Gissur Pétursson forstjóri Vinnumálastofnunar Myndigheters service för arbetslösa i Norden Jubilæumskonferens maj ÅR AV GRÄNSLÖS NORDISK ARBETSMARKNAD
Myndigheters service för arbetslösa i Norden Ny lag på arbetsmarknadsåtgärder och arbetslöshetsförsäkringen trädde i kraft 1. juli Kom i kölvattnet av minikrisen 1992 – Behov av att harmonisera praxis og handläggning. Utbetalning av arbetslöshetsersättning i många fackföreningar. Registering av arbetslöshet och formidling hos kommunerna. Olika hantering av saker. Kunde göra skillnad hvar du blev arbetslös - vilken hjälp du kunde få.
Myndigheters service för arbetslösa i Norden Nya regler Projektet satt på en hand – i en ny myndighet – Arbetsdirektoratet. Styrelsen representerat av arbetsmarknadens partner. Landet gjort til en arbetsregion. Klart samband mellan rättigheter och skyldigheter. Krävs effektivt jobbsökande - annars påverkas utbetalning av ersättning.
Myndigheters service för arbetslösa i Norden Utveckling de sidste 17 år. Dagpengeutbetalningar nu på ett ställe – Greiðslustofu. Samma metod för hela landet. Rådgivning och arbetsförmedling i mycket mera kombination - ökad effektivitet. Samarbete med olika aktörer enklare.
Arbetsdirektoratet Huvud uppgifter: Arbetsförmedling arbetssökande Förmedling till arbetsgivare Arbetsmarknadsåtgärder Registrering av arbetslösa Betalning av arbetslöshetsersättning Konkurs lönegaranti fonden Barselsorlov Rehabilitering Arbetstillstånd til utländinger Internationellt samarbete Allt möjligt annat
Myndigheters service för arbetslösa i Norden Lyckats att hålla rimlig handläggninstid av ansökningar om dagpenger. Variationsrik flora av åtgärder 2009 – Lyckats bibehålla kompetens og arbetsförmåga hos arbetslösa. 87% av dem som var arbetslösa någon gång under är nu i arbete eller utbildning. Tillsyn effektiviserat. Systemet fungerar bra under krise och belastning. Registreret Arbejdsløshed (%) og forventninger for 2014
Myndigheters service för arbetslösa i Norden Just nu. Ny arbetsmarknadsstrategi under konstruktion. Fackföreningarna kräver direkt deltagande av den offentliga arbetsformidling- at dem selve skal göra tjänsten. Anser sig närmare kunderna heller en statsdrivet organ. Pilot-prjekt som nu kör privatföretag ejes af LO og Arbetsgivarföreningen. 25% af arbetslösa i deras tjänst. Väcker frågor om status för tjänsteleverantören. Hvem står vakten för arbetssökande som anser att hans rättigheter har blevet kränkt. Huvudfrågan - Hur kommer man flere i arbete på kortare tid? Vad är det bästa arrangemanget för detta?
Myndigheters service för arbetslösa i Norden Vilken roll ska offentliga arbetsförmedlingarna ha i utvecklingen av arbetsmarknaden? Hur ser man på samarbetet med de privata arbetsförmedlingarna? Hur säkerställer man ett effektivt samband mellan ersättning och jobbsökning? Hur optimerar man samarbetet med fackföreningarna? Kan fackföreningen driva förmedling för arbetslösa – ser man intressekonflikter i detta sammanhang? Hur ser man på samarbetet med företag i landet för att hitta jobb till förmedling och för att hitta på träningsmöjligheter för unga arbetssökande?
Ha en bra fortsättning på Island