Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden"— Presentationens avskrift:

1 Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Avfall för anläggningsändamål Avfall eller produkt? Ändringar i 29 kapitlet MPF Täkter och masshantering Muddermassor Gertrud gybrant

2 Avfall Definition finns i MB 15:1 Klassning
Med avfall avses i detta kapitel varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med – har aldrig med föroreningsgrad att göra eller om man kan ha nytta av avfallet någon annanstans Klassning Avfallet ska klassas innan det hanteras. Detta gör verksamhetsutövaren. Klassningen görs enligt Avfallsförordning (2011:927) Bilaga 4 och massor av jord och sten är antingen icke farligt avfall eller farligt avfall Betong, klinker, tegel finns också under 17 (bygg- och rivningsavfall). Kan också vara farligt avfall. Gertrud gybrant

3 Väg- och järnvägsplaner
Väglag (1971:948) samt Lag (1995:1649) om byggande av järnväg är snarlika. MKB ska uppfylla kraven i 6 kap. 7§ D.v.s. det ska upprättas en verksamhets-MKB fast det kallas för ”plan”. Länsstyrelsen är samrådspart och godkänner MKB Trafikverket fastställer väg- och järnvägsplaner efter samråd med länsstyrelsen. Om parterna inte är ense prövar regeringen planen. Fastställande av väg- eller järnvägsplan jämställs med tillstånd enligt Miljöbalken Gertrud gybrant

4 Väg- och järnvägsplaner
Järnvägsplanen (eller vägplanen) ska innehålla en karta över det område som planen omfattar. Kartan ska visa järnvägens sträckning och huvudsakliga utformning samt den mark eller det utrymme och de särskilda rättigheter som behöver tas i anspråk för järnvägen och för att bygga järnvägen. 2. verksamheter eller åtgärder som enligt bestämmelser i miljöbalken ska undantas från förbud eller skyldigheter enligt balken Gertrud gybrant

5 Väg- och järnvägsplaner
Exempel: Biotopsskydd MB 7:11 Väsentlig förändring av naturmiljön MB 12:6 Om inte de frågorna framgår av kartan är inte frågan hanterad i planen. Kartorna ska finnas tillgängliga på Trafikverket. Länsstyrelsen har remissversioner. MKB kan innehålla uppgifter om miljöpåverkan både inom och utom planen, men saknar rättskraft Gertrud gybrant

6 Väg- och järnvägsplaner
Exempel: Småvägar utanför Vägplanen som måste dras om på grund av Vägplanen – frågan är inte prövad men MB 3:8 måste beaktas avseende utnyttjande ”Upplag” i anslutning till planen som behövs för mellanlagring av avfall – frågan är inte prövad Servicevägar som ingår i Järnvägsplanen där Trafikverket vill bygga med massor med halter över mindre än ringa risk – frågan är inte prövad Bullervallar i anslutning till väg- järnvägsplan – frågan är inte prövad men bullerberäkningar som kan finnas till grund för prövningen kan finnas i MKB. Gertrud gybrant

7 Väg- och järnvägsplaner
Exempel: Bullervallar i väg- järnvägsplan – frågan är inte prövad om halterna på massorna ligger över mindre än ringa risk. VIKTIGT! Glöm inte att skicka inkomna remisser till länsstyrelsen FMH 25 e§ samt FMH 26§. Överenskommelse är att länsstyrelsen får 3 veckor på sig att yttra sig. När det går fel: Kommun godkände anmälan om mellanlagring utanför järnvägsplan eftersom mellanlagringen var beskriven i MKB. Glömde remittera och missade därmed att det skulle ha krävts artskyddsdispens. Gertrud gybrant

8 Väg- och järnvägsplaner
Vad är avfall och inte i ett infrastrukturprojekt? Utgå från Naturvårdsverkets vägledning om ”Hantering av massor i infrastrukturprojekt” från januari 2016. Utgå från avfallsdefinitionen Inte avfall om massorna grävs upp och används på den plats där grävningen utfördes inom rimlig tidsrymd. Restprodukter från ett vägbygge kan aldrig vara biprodukter eftersom de inte uppstått i en tillverkningsprocess. Allmänna hänsynsreglerna kan man alltid tillämpa i tillsynen Gertrud gybrant

9 Väg- och järnvägsplaner
Avfallsförordningens undantag från kraven i avfallsförordningen hittas i 11§. 3. icke-förorenad jord och annat naturligt material som har grävts ut i samband med en byggverksamhet, om det är säkerställt att materialet kommer att användas för byggnation i sitt naturliga tillstånd på den plats där grävningen utfördes och att den användningen inte skadar eller innebär någon olägenhet för människors hälsa eller miljön MPF gäller dock fortfarande om man har kommit fram till att det är ett avfall. Gertrud gybrant

10 Väg- och järnvägsplaner
Exempel: Massor flyttas från en vägkropp till en annan. Inte samma plats: avfall Massor flyttas från järnvägsbank till serviceväg. Inte samma plats: avfall Förorenat material flyttas från befintlig vägkropp till annan del av vägkropp där marken inte är förorenad. Bedömningsfråga! Är det samma plats? Hur förorenat är det? Är vägdikesmassor som nyttjas inom ett vägprojekt ett problem? Oavsett prövningsgrund enligt MPF kan tillsynsmyndigheten använda sig av de allmänna hänsynsreglerna i föreläggande om förbud eller försiktighetsmått. Gertrud gybrant

11 Väg- och järnvägsplaner
Tillsyn exempel: Kan vara kommunal tillsyn – ”u”-verksamheter, anmälningspliktiga verksamheter och nedskräpning Kan vara länsstyrelsen – väsentlig ändring av naturmiljön 12.6 (utanför vägplanen), artskyddsdispenser, vattenverksamhet, olaga deponering (om massorna legat i mer än tre år) Kommunerna ser ofta vad som händer lokalt – hör av er vid tveksamheter! Gertrud gybrant

12 Väg- och järnvägsplaner
Sammanfattning KARTAN är det som gäller Utgå från avfallsdefinitionen MPF gäller alltid om det är ett avfall Vissa uppgifter kan finnas i MKB men glöm inte att remittera anmälningsärenden till länsstyrelsen Oftast kommunal tillsyn men kan också vara länsstyrelsen – anmäl till länsstyrelsen enligt Miljötillsynsförordningen 1 kap. 16§. Gertrud gybrant


Ladda ner ppt "Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden"

Liknande presentationer


Google-annonser