Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016
Turism för alla – bekvämt för alla Avgörande för 10% av befolkningen Bekvämt för 100% av befolkningen Nödvändigt för 40% av befolkningen
Faktorer som påverkar Demografisk förändring – allt större andel av befolkningen är äldre Mer än 80 miljoner européer med funktionsnedsättning Personer med funktionsnedsättningar vill också resa!
Tillgänglig turism – en växande global trend
Befolkning med tillgänglighetsbehov, I EU 27 och viktigaste marknaderna Källa: EU studien “ Economic impact and travel patterns of accessible tourism”
Nuvarande efterfrågan på tillgänglig turism i EU från personer med tillgänglighetsbehov; räknat i tusental resor. (2012)
Hur många efterfrågar tillgänglighet? Beräknat antal européer med tillgänglighetsbehov (enligt EU studien) 138 milj. (2011) = ca 27 % Mer än var fjärde europé är i behov av god tillgänglighet
Slutsatser i EU-studien De allra flesta destinationer som lyckats har haft samarbete mellan företag – men minst lika viktigt är förekomsten av tillgängligt utbud inom hela kedjan. Framgång bygger på att branschkunskap och erfarenhet kombineras med kunskap om målgruppens behov Approachen Turism för alla/mainstream – inte handikappturism – ger framgång.
Hur möter vi efterfrågan? Efterfrågan på tillgängliga resmål överstiger vida tillgången!
Resvanor Turister med funktionsnedsättning…. -Reser gärna under lågsäsong -Spenderar mer pengar på resmålet än genomsnittsturisten -Stannar fler dagar än genomsnittsturisten -Är mer lojal med en destination än genomsnittsturisten -Reser sällan ensam ______________ Källa: Tyska förbundsministeriet för näringsliv och teknologi, 2008: Barrierefreier Tourismus für alle in Deutchland – Erfolgsfaktoren und Massnahmen
Vad kan Åland vinna på detta? Många ur målgruppen söker sig hit (färjetrafiken, naturen, bilburen turism m m) Bra exempel finns inom alla delar av kedjan Nära – ger bra möjligheter till samverkan
Hela kedjan måste fungera !
Ett tillgängligt resmål Utbudet längs hela kedjan måste vara utformade för att passa alla (något för alla): Produkter, anläggningar, service -Kan användas av de flesta utan särskilda anpassningar -Kan enkelt anpassas för att möta olika behov -Hjälpmedel finns att ta till om så krävs -Involvera besökarna i utveckling av resmålet!
Fyra huvudteman Tillgänglighet …. genom hela kedjan: Information (sökvägar, websidor, bokning) Transporter (fordon, terminaler, byten, assistans) Infrastruktur (attraktioner, logi, restauranger, gator e t c) Service (Guidning, bemötande, paket, utflykter)
Vad kan man som företagare göra? Inventera! Hitta din nisch – bygg på styrkorna Ta in tillgänglighet i information och marknadsföring Samarbeta med andra på destinationen
Fördel Åland God tillgänglighet kan uppnås med begränsade insatser Möjlighet att utveckla utbudet även under lågsäsong Begränsad konkurrens från Sverige/Finland Redan på väg: handlingsprogram ”Ett tillgängligt Åland”
Diskutera! Hur kan vi samverka? Marknadsföring – Åland för alla? Bra exempel och föregångare – vad kan vi lära?