Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill."— Presentationens avskrift:

1 ATT VARA KONSUMENT

2 SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.

3 SANTELLER FALSKT ? Presentkort gäller alltid i minst 1 år.

4 SANT ELLER FALSKT ? Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea.

5 VAD ÄR EGENTLIGEN ETT AVTAL?

6 ÖPPET KÖP

7 VEM HAR RÄTT? Susanne köpte ett par hörlurar för 795 kr. Vid köpet utlovades tio dagars öppet köp. Hon var inte nöjd med hörlurarna utan gick tillbaka till affären för att få tillbaka sina pengar. I butiken nekades hon detta eftersom hon hade slängt bort kartongen de låg i. Susanne yrkade att få tillbaka det hon betalat för hörlurarna. Säljaren bestred kravet.

8 GARANTI

9 PRODUKTFÖRSÄKRING

10 FÅ KOLL PÅ DINA LAGSTADGADE RÄTTIGHETER! • Konsumentköplagen • Konsumenttjänstlagen • Distans- och hemförsäljningslagen

11 VAD ÄR ”FEL”?

12 Reklamationsrätt 3 år Starkast skydd 6 månader Svagare skydd 2 år och 6 månader I tid 2 mån REKLAMERA FEL OCH FÖRSENING

13 Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd Få varan reparerad eller få en ny vara FEL PÅ VARAN – VAD KAN MAN GÖRA DÅ?

14 VEM HAR RÄTT? Amir köpte reservdelar till sin bil. Delarna var felaktiga. Han lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad han hade betalat för dem. Amir ville även ha ersättning för den resa han fått göra när han lämnade tillbaka de felaktiga delarna. Säljaren gick dock inte med på det. Amir yrkade ersättning för resekostnader med bil i samband med återlämnandet (16 kr per körd mil). Säljaren bestred yrkandet med hänvisning till sina försäljningsvillkor. Av dessa framgår att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.

15 VAD ÄR ”FEL”?

16 VEM HAR RÄTT? David besökte en kväll en nattklubb. Han betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för förvaringen. Han fick en numrerad bricka. När han skulle hämta ut sin jacka var den borta. David yrkade ersättning med kr för jacka. Han hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Nattklubben bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt.

17 NÄR HAR MAN ÅNGERRÄTT? • Du ska meddela säljaren inom 14 dagar • Du ska kunna bevisa att du har ångrat dig inom rätt tid • Du har rätt att undersöka men inte att använda • Du vet väl om att ångerrätten kan avtalas bort?

18 E-HANDEL

19 RÅD, HJÄLP OCH INFORMATION


Ladda ner ppt "ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill."

Liknande presentationer


Google-annonser