Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Buss Sträcka: Göteborg - Ulricehamn.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Buss Sträcka: Göteborg - Ulricehamn."— Presentationens avskrift:

1 Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Buss Sträcka: Göteborg - Ulricehamn

2 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte

3 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Göteborg - Ulricehamn samt Ulricehamn - Göteborg. Antal mätta turer på sträckan: 6 st. Antal utdelade enkäter: 283 st. Antal insamlade enkäter: 258 st. Svarsfrekvens: 91,2%. Bortfall: 8,8%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning

4 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer

5 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 75, vilket motsvarar betyget mycket bra. En stor andel av resenärerna skulle rekommendera andra att resa med denna busslinje. Att stiga ombord på bussen upplevs som utomordentligt enkelt, vilket även äldre resenärer anser. Detta är en ökning sedan 2008 års mätning. Resenärerna anser att det är mycket enkelt att resa med bagage och vi kan se en uppgång sedan Sittplatserna ombord anses vara mycket bekväma och har fått bättre värden än Bussarna anses vara utomordentligt välstädade. Personalen ombord på bussarna anses vara mycket serviceinriktade. Temperaturen anses vara mycket behaglig ombord på bussarna och vi kan se en uppgång sedan Informationen på skyltningen ombord anses vara mycket tydlig. Resenärerna känner sig mycket trygga och säkra när de reser med buss på denna linje. Tidhållningen på bussarna ligger på en mycket bra nivå. För att öka nöjdheten hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen från resenärerna fler avgångar (43%), lägre priser (20%), trevligare personal (12%) och bättre tidhållning (11%). Sammanfattning

6 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på stationen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. (Frågan ställs ej för denna linje) Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.

7 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. (Frågan ställs ej för denna linje) Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. (Frågan ställs ej för denna linje) Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?

8 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 8

9 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 9

10 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 10

11 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 11

12 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 12

13 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 13

14 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 14

15 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 15

16 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 16

17 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 17

18 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 18

19 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 19

20 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 20

21 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 21

22 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 22

23 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 23 ”Sänka priserna för studenter en aning. Möjligen sänka priset på "regionen runt" för studenter och unga resenärer.” ”Hålla normala temperaturer på bussen. Ibland är det sjukt kallt.” ”Mer busstider! Ni vill att man ska lämna bilen hemma och åka mer buss, men hur lätt är det när det knappt går några, speciellt på mornar och kvällar.” ”Ta mer hänsyn till mängden passagerare.” ”Trevligare, mer serviceinriktade busschaufförer!” ”Avgångstiden blir alltför ofta försenad på grund av de passagerare som betalar med kreditkort (denna linje kräver ofta extrabussar). Alternativt fixa biljettautomater där man kan betala resan före påstigning.” ”Fothållare skulle göra resan bekvämare.” ”Informationstavla för station/ hållplatsernas namn.” ”Toalettpapper + fräschare toalett.” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?

24 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 24

25 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 25

26 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 26

27 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 27

28 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 28

29 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 29

30 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 30

31 Rikstrafiken Kundundersökning våren 2010Västtrafik Buss Göteborg - Ulricehamn 31


Ladda ner ppt "Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Buss Sträcka: Göteborg - Ulricehamn."

Liknande presentationer


Google-annonser