska utvecklingen genom att utveckla möjligheter till handledning för medarbetare/ledare X % deltar i handledningÅrlig uppföljning Mål: ”Medarbetare/ledare trivs, är engagerade, tar ansvar och utvecklas för att möta framtidens utmaningar”

Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) MålnivåMätningar för att visa måluppfyllelse 1. God hushållning av resurser på alla nivåerBudget i balansEkonomi- och annan verksamhetsuppföljning, t ex lokaler 2. Långsiktig planering och regelbunden uppföljningPrognossäkerhetSystematisk uppföljning 3. Chefer som ges förutsättningar och tar ansvar för sin budget X % av cheferna upplever att det finns förutsättningar att hålla sin budget De förtroendevalda har förtroende för chefernas hantering av ekonomin Chefsdialog Avstämning med de förtroendevalda i BUN:s Au 4. Resursfördelningsmodellen ska vara känd av alla medarbetare Medarbetare känner till förvaltningens resursfördelningsmodeller Chefsdialog Mål: ”Ekonomin är uthållig och i balans ur ett generationsperspektiv.’’