Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Affärsprojekt Tebutik Chajhana Maria Landgren Sasika de Mel Marina Samarina.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Affärsprojekt Tebutik Chajhana Maria Landgren Sasika de Mel Marina Samarina."— Presentationens avskrift:

1 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Affärsprojekt Tebutik Chajhana Maria Landgren Sasika de Mel Marina Samarina

2 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Affärsidé Vi ska driva en tebutik I vårt erbjudande ingår: •Exotiska sorter av te från olika länder, te med olika smaker •Löst te och påsar •Tillbehör: tekannor, tesilar, förvaringsburkar, teservis •Provsmakning, ny smak varannan vecka

3 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Visioner •Inriktning på både kunder med traditionella preferenser och de som vill prova nya tesmaker •Bli stabilt etablerade på marknaden genom att ha ett stort och varierande sortiment, samt omfatta en större kundsektor •Introducera egna smakblandningar, baserade på kundanspråk och egna idéer

4 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Affärsmål •Erbjuda traditionella och exotiska tesmaker samt passande tillbehör till det mångkulturella samhället •Omfatta en större kundsektor genom att bygga en kedja av tebutiker ”Chajhana” •Undersöka kundbehov och preferenser, utarbeta några nya teblandningar med siktet på att hitta den mest populära och efterfrågade tesmaken

5 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Affärsstrategi •Sälja traditionella kinesiskt, arabiskt och asiatiskt te samt te med olika smaker •Utarbeta egen blandning •Reklamkampanjer i lokala tidningar och reklamblad •Veckokampanjer med provsmakning av olika smaker

6 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Verksamhetsplan •Undersöka möjliga tetillverkare •Undvika mellanhänder •Inköp och transporter (te och tillbehör) •Personal (i butiken (heltid), chef/ägare (heltid: 25% administration mm, resten i butiken) ekonomi och administration (timmar)) •Marknadsföring: tidningar, reklamblad, veckokampanjer •Marknadsundersökning

7 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Timkostnader för medarbetare •Lönekostnader/år Årslön kr Arbetsgivareavgifter 40% kr Summa lönekostnader kr •Arbetstid i butiken/år Årsarbetstid exkl. semester, sjukfrånvaro, utbildning1680 tim Timkostnad 200 kr/tim

8 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Timkostnader för egen företagare •Lönekostnader/år Årslön kr Arbetsgivareavgifter 40% kr Summa lönekostnader kr •Arbetstid i butiken/år Årsarbetstid exkl. semester, sjukfrånvaro, administrations och marknadsförings uppgifter 1300 tim (460 tim) Timkostnad 323 kr/tim

9 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Timkostnader för butiken ( 100 m 2, kr/m 2 ) •Fasta årskostnader Lokalhyra kr Utrustning kr Städning, underhåll kr Summa årskostnader kr •Öppettider per år ( 51 tim/vecka )2600 tim •M-F10-19 •L10-16 Timkostnad för öppen butik 77 kr/tim

10 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Kalkylering för en normal vecka •Intäkter Försäljning kr •Kostnader Varuinköp kr •Bruttomarginal kr •Butikskostnader (personal+ butikslokal ) kr •Täckningsbidrag kr Beräknade marginalen 11,8%

11 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Förhoppningvis har vi en bra vecka •Intäkter Försäljning kr •Kostnader Varuinköp kr •Bruttomarginal kr •Butikskostnader (personal+ butikslokal ) kr •Täckningsbidrag kr Beräknade marginalen 19,4%

12 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Vid en bra vecka är det bra att ta hänsyn till : •tillräckligt förråd av varor till försäljning •anställning av extra personal (timanställning t.ex)

13 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Kalkylering för en dålig vecka •Intäkter Försäljning kr •Kostnader Varuinköp kr •Bruttomarginal kr •Butikskostnader (personal+ butikslokal ) kr •Täckningsbidrag kr Beräknade marginalen negativ

14 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Vid en dålig vecka är det möjligt att tänka på : •Minskning av antal arbetstimmar (t.ex jobba bara på vardagar)

15 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Om vi har butiken öppet längre I jämförelse med en vanlig arbetsvecka: 4 timmar av öppettider under söndagen ger oss kr mer i försäljning och ökning av täckningsbidrag med kr och marginalen upp till 13%

16 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Ekonomisk rapport (år) •Intäkter - Försäljning kr •Kostnader - Inköpskostnad kr •Bruttomarginal kr •Butikskostnader - Personal kr - Lokaler kr - Summa butikskostnader kr •Täckningsbidrag kr Administration övrigt - Administration (revisor, timmar) kr - Övrigt gemensamt (reklam) kr - Summa gemensamt kr •Resultat kr •Vinstmarginal = 5,6%

17 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Känslighetsanalys 15% bättre15% sämre •Intäkter Försäljning kr kr •Kostnader - Inköpskostnad kr kr •Bruttomarginal kr kr •Butikskostnader kr kr •Täckningsbidrag kr kr •Gemensamt kr kr •Resultat kr kr

18 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Fördela på produktgrupper Fördela om möjligt på produktgrupper eller försäljningsområden Produktgrupper Egen bland Tillbehör Te Totalt (i miljoner) Intäkter Försäljning2,04(50%) 1,43(35%) 0,61(15%) 4,08 kr Kostnader Inköpskostnad sålda varor 0,61(30%) 0,46(32%) 0,25(40%)1,31 kr Bruttomarginal 1,43 kr 0,97 kr 0,37 kr 2,77 Butikskostnader Personal 1,36 kr Butik 0,2 kr Omkostnader, övrigt - Summa Butikskostnader 1,56 kr Täckningsbidrag 1,21 kr Administration Administrativ personal 0,05 kr Övrigt gemensamt 0,2 kr Summa gemensamt 0,25 kr Resultat 0,96 kr Marginal 70% 68% 60% 24%

19 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Förslag på investering och utveckling av en affärsidé •Öppna te servering på butiken •Bygga en butikskedja ”Chajhana”

20 Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Tack!


Ladda ner ppt "Europaskolan, Strängnäs, KY-07 Affärsprojekt Tebutik Chajhana Maria Landgren Sasika de Mel Marina Samarina."

Liknande presentationer


Google-annonser