Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser"— Presentationens avskrift:

1 Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
värdet för kunderna.

2 Prissättning i serviceföretag
(Företagets totala kostnader + vinst)/antal produkter = pris per styck Exempel Vivianne tar betalt per timme och har räknat ut sitt pris på följande sätt: Årets beräknade kostnader: Löner och arbetsgivaravgifter Lokal Kontorskostnader Avskrivningar Räntor Övriga ——————————————————————— Summa kostnader kr Förutom att ha betalt för kostnaderna vill Vivianne ha en vinst på kr. Det innebär att företagets intäkter ska uppgå till = kr. Hon räknar med att företaget kan sälja timmar per år. Priset per timme blir då /2 400 = 583,33 kr. Det avrundar Vivianne till 600 kr per timme. 60 000 10 000

3 Prissättning i butik

4 Prissättning i butik, exempel
Butiken Atles sport använder 40 procents pålägg för att få lönsamhet på varuförsäljningen. Priset på ett par sportskor som kostar 360 kronor i inköp beräknas på följande sätt: Varukostnad 360 Pålägg 40 % (0,4x360) Försäljningspris utan moms 504 kronor

5 Påläggsmetodens tre delar

6 Moms

7 Fullständig priskalkyl
+ —————————————— = Inköpskostnad Hemtagningskostnader Varukostnad Pålägg Försäljningspris utan moms Moms Försäljningspris med moms

8 Fullständig priskalkyl − Wallentuna Tapetbutik
Exempel Wallentuna Tapetbutik säljer tapeter och färg. Butiken har köpt in en ny engelsk tapet för 50 kronor rullen. Dessutom uppgick hemtagningskostnaderna till 10 kronor per rulle. Butiken använder 40 procents pålägg. Priskalkylen för den engelska tapeten är följande: Inköpskostnad 50 Hemtagningskostnad Varukostnad = 60 Pålägg 40 % (0,4 x 60) Försäljningspris utan moms = 84 Moms 25 % (0,25 x 84) Försäljningspris med moms = 105 kr

9 Affärsmässig prissättning
Exempel Jesper i fotobutiken Snap har en kund som vill köpa 100 paket fotopapper. Ordinarie pris på ett paket är 70 kr inkl. moms, dvs. 56 kr exkl. moms. Inköpspriset exkl. moms är 36 kr och förtjänsten på ett paket är 56 − 36 = 20 kr. Kunden vill bara betala 50 kr inkl. moms per paket, dvs. 40 kr exkl. moms. Jesper accepterar och räknar ut förtjänsten till 40 – 36 = 4 kr Och då ger affären 100 x 4 = 400 kr i förtjänst. För att tjäna ihop dessa pengar hade han behövt sälja 400/20 = 20 paket. Jesper räknar med att andra kunder inte störs av det låga priset.

10 Marginal Marginalen i kronor: Försäljningspris – varukostnad = marginal i kronor Marginalen i procent: Marginal i kronor / försäljningspriset = marginal i procent Observera att du alltid räknar ut marginalen på priset utan moms.

11 Uträkning av marginal Exempel
Marinshop säljer sportutrustning för sommarbruk. Roman som har butiken köpte in 100 gummibåtar för kr. Hemtagningskostnaden var kr. Marinshop använder ett pålägg på 100 procent. Försäljningspriset för en båt sätter Roman till 320 kr exkl. moms. När sommaren började närma sig slutet blev Roman tvungen att rea gummi- båtarna för att slippa ha dem i lager över vintern. Han sänkte därför priset med 40 procent och fick då sålt de sista 30 båtarna. Sedan räknade han ut marginalen. Försäljningspris 70 båtar till fullt pris (320 x 70) 30 båtar till 40 % nedsatt pris (320 x 0,6 x 30) Summa försäljningspris kr Marginal i kr = = kr Marginal % = / = 43,18 %

12 Marginal i olika branscher
–25 % livsmedel 25–35 % järn, elektronik 35–45 % möbler, bok och papper, fritid 40–50 % kläder, skor 45–55 % blommor, heminredning 50 %– ur, optik och guld Källa: Svensk handel, Finansiella nyckeltal 2010


Ladda ner ppt "Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser"

Liknande presentationer


Google-annonser