Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Inför nationella provet i svenska
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
De sju intelligenserna
Ungdomarnas medieanvändning
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Religion.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Riktlinjer för betygssättning
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Att bemöta och bli bemött
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Informationsmöte Välkomna!.
Gymnasiearbete 100 p.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Jag har valt att läsa: ____________________________
Engelska – English Pick a colour…
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Språkförhållanden i sverige och övriga norden
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Regiongemensam elevenkät 2018
Klagshamns rektorsområde
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Gymnasiearbete 100 p.
Inför nationella provet i svenska
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Förmågor & The Big 5

Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor. 2.2 Kunskaper ex. Varje elev kan efter genomgången grundskola använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt

Kursplaner för ämnena Förmågorna i ämnet svenska: formulera sig i och kommunicera i tal och skrift läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer söka information från olika källor och värdera dessa

Kunskapskrav i ämnet Ett mått för hur långt eleven ska ha utvecklat de olika förmågorna i de respektive stadierna. Måluppfyllelse- läroplanen kapitel 2 Kunskapskrav -ämnenas specifika summativa bedömning

Centralt innehåll i ämnena Innehåll i undervisningen, dock inte det som mäts i kunskapskraven (i enstaka fall). Det är ett sätt att fylla förmågorna med innehåll. Ex. Svenska åk 1-3 Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt att för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. Åk 4-6 Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt att urskilja texternas budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.

Förmågor - färdigheter Förmågor är ett nytt begrepp i Lgr11, eftersom ordet färdigheter var upptaget i bemärkelsen fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. En tolkning av en förmåga är ”en resurs som används under frihet; något människor skulle kunna göra, inte vad de gör” (engelskans cabability). En förmåga kan inte bli färdigutvecklad.

The Big 5 Kursplanernas förmågor där likheter återfinns i fem övergripande förmågor som har sammanställts av Göran Svanelid: Analysförmåga, resonera, jämföra, se samband och skillnader Begreppsförmåga, förstå innebörden och kunna använda specifika begrepp Procedurförmåga/hantera information, söka, samla, strukturera information Kommunikativ förmåga, samtala, diskutera, lyssna, presentera Metakognitiv förmåga, pröva och ompröva, ha omdömen, äga sin lärprocess

Jämför med EU:s nyckelkompetenser Kommunikation på modersmålet. Kommunikation på främmande språk. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens. Digital kompetens. Lära att lära. Social och medborgerlig kompetens. Initiativförmåga och företagaranda. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer

Överblick TB5

Stödstrukturer för att utveckla TB5 De stora frågorna, ex, ”Fly eller flytta?” Begreppsschema, matris med de aktuella begreppen + wildcard Stödmall för jämförelser Analysmodellen för orsak och konsekvens om aktuella samhällsfrågor EPA-modellen Stödstrukturerna ger just struktur och hjälper eleverna i lärandet

Bildstöd för analysförmåga

Samla begrepp

TB5 fritids Fritids ett komplement till skolan Planera verksamheten utifrån TB5 Fånga det i den spontana leken Bildstöd

Elevintervjuer i årskurs 3 och 5 Tydliggör strukturen med de fem övergripande förmågorna målbilden för eleverna? Hjälper stödstrukturer eleverna till en högre måluppfyllelse? Hjälper kategoriseringen enligt The Big 5 eleverna att bli mer medveten om sitt lärande?

Resultat ”Jag lär mig inte så jättefort, men om jag repeterar nånting så kan jag det efter en stund. Jag tycker att det är ganska roligt att lära mig, om det händer nånting, eller när man blir större så är det bra att kunna läsa, skriva och räkna och så, så man får ett bra jobb. Det är ju det livet går ut på och då måste man ju kunna allting, så det blir ett bra liv.” Två elever lyfte betydelsen av att prata högt om det man har läst, helst med klasskompisar. "Jag lär mig genom att skriva ner saker" "Jag lyssnar på fröken"

TB5 Det har hjälpt mig lite grann genom att, att man utvecklar svaret och då får man utveckla sitt lärande”. "Vi har inte arbetet med dem, vi har bara gått igenom vad de betyder." Är det inte att arbeta med dem?" "Jo, typ. Fast vi har inte jobbat med dem som en uppgift."

Stödmallar En elev sa att hen hade nog inte skrivit så mycket utan den. Flera elever sa att stödmallen hjälper en att komma ihåg mer. Alla intervjuade verkar gilla stödmallen. "Jag lär mig jättemånga nya begrepp nästan varje vecka"

Reflektion Eleverna använder ord som analysera, begrepp, reflektera och liknande under intervjuns gång. De har lättast att förhålla sig till analys-, begrepps- och kommunikativ förmåga. Så som de talar om sitt lärande finns även den metakognitiva förmågan med.

Vårt fortsatta arbete TB5 ska genomsyra hela dagens verksamhet, men ser olika ut i skolbarnsomsorgen och i undervisningssituationerna. Vi utvecklar vårt arbete i tvärgrupper och i kategorierna. Vilka färdigheter ska eleverna på Fjordskolan utveckla utifrån TB5? Hur kan det se ut i praktiken?

Svenska

Matematik

Historia