Bakgrund Gotland Sports Academy är ett samarbetsprojekt mellan företagen och idrottsföreningarna i Slite med omnejd. Projektet drivs av Slite Utveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Från idé till verklighet!
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Workshop för GIS samordnare
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Regional digital agenda för Östergötland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling Uppdrag från Landstingsstyrelsen Slutrapport e-hälsa projektet Grönbok om innovations- och utvecklingsarbete.
Affärsidé - företagets vägvisare
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lantmäteriets informationsförsäljning
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Förstudie: Hållbar konsumtion
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Energikartläggning i stora företag
Integration Gävleborg 2.0
Bioenergi - En innovativa miljön i Halland Martina Braglin
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Presentation av projektet Halland har tidigare varit en stark förebild för övriga Sverige när det gäller utvecklandet av kvinnors företagande I dagsläget.
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Hållbar konsumtion Förstudie gällande regionala och lokala aktörers möjligheter att arbeta med konsumtionsfrågan ur ett hållbarhetsperspektiv Samarbete.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Competence Academy – Public Sector
Förstudie Friluftslivets år 2020
Ulrika Persson-Fischier,
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Resurser och genomförare!
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal handlingsplan för cancervården, RVN 2019–2021
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Bakgrund Gotland Sports Academy är ett samarbetsprojekt mellan företagen och idrottsföreningarna i Slite med omnejd. Projektet drivs av Slite Utveckling AB med stöd av Region Gotland, Werkelinbolagen, Slite Intresseförening, Cementa m.fl. Syftet med projektet är att samordna idrotts och turistanläggningarna i området och etablera Slite som en året runt destination för sport hälsa och aktiv fritid. Redan idag bedrivs läger och tävlingsverksamhet på idrottsanläggningarna och i klubbarna runt om i trakten. Målet med projektet är att skapa förutsättningar för att starta ett bolag som ska sälja och marknadsföra Slite och dess anläggningar som en destination för sport, hälsa och aktiv fritid under ett gemensamt varumärke. Projektet pågår mellan april och december Huvudägare i bolaget som ska bildas kommer att vara Visby invest AB & Jonas Henning.

Tidslinje

Vad är en destination? Enligt nationalencyklopedin kommer ordet destination från latinets destino (bestämma), och betyder inget annat än ”avsett resmål”. Inom turismforskningen har begreppet gett upphov till omfattande diskussioner, och i början av 2000-talet samlade världsturismorganisationen UNWTO forskare och företrädare för besöksnäringen för att enas om en definition av vad en destination egentligen är, de kom fram till följande: A destination is ”a physical space that includes tourism products such as support services and attractions, and turism resources. It has physical and administrative boundaries defining its management, and images and perceptions defining its market competitiveness. Local destinations incorporate various stakeholders, often including a host community, and can nest and network to form larger destinations. They are focal point in the delivery of turism products and the implementation of turism policy” I korthet kan man alltså säga att en destination är ett funktionellt geografiskt avgränsat område, där ett system av offentliga aktörer, privata aktörer och civilsamhället erbjuder produkter och service till besökare inom det området. Källa: Tillväxtverket, Utveckling av hållbara turistdestinationer, Rapport 0184

Fyra processer ska enligt forskarna vara särskilt viktiga för en hållbar destinationsutveckling Etablera destinationen organisatoriskt och geografiskt. Stöd turistisk klusterutveckling och innovation. Försörj destinationen med kompetens. Koppla ihop destinationsutveckling med samhällsplanering. Källa: Tillväxtverket, Utveckling av hållbara turistdestinationer, Rapport 0184

Arbetsmetod Fas 1: Research & inventering av anläggningar & verksamheter Besöka alla anläggningar inom ramen för den tänkta destinationen, möten och samtal med verksamhetsinnehavare, möten med föreningar, organisationer och myndigheter, studera rapporter, styrdokument, historik, samhällsutvecklingsplaner, reflektion: vad finns? Vad görs idag? Fas 2: Analys av marknaden, omvärldsanalys Besöka andra destinationer som har liknade verksamhet, studera marknadsföringsmaterial, styrdokument, historik, utvecklingsplaner, reflektion: hur gör andra? Hur gör gästen? Vad passar oss? Bilaga 1: Arenautveckling Gotland Sports Academy Slite. Fas 3: Affärsplan och affärsmodell Med hjälp av erfarenheterna och slutsatserna gjorda i fas 1 och fas 2 svara på frågorna: VAD? FÖR VEM? HUR? VAR? VARFÖR? Svaren formar vår affärsidé och utgör plattform för vår affärsplan och modellen vi ska jobba efter.

Fas 4: Konceptutveckling, samarbetsavtal Med affärsplanen och affärsmodellen som grund utveckla koncepten som utgör reseanledningen (själva affärserbjudandet). Förhandla, ta fram och ingå samarbetsavtal med verksamhetsinnehavare vilka tillsammans skapar destinationen. Fas 5: Budgetarbete Utifrån de koncept vi ska jobba med och de samarbetsavtal vi ingår, ta fram budget som går hand i hand med vår affärsplan. En grundbudget för den löpande verksamheten, varje enskilt event/projekt kommer ha en egen budget vilka tas fram inför respektive projektstart. Fas 6: Utvärdering och slutredovisning Projektet avslutas med en presentation av arbetet för projektägarna, berörda myndigheter, press och allmänhet där arbetes gång, slutsatser och en framtidsvision presenteras, bolagsstart.

Vår affärsidé ”Gotland Sports Academy ska genom samverkan och ett värdskap som överträffar gästens förväntningar vara ett centrum för sport, hälsa och aktiv fritid i Slite”.

Löpande verksamhet Paketering och försäljning av träningsläger mot målgruppen idrottsföreningar & lag. Uthyrning och skötsel av boende. Uthyrning och försäljning av varor och tjänster. Paketering och försäljning av temaresor/kurser tillsammans med partners. Konferensverksamhet.

Utvecklingsarbete Tillsammans med idrottsrörelsen, näringsliv och myndigheter utveckla arenaprodukten och utbudet för aktiv fritid i och kring Slite. GSA kan vara drivande i att föreslå utvecklingsåtgärder och initiera samt driva projekt i det syftet. Varje sådant projekt skall omfattas av en egen budget och skapa bestående mervärde i Slite som en destination för sport, hälsa och aktiv fritid. Exempel kan vara nya arenor, utveckling av befintliga arenor, etablering av nya aktörer och events.

Projekt/events Eventverksamheten som kan bestå av engångsevent och återkommande events skall främst bedrivas under det som idag identifieras som lågsäsong ur ett besöksperspektiv mellan vecka33 till v26. Bolaget skall driva och utveckla 3-5 projekt i egen regi årligen och även verka för att andra aktörer etablerar och utvecklar events med utgångspunkt från arenorna i Slite.

Vår Vision ”Vi ska vara ett självklart val året runt för människor som söker träning, hälsa och en aktiv fritid. Alla våra gäster skall lämna oss med ett leende på läpparna och en längtan att komma tillbaka, år 2020 skall vi ha skapat nya gästnätter årligen i Slite i förhållande till år 2015”

Målet: Att etablera Slite som en destination för sport, hälsa och aktiv fritid Läger, camps och kurser året runt Återkommande tävlingsevent Bli det självklara valet som lägerdestination

Tillsammans är allt möjligt! Boende, restauranger, Butiker Region Gotland Länsstyrelsen Gotlands idrottsförbund Eventbolag/a ktiviteter Läger arrangörer Lokala klubbar/Idrott sanläggningar