Matts Dahlkwist 0707/224442.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Vad är studiehandledning?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Handlingsplan för matematikutveckling
Mål och betygskriterier
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Arbetsplan för skolbiblioteket
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Riktlinjer för presentationer
Ledarstilar och gruppdynamik
Stöd för inkludering.
Hej och välkomna!.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Respekten för människan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Retoriska arbetsprocessen
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Matts Dahlkwist /
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Ledarskap.
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Lära för livet!.
Level Up steg 2 & 3.
Vad är studiehandledning?
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsprocesser
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Matts Dahlkwist 0707/224442

 Trait theories – ”ledare, det är något man är född till”  Great events theories – ”vem som är en bra ledare visar sig först när det gäller”  Transformal theories – vi har alla möjlighet att lära

Auktoritär Låt-gåDemokratisk Övrigt: Karismatiskt ledarskap, Abdikerat ledarskap Idag: Situationsanpassat ledarskap

 Classroom Management (CM) – hanterandet av: - ”ordning och struktur i klassrummet” - störningar i klassrummet (synliga och osynliga)

 Läraren som expert  Läraren som förmedlare  Läraren som handledare  Läraren som mentor  Läraren som relationsbyggare

Checkpoint: Vilket är viktigast? Didaktisk kompetens Ämnes- kompetens Ledarkompetens & Social kompetens

 Medvaro - ”ögon i nacken”  Överlappning – hög simultankapacitet  Mjuka övergångar – effektiva växlingar mellan olika moment  Rätt tempo – ett högt och jämnt aktivitetsflöde  Gruppfokus – aktivera hela klassen, t ex först fråga sedan namn  Utmaningar och variation i uppgifterna – optimal svårighetsgrad

Produkt/ Uppgiftsorient. Relation/ Relation/social Social/relationsorienterad Checkpoint: Vilka varianter har du själv varit del av under din skoltid?

 Vilka är målen?  Vilka är kraven på ledarskapet i denna grupp?  Vikten av att vara lyhörd och att kunna känna av  Vikten av att behärska olika typ av ledarskap i olika situationer

 Yttre ramar: juridik, ekonomi, ekologi, teknologi, demografi  Inre ramar: skolkultur/skolkod, normer, grupptryck, kreativitet

 Individualism  Samarbete  Påtvingad kollegialitet  Balkanisering  ”Rörliga mosaiker” Checkpoint: Hur påverkas lagarbetet av kulturen på skolan?

 Informellt contra formellt ledarskap  Multidimensionalitet: 100-tals didaktiska beslut som ska fattas dagligen  Samtidighet – mycket händer samtidigt, kräver organisationsförmåga  Omedelbarhet – ett relationsyrke m hundratals kontakter varje dag  Oförutsägbarhet – finns inga färdiga mallar för ”quick fix”  Offentlighet – alla har sina egna erfarenheter och åsikter om skolan – alla är ”experter”  Gruppens historia – den gemensamma starten är viktig

KontrollMotivation GrupperingIndividualisering Planering

 Delad och deltagande (demokratisk) kontroll. Regelbildning i klassrummet (förhållningssätt till varandra)  Tydlig men ändå flexibel kontroll (anpassad till situationen)  Får inte vara ett mål i sig (överkontroll)  God disciplin = självdisciplin  Ekonomisk (ej tidskrävande)  Operativ. Påbud snarare än förbud  Positiv förstärkning av önskat beteende

 Uppstart/”kick-off” med hela gruppen/klassen i fokus  Initierande av regler och procedurer  Klargör reglernas syfte och mål  Sannolikheten för framgång ska vara hög initialt. Sedan kan man höja ribban  Konkreta regler i påbudsform

 Effektiva regler som är väl förankrade  Rikt med konstruktiv och positiv feedback (feedforward)  Personalen är goda förebilder och uttrycker positiva förväntningar  Man ser individerna  Ansvar till alla  Lärarna är väl förberedda  Tydlighet i mål och instruktioner

 Stå i nära ögonkontakt i väntan på korrekt beteende  Påminn vad eleven ska göra, inte vad eleven inte ska göra  Ge förstärkning åt önskade beteenden. Fokusera på det positiva  Ge kritik privat, ej offentligt, undvik jämförelser  Undvik hot

 Yttre (extrinsic) och inre (intrinsic) motivation  Motivation skapas av engagerad personal och personligt intresse (att bli sedd)  Viktig utgångspunkt: Elevers förförståelse  Betydelsen av feedback/feedforward  Att utveckla elevens självbild (och den egna självbilden)  Läraren som rollmodell och föredöme. Inga dubbla budskap Checkpoint: Hur kan elevens självbild utvecklas?

 Omedelbar  Konstruktiv  Fokus på tydlig konkret prestation eller beteende, ej allmänt svepande  Personlig är effektivare än kollektiv  Riklig men ärlig  Ju bättre relationer, desto effektivare feedback

 O: Målet (-n) måste vara realistiskt (-a) (möjligt att uppnå)  T: Det måste finnas rimligt med tid  I: Målet måste uppfattas som attraktivt  U: Man måste ha motivation att uppnå målet  M: Man måste ha resurser att uppnå målet VAD – NÄR – VAR ska målet uppnås?

 Självbilden (självkänsla + självkännedom) styr: Elever med svag självbild behöver pröva på en lägre nivå, är känsliga för misslyckanden elever med en starkare och mer positiv självbild kan se tvärtom misslyckanden som sporrande

 Förmedling, grupparbete, enskilt arbete - vad tycker eleverna?  Vikten av ändamålsenlighet. När lämpar sig respektive arbetssätt bäst?  Vikten av tydliga instruktioner vid arbete i grupp  Demokratiskt ledarskap vid grupparbete  Gruppindelningsprinciper

+ - StorgruppSmågrupp Checkpoint: Klasstorlekens betydelse

 2/3-delsregeln  Könsskillnader  Parallella diskurser  Styrgrupp (mellan 10 och 25e percentilen) Checkpoint: Effekter på tempot/svårighetsgraden?

Lämpligt vid:  Ämnen och kunskapsområden utan enkla eller givna svar  Rätta svar finns, men problemen är komplicerade  Affektiva mål, t ex värdegrundsfrågor  Kräver mötesordning/talregler

 Klargör målet och syftet  Precisera i punktform de resultat som ska uppnås  Förebygg genom att diskutera de problem som kan uppstå i gruppen. Gruppkontrakt?  Bestäm deadline  Ha en buffertuppgift  Dela gärna upp arbetet i moment, med delrapportering

Exempel på roller:  Ledare (faciliator)  Harmoniserare  Rapportör  Sekreterare  Materialförvaltare  resurselev

 1. Dela in i pusselgrupper (5-6)  2. Utse en ledare i varje grupp  3. Dela in i segment/avsnitt/aspekter  4. Var och en läser in sig på sitt segment  5. Bilda ”expertgrupper” för varje segment  6. Åter till pusselgrupperna  7. Varje ”expert” redovisar i pusselgruppen Läraren observerar då, avslutar ev med några skriftliga frågor.

 Variation av innehåll, arbetsformer, lärstil, intresse  Behovsprövning VisuellAuditiv Kinestetisk – taktil Checkpoint: Vad gynnar skolan?

Planering Genomförande Utvärdering

 Delaktighet  Flexibilitet  Stabilitet  Kontinuitet  Enkelhet Checkpoint: Vad kan man mena med följande uttalande: ”Gör en noggrann planering, men följ den inte…”?

Yttre ramfaktorer - ekonomiska ramar - politiska ramar - juridiska ramar Inre ramfaktorer - budget - tid (schemalagd undervisningstid) - rum (fysisk miljö) - form och organisation - pedagogiskt innehåll (styrdokumenten) - Tillgång på personal

 ”Inflygning”: Att flyga enligt plan  ”Finjustering”: Korrigera under resans gång  ”Problemlösning”: Fatta ad hoc-beslut Viktigt med flexibilitet: Att fånga tillfället i flykten Didaktiska reflektioner: Varför gick det som det gick? Hur ska det gå bättre nästa gång?

 Utvärderingens syften  Utvärdera - mot vad?  Uppföljning contra utvärdering  Formativ contra summativ utvärdering  Utvärdering i skolan – på olika nivåer Utvärderingens resultat påverkar nästa planering! Checkpoint: Hur kan man utvärdera?