Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet •Regleringsbrev är ett regeringsbeslut som innehåller regeringens mål- och resultatkrav på myndigheterna och deras.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
FHS Årsredovisning 2013 Uppstartsmöte 4 september.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
1. Nya regler Tredjelandsmedborgare 2. Försäkring stipendiefinansierade doktorander.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Riksrevisionens granskning av resursstyrningen. Bakgrund: Riksrevisionen har i rapporten Resursstyrning i högskolan grundutbildning (RiR 2009:25) granskat.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Kommersialisering av universitetsforskning – vad vet vi och hur går vi vidare? Ek dr. Diamanto Politis Högskolan i Halmstad Estrad
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Sveriges lantbruksuniversitet SUHF-modellen Infört på SLU 1/
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
Full kostnads- redovisning enligt SUHFs redovisnings- modell? MyndigheterFormas Vinnova SIDA SNV Vetenskapsrådet FAS StiftelserSSF STINT Mistra KK-stiftelsen.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Resultatredovisning 2011 FÅB OCH KOSTNAD PER FORSKARSTUDERANDE … RESULTATREDOVISNINGEN SKA FRÄMST AVSE HUR VERKSAMHETENS PRESTATIONER UTVECKLAS MED AVSEENDE.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
1 Okt Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till.
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
Uppföljning av förutsättningar för studentinflytande.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
FORSKNINGSBAROMETERN 2016 En överblick av det svenska forskningssystemet i internationell jämförelse.
Full kostnadsredovisning och Full kostnadstäckning.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
FORSKNINGSBAROMETERN 2016
Vem äger forskningsdata? Blekinge tekniska högskola
Välkommen till studentdagen 2016
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
BILD 1.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Enkäten – mätproblem Redovisningsmodell, inte prissättning
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Varför förbrukas inte alla resurser?
Inför årsredovisningen (HST, HPR och övriga återrapporteringskrav)
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Moderna beredskapsjobb
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Forskningens och utbildningens kostnader
CSN:s informationsutbyte med Ladok
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Anders Vestin Klara Nordström
Klara Nordström Anders Vestin
Forskningsberedningen
Uppsala universitet i siffror
Lathund-Ladok Forskarnivå: uppföljning, utdata
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter som framgår av myndighetens instruktion eller till vad regeringen i förekommande fall har angett i regleringsbrev eller i något annat beslut. Resultatredovisningen ska främst avse hur verksamhetens prestationer utvecklats med avseende på volym och kostnader. Resultatredovisningen ska lämnas enligt en indelning som myndigheten bestämmer, om inte regeringen har beslutat annat.

Regleringsbrev för 2010 och 2011 Övergripande mål för universitets och högskolors finns i högskolelagen (1992:1434)

Uppgifter ur högskolelagen Utbildning – vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet Forskning och konstnärligt utvecklingsarbete Samverkan med det omgivande samhället Information om verksamheten Hög kvalitet i verksamheten Effektivt resursutnyttjande Studentinflytande Hållbar utveckling Jämställdhet Internationalisering Breddad rekrytering

Utgångspunkter Att enbart redovisa uppgifter hämtade ur olika redovisningssystem och undvika uppgifter som är approximationer Att en prestation är något ”som lämnar” universitetet Att avsikten är inte att göra jämförelser mellan lärosäten Att utbildning och forskning är våra två huvuduppgifter medan samverkan betraktas komma därefter Att vår redovisning av kostnader per prestation byggs upp successivt

Vad blev resultatet inför årsredovisningen för 2010 ? Väsentliga uppgifter byggdes ut med Kostnad per helårsstudent Kostnad per helårsprestation Totalt antal refereegranskade vetenskapliga publikationer Kostnad per refereegranskad vetenskaplig publikation

Exempel på definition av refereegranskade vetenskapliga publikationer Med refereegranskade publikationer avses artiklar och forskningsöversikter som genomgått granskning av oberoende forskare och som presenterar nya insikter i vetenskaplig form. Publikationerna ska redovisas i fraktionerade tal på lärosätesnivå baserade på medverkande författares affiliering.

Kostnad per prestation - grundutbildning Kostnad per helårsstudent Kostnad per helårsprestation Totalt och uppdelat på fakultetsområden/vetenskapsområden Exklusive uppdragsutbildning och beställd utbildning Per år under en treårs-/femårsperiod Ej jämförelse mellan lärosäten

Kostnad per prestation forskning/forskarutbildning Kostnad per refereegranskad publikation Totalt och uppdelat på fakultetsområden/vetenskapsområden Inklusive uppdragsforskning Per år under en treårs-/femårsperiod Publikationerna avser år n-1 och kostnaderna år n-1 Ej jämförelse mellan lärosäten

Exempel på kommentarer från Riksrevisionen Prestationsredovisning saknas för vissa uppgifter enligt högskolelagen, t ex för samverkan Flera volymuppgifter som kan betraktas som prestationer (t ex antalet studenter på forskarnivå) redovisas medan kostnaden per prestation endast redovisas för tre prestationer

Samverkan – högskolelagen 1 kap. 2 § Staten skall som huvudman anordna högskolor för 1. Utbildning som vilar på vetenskaplig grund samt på beprövad erfarenhet, och 2. Forskning och konstnärligt utvecklingsarbete samt annat utvecklingsarbete. I högskolornas uppgift ska ingå att samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet samt verka för forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta.

Samverkan – några dimensioner Utbildning/studenter Forskning/forskare Uppdragsutbildning Uppdragsforskning Praktik/VFU Information Publiceringar Vägledning Styrelsearbete Med andra lärosäten Moderna medier Technology transfer Holding Innovationskontor Patent/licenser Nystartade företag Fundraising Alumni Kontaktskapande verksamhet Föreläsningsserier Entreprenörskap

Prestationsmått för samverkan gemensamt för utbildning och forskning/utbildning på forskarnivå Adjungerade lärare uppdelade på de olika lärarkategorierna Prestationsmåttet anges i antal och helårsekvivalenter

Prestationsmått samverkan med utgångspunkt utbildning Självständiga arbeten i samarbete med näringslivet (privat och offentligt) Det totala antalet självständiga arbeten Prestationsmåttet anges i procent. Med självständiga arbeten avses examensarbeten, uppsatser etc om t ex minst 15 högskolepoäng. Med ” i samarbete med näringslivet” avses de självständiga arbeten som har en extern part och/eller extern handledare. Alt: Omfattningen av den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) Om möjligt anges detta mått i antal helårsstudenter men antal studenter (=individer), antal veckor eller möjligen SEK är också användbara enheter. Uppdragsutbildning (intäkter) Prestationsmåttet anges i kkr.

Prestationsmått samverkan med utgångspunkt forskning/utbildning på forskarnivå Företagsdoktorander (motsv.) Prestationsmåttet anges i antal och avses doktorander med minst 10 procents aktivitet. Begreppet företagsdoktorander innebär någon del av lönen/studiefinansieringen skall vara finansierad av arbetsgivaren, som kan vara såväl privat som offentlig. Uppdragsforskning (intäkter) Prestationsmåttet anges i kkr.

Prestationsmått samverkan med utgångspunkt innovation Inflöde under året av affärsidéer och rådgivningsärenden till Universitetsholding och Innovationskontoret. Under året sökta respektive beviljade patent Under året ingångna licensavtal (motsv.) Under året nystartade företag

Utbildning på forskarnivå Svårt att skilja ut forskning och utbildning på forskarnivå från varandra! Vad kostar det genomsnittligt (A) att utbilda en doktorand vid lärosätet x under ett år? Den genomsnittligt kostnaden för att utbilda en doktorand till doktorsexamen vid lärosätet x fås då genom att multiplicera A med nettostudietiden till doktorsexamen. Det kan vara relevant att göra en jämförelse med motsvarande kostnad om studiefinansieringen enbart avser anställning som doktorand.

Hur beräknas A? Del 1 a = kostnaderna för den totala studiefinansieringen, inkl lkp Här inkluderas lärosätets kostnader för doktorandanställningar och utbildningsbidrag men ej stipendier (som är transfereringar). b = antal heltidsekvivalenter inom utbildning på forskarnivå Uppgifterna hämtas ur LADOK och kommer då att inkludera även de forskarstuderande som t ex har stipendier eller är företagsdoktorander. c = a/b Denna kvot anger den genomsnittliga studiefinansieringskostnaden för lärosätet x.

Hur beräknas A?, fortsättning Del 2 Till den genomsnittliga studiefinansieringskostnaden för lärosätet (c = a/b) läggs kostnader under aktuellt år för 1. Lokaler 2. Utrustning (avskrivningskostnader) 3. Handledning 4. Kurser/utbildning 5. Disputation, resor och andra projektkostnader (inkl. direktavskrivningar) 6. Indirekta kostnader (på c+3+4+5)

Summering Presenterade förslag är inte av den ”kalibern” att de bör inarbetas i ”Väsentliga uppgifter” Presenterade förslag är just förslag som helt eller delvis kan användas och vid behov kompletteras med andra prestationsmått som bedöms ändamålsenliga av lärosätena De av lärosätena använda måtten bör väljas ut på ett sådant sätt att de kan användas under en följd av år för jämförelsens skull Riktlinjer för publikationsredovisning har tagits fram av SUHF:s forum för bibliotekschefers arbetsgrupp för bibliometri.