Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda."— Presentationens avskrift:

1 Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda

2 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken. 2010 års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte

3 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Sveg - Arlanda samt Arlanda - Sveg. Antal mätta turer på sträckan: 9 st. Antal utdelade enkäter: 129 st. Antal insamlade enkäter: 111 st. Svarsfrekvens: 86,0%. Bortfall: 14,0%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning

4 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer

5 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 76, vilket motsvarar betyget mycket bra. En mycket hög andel av resenärerna skulle rekommendera andra att resa med denna flyglinje. Både att boka biljetter till resan samt hämta ut biljetterna anses vara utomordentligt enkelt. Informationen på terminalen och på skyltningen ombord anses vara utomordentligt tydlig. Att stiga ombord på flyget upplevs som utomordentligt enkelt, fast vi kan se en liten nedgång från 2009. Att resa med bagage anses vara utomordentligt enkelt och har fått bättre värden än förra året. Utbudet av mat ombord samt kvalitén på maten får ett lågt betyg av resenärerna. Värdena för hur bekväma sittplatserna är ombord får ett medelbetyg, vilket är en liten nedgång från 2009 men en återgång till 2008 års värden. Värdena för hur behaglig temperaturen är ombord får ett medelbetyg, vilket är en nedgång från förra året. Tidhållningen på flygen ligger på en utomordentligt bra nivå. Flygen anses vara utomordentligt välstädade, fast vi kan se en liten nedgång sedan förra årets mätning. Resenärerna känner sig mycket trygga och säkra när de reser med flyg på denna linje, fast vi kan se en nedgång från 2009. Personalen ombord anses vara utomordentligt serviceinriktad och informationen från personalen ombord anses vara utomordentligt tydlig. För att öka nöjdheten hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen från resenärerna lägre priser (34%), kiosk/ servering ska ha bättre utbud (29%) och lugnare miljö/ bättre sovmöjligheter (21%). Sammanfattning

6 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på terminalen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.

7 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?

8 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 8

9 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 9

10 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 10

11 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 11

12 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 12

13 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 13

14 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 14

15 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 15

16 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 16

17 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 17

18 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 18

19 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 19

20 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 20

21 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 21

22 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 22

23 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 23

24 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 24

25 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 25

26 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 26

27 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 27

28 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 28

29 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 29 ”Billigare priser, större flexibilitet vad gäller olika biljettalternativ (vuxen/ ungdom).” ”Godare/ mer varierade mackor.” ”Flera turer att välja bland.” ”Tydlig information och alternativ då flyg blir försenat eller inställt, t.ex. sms-meddelande.” ”Det är högt ljud i kabinen. Öronproppar är nästan obligatoriskt.” ”Lättare att boka stand-by biljett.” ”Bjuda på fika och tidningar.” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?

30 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 30

31 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 31

32 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 32

33 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 33

34 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 34

35 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 35

36 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 36

37 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010NextJet Flyg Sveg - Arlanda 37


Ladda ner ppt "Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda."

Liknande presentationer


Google-annonser