Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Prisbildning i en marknadsekonomi
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Strategier för kompetensförsörjning
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Konferens och evenemang
Reseproduktion och försäljning
Geografisk information
Reseproduktion och försäljning
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Turismen växer fram kapitel 2
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Världens största näring
Hur är läget i kommunerna? • 31 kommuner har inventerat sitt bostadsbestånd • Flest hinder kvar i vårdcentraler, socialkontor och skolor • Hälften har.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Behövs det pengar? Byteshandel.
Resmål och resvägar Val av transport.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Turismens historia kapitel 2.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Landsbygdsprogrammet
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Reseproduktion och försäljning
Konkurrentanalys mellan Helsingfors och Oslos turism
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Val av transport till resmålet.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Vill du ha fler gäster? Kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring av din restaurang.
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Segmentering och one-to-one-marketing
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
travel margie’s margie’s travel
PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Ulf Tynelius.
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
DAGORDNING 15 december, Kramfors
Competence Academy – Public Sector
Produktion, handel och transport
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016

Turism för alla – bekvämt för alla Avgörande för 10% av befolkningen Bekvämt för 100% av befolkningen Nödvändigt för 40% av befolkningen

Faktorer som påverkar Demografisk förändring – allt större andel av befolkningen är äldre Mer än 80 miljoner européer med funktionsnedsättning Personer med funktionsnedsättningar vill också resa!

Tillgänglig turism – en växande global trend

Befolkning med tillgänglighetsbehov, I EU 27 och viktigaste marknaderna Källa: EU studien “ Economic impact and travel patterns of accessible tourism”

Nuvarande efterfrågan på tillgänglig turism i EU från personer med tillgänglighetsbehov; räknat i tusental resor. (2012)

Hur många efterfrågar tillgänglighet? Beräknat antal européer med tillgänglighetsbehov (enligt EU studien) 138 milj. (2011) = ca 27 % Mer än var fjärde europé är i behov av god tillgänglighet

Slutsatser i EU-studien De allra flesta destinationer som lyckats har haft samarbete mellan företag – men minst lika viktigt är förekomsten av tillgängligt utbud inom hela kedjan. Framgång bygger på att branschkunskap och erfarenhet kombineras med kunskap om målgruppens behov Approachen Turism för alla/mainstream – inte handikappturism – ger framgång.

Hur möter vi efterfrågan? Efterfrågan på tillgängliga resmål överstiger vida tillgången!

Resvanor Turister med funktionsnedsättning…. -Reser gärna under lågsäsong -Spenderar mer pengar på resmålet än genomsnittsturisten -Stannar fler dagar än genomsnittsturisten -Är mer lojal med en destination än genomsnittsturisten -Reser sällan ensam ______________ Källa: Tyska förbundsministeriet för näringsliv och teknologi, 2008: Barrierefreier Tourismus für alle in Deutchland – Erfolgsfaktoren und Massnahmen

Vad kan Åland vinna på detta? Många ur målgruppen söker sig hit (färjetrafiken, naturen, bilburen turism m m) Bra exempel finns inom alla delar av kedjan Nära – ger bra möjligheter till samverkan

Hela kedjan måste fungera !

Ett tillgängligt resmål Utbudet längs hela kedjan måste vara utformade för att passa alla (något för alla): Produkter, anläggningar, service -Kan användas av de flesta utan särskilda anpassningar -Kan enkelt anpassas för att möta olika behov -Hjälpmedel finns att ta till om så krävs -Involvera besökarna i utveckling av resmålet!

Fyra huvudteman Tillgänglighet …. genom hela kedjan: Information (sökvägar, websidor, bokning) Transporter (fordon, terminaler, byten, assistans) Infrastruktur (attraktioner, logi, restauranger, gator e t c) Service (Guidning, bemötande, paket, utflykter)

Vad kan man som företagare göra? Inventera! Hitta din nisch – bygg på styrkorna Ta in tillgänglighet i information och marknadsföring Samarbeta med andra på destinationen

Fördel Åland God tillgänglighet kan uppnås med begränsade insatser Möjlighet att utveckla utbudet även under lågsäsong Begränsad konkurrens från Sverige/Finland Redan på väg: handlingsprogram ”Ett tillgängligt Åland”

Diskutera! Hur kan vi samverka? Marknadsföring – Åland för alla? Bra exempel och föregångare – vad kan vi lära?