Vad? – Varför? – Hur? Finansiering av infrastruktur för alternativa bränslen och fordon. Det finns ett gap mellan vilka infrastrukturinvesteringar vi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Advertisements

Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Europaparlamentariker
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Västsvensk samverkan för Miljöteknik - Workshop om utvecklingen i Västsverige efter valet.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Programskrivning för Övre Norrland Detta vet vi: • Programskrivning sker parallellt med fastställandet av PÖ • Programdirektiven kommer i april och vi.
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
Fossilbränslefri region
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Ett kontor med utsikt. 450 kontor i Europa En del av EU:s energipolitik Medlemmar i FEDARENE – Europeiska energikontorsföreningen.
Västsvenska paketet.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 Energi en del av världspolitiken 20 % av jordens befolkning förbrukar 80 % av energiresurserna. Världens energibehov ökar. Kampen.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
1 Thomas Andersson, rapportör.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Jämtlands och Västernorrlands läns EU-kontor
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Allt vi gör ska hålla i längden NLL:s energi och miljödag 2009.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak Stockholm 16 juni 2015 Linda Reinholdsson, projektrådgivare.
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
Näringsdepartementet Landsbygdsprogrammet
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Nobelmötet 2016 Ingela Valeur, Miljöstrateg
Fokus Yrkesutbildning VO
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Miljömålen består av tre slags mål
Miljömålen består av tre slags mål
Samverkansprojekt för bättre hälsa
RISE framtidsvisioner inom cement och betongområden och Färdplaner för Fossilfritt Sverige RISE CBI Intressentförening
Presentationens avskrift:

Vad? – Varför? – Hur? Finansiering av infrastruktur för alternativa bränslen och fordon. Det finns ett gap mellan vilka infrastrukturinvesteringar vi tror behövs för att få fler fordon med alternativ drivmedel på våra vägar och vad som byggts hittills! Brister på tillgängligheten till drivmedel är en faktor som minskar konsumenternas acceptans och förtroende för dessa nya tekniker.

Projektets Syfte Att tillsammans med våra partners skapa en fossilbränslefri transportkorridor mellan Hamburg till Oslo och Stockholm genom att fylla luckorna för tank/laddningsstationer för hållbara drivmedel –Utbyggnad av snabbladdare för elbilar –Utbyggnad av tankstationer för LNG och CNG (LBG/CBG) –Arbete för politiska styrmedel och affärsmodeller –Kommunikationsaktiviteter för ökad efterfrågan – för växande marknadsandelar för fordonen

Viktigt för GREAT! Vår utmaning – DECARBONISATION - minska koldioxidutsläppen från vägtransportsektorn.  Bryta ner barriärer för att påskynda införandet av fossilfria bränslen och fordon genom förbättrad tillgänglighet till stationer med alternativa bränslen  Vara en viktig drivkraft för att öka konsumenternas acceptans och förtroende för dessa nya tekniker.  Vara en viktig drivkraft för ökad efterfrågan och användning av alternativa bränslen och fordon  Påverka och stödja nationella och regionala incitament och mål  Bidra till att vi får en bättre plats att leva på. Viktigt för EU!

Utbyggnad av infrastruktur Tankställen för LNG/CNG 3/3 Snabbladdningsstationer för elfordon - 50 i Sverige, 70 totalt Vi har sökt projektfinansiering från sektors-programmet Connecting Europe Facility (CEF) inom Innovation Objective 2 Finansiering -privata parter med stöd från CEF De offentliga organisationernas finansiering går ej till byggande av infrastruktur

Parter i ansökan Region Skåne – Lead Partner E.ON Danmark A/S E.ON Sverige AB E.ON Biofor AB FordonsGas Sverige AB DTU-Transport Renault Nissan Europe Offentliga partner bakom Region Skåne Oslo Kommune Västra Götalandregionen Region Halland Region Skåne Region Hovedstaden Köpenhamns kommun Region Själland Schleswig Holstein City of Hamburg GREAT Budget 13,5 miljoner Euro EU – CEF 50%, Offentliga parter 10% Privata parter 40%.

Projektets delaktiviteter 1.Projektledning 2.Kommunikation, Event och profilering 3.Utbyggnad av infrastruktur E-mobility 4.Utbyggnad av infrastruktur C-LNG tankstationer 5.Politiska åtgärder – styrmedel, incitament 6.Affärsmodeller 7.Utvärdering, studier av resultat för framtida utveckling

3. Utbyggnad av infrastruktur E-mobility Utökning av antalet snabbladdare i korridorerna Hamburg – Oslo och Hamburg – Stockholm vilket ger förbättring av servicenivån för konsumenterna 50 QC i Sverige, 15 QC i Danmark och 5 i norra Tyskland Lokalisering: fas planerade marknadsanalys fas fas Ökning av antalet personer som använder elbilar Utveckla och underlätta för gränsöverskridande användande med driftskompatibel och standardiserad teknik

4. Utbyggnad av infrastruktur för flytande och komprimerad gas Tre C-LNG tankstationer –Stockholm (2016) –Malmö (2017/18) –Halmstad (2017/18) Ökning av antalet kunder som använder fordon för dessa drivmedel Utveckling och test av nya IT-lösningar för effektiva betalnings- och övervakningsfunktioner, driftskompatibla Utveckling av tjänster och studier av konsument- erfarenheter inbegripet erfarenheter med ökad biogasandel

on the deployment of alternative fuels infrastructure DIRECTIVE 2014/94/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 22 October content/EN/TXT/?uri=CELEX:32014L0094

Mycket text är det! Den slutliga direktivet antogs av Europaparlamentet 29 september 2014 vilket ålägger medlemsstaterna att  Varje medlemsstat ska anta ett nationellt handlingsprogram för utvecklingen av marknaden för alternativa bränslen inom transportsektorn och utbyggnaden av den tillhörande infrastrukturen.Oktober 2016 ______________________________________ Senast den 18 november 2017 ska kommissionen till Europaparlamentet och rådet lämna in en rapport om bedömningen av de nationella handlingsprogrammen och deras samstämmighet på unionsnivå, inbegripet en utvärdering av nivån av uppnående av de nationella mål och syften som avses i artikel 3.1. Senast den 31 december 2018 ska kommissionen, om den anser det vara lämpligt, anta en handlingsplan för genomförandet av den strategi som anges i kommissionens meddelande med titeln Miljövänlig energi för transport: En europeisk strategi för alternativa bränslen för att uppnå bredast möjliga användning av alternativa transportbränslen, samtidigt som teknikneutralitet säkerställs, och för att främja hållbara eldrivna transporter i hela unionen. I detta syfte får kommissionen ta enskilda marknadsbehov och enskild utveckling i medlemsstaterna i beaktande.

Ur Skånes regionala utvecklingsstrategi: År 2030 ska Skåne vara klimatneutralt och fossilfritt Skåne måste bli energieffektivare och öka andelen förnybar energi genom satsningar på bio- vind- och solenergi. Vi ska arbeta aktivt för ett klimatneutralt och fossilbränslefritt Skåne 2030 och ett hållbart resande genom bland annat mobility management, cykelvägar, kollektivtrafikutveckling, biogasutbyggnad och innovativa transporter och logistiklösningar. År 2030 ska Skåne ha nått upp till de skånska miljömålen En hållbar livsstil som möjliggör medvetna och klimatneutrala val är en förutsättning för att platsen Skåne ska må bra. Skåne ska agera kraftfullt för att nå de regionala miljömålen

Region Skåne stödjer -Alla förekommande hållbara drivmedel -En helhetssyn -Optimera energieffektivitet -Minimera påverkan på miljö & klimat -Trygga försörjning

GREAT TACK!