Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kundundersökning mars 2010 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Sundsvall – Långsele.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kundundersökning mars 2010 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Sundsvall – Långsele."— Presentationens avskrift:

1 Kundundersökning mars 2010 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Sundsvall – Långsele

2 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte

3 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Sundsvall - Långsele samt Långsele - Sundsvall. Antal mätta turer på sträckan: 11 st. Antal utdelade enkäter: 199 st. Antal insamlade enkäter: 180 st. Svarsfrekvens: 90,5%. Bortfall: 9,5%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning

4 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer

5 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 78, vilket motsvarar betyget mycket bra. En hög andel av resenärerna skulle rekommendera andra att resa med denna busslinje. Att stiga ombord på bussen upplevs som mycket enkelt, vilket även äldre resenärer anser. Detta är en uppgång sedan Resenärerna anser att det är mycket enkelt att resa med bagage. Värdena för hur bekväma sittplatserna är ombord ligger på en mycket bra nivå, fast vi kan se en liten nedgång från förra året. Temperaturen anses vara mycket behaglig ombord på bussarna och bussarna anses vara mycket välstädade. Personalen ombord anses vara serviceinriktade, fast vi kan se en nedgång från 2009 års värde, vilket kan bero på att frågan är något omformulerad. Informationen ombord på bussarna anses vara mycket tydlig. Resenärerna känner sig mycket trygga och säkra när de reser med buss på denna linje. För att öka nöjdheten hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen från resenärerna bättre tidhållning (15%), lägre priser (14%) och bekvämare sittplatser/ sovplatser (11%). Sammanfattning

6 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på stationen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. (Frågan ställs ej för denna linje) Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.

7 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. (Frågan ställs ej för denna linje) Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. (Frågan ställs ej för denna linje) Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?

8 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 8

9 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 9

10 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 10

11 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 11

12 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 12

13 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 13

14 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 14

15 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 15

16 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 16

17 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 17

18 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 18

19 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 19

20 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 20

21 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 21

22 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 22

23 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 23

24 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 24 ”Sänka priserna så att buss blir mer konkurrenskraftigt mot att ta egen bil.” ”Flera turer under helger (lördag och söndag).” ”Att bussen åker i tid jämt.” ”Bättre sittplatser.” ”Sätt ett leende på busschaufförerna!” ”Visa filmer på TV:n (då den ändå finns i bussen). Trådlöst Internet.” ”Dricksvatten ombord.” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?

25 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 25

26 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 26

27 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 27

28 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 28

29 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 29

30 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 30

31 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 31

32 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010KR Trafik Buss Sundsvall - Långsele 32


Ladda ner ppt "Kundundersökning mars 2010 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Sundsvall – Långsele."

Liknande presentationer


Google-annonser