Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea 2012-12-17.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea 2012-12-17."— Presentationens avskrift:

1 Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea

2 2 Sammanfattning •6 av 10 tänker sig att lägga lika mycket på julen i år som förra året medan 25 procent vill lägga mindre. 12 procent säger sig vilja lägga mer på julens olika kostnader. •Sett till genomsnittliga belopp så ökar våra planerade utgifter för julklappar med 15 procent jämfört med förra året, medan vi planerar att lägga sex procent mindre på julens övriga kostnader. I genomsnitt hamnar de totala julkostnaderna på kronor, varav kronor går till julklappar och kronor till övriga julinköp. Totalt en ökning med sex procent sedan förra året. •De yngre lägger klart mindre på julklappar än medelålders åringarna lägger i genomsnitt kronor på julklappar medan de i åldersgruppen år lägger närmare kronor på julklapparna. Samma förhållande gäller för julens övriga utlägg, 800 kronor respektive kronor. •Barnfamiljer lägger mer på såväl julklappar, närmare kronor, som på julens övriga utgifter, cirka •Kvinnor planerar att lägga mer än män på julklappar medan män planerar att lägga mer än kvinnorna på övriga julutgifter. •Männen planerar i högre grad att lägga mer på barnen och maten, men mindre på sin partner medan kvinnorna planerar tvärtom.

3 6 av 10 uppger att de kommer att lägga lika mycket pengar på julen som förra året Tror du att du totalt sett kommer att lägga mer eller mindre pengar på julen i år jämfört med förra året? 3

4 Kvinnor planerar för kostsammare julklappsinköp än män Hur mycket kommer du att köpa julklappar för i år, på ett ungefär? Om du redan har köpt julklappar inkluderar du även dessa i summan.(Genomsnittlig förväntad utgift) : män kr kvinnor kr

5 Männen planerar för dyrare ”kringkostnader” än kvinnor Ungefär hur mycket pengar kommer du att lägga på julen utöver julklappar, t ex på mat, julpynt, kläder och evenemang för barn? Ta inte med julklappar och resor/semestrar. (Genomsnittlig förväntad utgift) : män kr kvinnor: kr

6 Sett till belopp blir det i år mer på julklappar, + 15 %, och mindre på övriga utgifter, - 6 %, men totalt en ökning med 6 % jämfört med förra året Genomsnittliga kostnader för julen i kronor: julklappar, extrakostnader och total summa 6 • Julklappar % ,6 % /- 0 % % Övriga kostnader % % % % Summa %4 7601% % % Barnfamiljer : Julklappar ca kronor Övriga kostnader ca kronor

7 Männen planerar i högre grad att lägga mer på barnen och maten, men mindre på sin partner, medan kvinnorna planerar tvärtom På vem/vad kommer du att lägga mer pengar i år? 7

8 Männen planerar i högre grad att lägga mindre på sin partner medan kvinnorna vill dra ner på julpynt och mat På vem/vad kommer du att lägga mindre pengar i år? 8

9 Lön, sparade pengar och kreditkort gör julfirandet möjligt Hur kommer du att finansiera dina julklappsinköp i år? Flera svar möjliga. 9

10 I juldansen syns några genom åren återkommande turer och steg: Norrlänningar och sydsvenskar spenderar vanligtvis mest på julklappar De medelålders har störst utgifter för julen Kvinnor anser sig ha huvudansvaret för julklappar och julmat. Männen anser att man delar på detta ansvar. Äldre och kvinnor skänker till välgörenhet utöver julklappar Lön, sparande, samt kreditkort betalar julen 10 •

11 Tips för en bättre julekonomi •Gör en planering och en budget över vad julen ska få kosta. •Gör en lista på vad som ska inköpas till julen. Kolla vad du handla på internet, ofta lägre priser. •Håll dig till din lista och överskrid inte din budget. •Att köpa second hand är populärt, uppskattas särskilt av yngre. •Kommer decemberlönen före jul? Undvik att använda den till julen! I januari väntar nya utgifter. •Använd inte lånade pengar till julklappar. Det betyder avbetalning på sådant som redan är konsumerat. 11 •

12 Om undersökningen 12 Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordea Datainsamlingen gjordes 9–16 november 2012 Undersökningen genomfördes via intervjuer med TNS online-panel. Svaren viktades i fråga om ålder, kön och region Totalt genomfördes intervjuer bland ett representativt urval av personer i åldersgruppen 18–65 år.


Ladda ner ppt "Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea 2012-12-17."

Liknande presentationer


Google-annonser