Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Pedagogisk verksamhetsidé
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Barnanpassad utredning
Hans och Greta.
Patientenkät sommaren -13
Solanderskolan presenterar
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Lönar det sig med utbildning?
Bättre mat och hälsa för äldre
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Jenny Nyström.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Positiva trender Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet bringat in större påverkansmöjligheter över aktiviteter som tar plats i gemensamhetsutrymmena.
Här händer det grejer! Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet inneburit större möjligheter för påverkan över aktiviteterna i gemensamhetsutrymmet.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Tunneln Av: lovisa ♥. Val av plats  Jag valde vägen mellan gallerian och synsam. Först tänkte jag välja utanför bibblan men jag visste jag inte vad jag.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Strömslundsskolans Värdegrund.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Vi gick även förbi en liten göl där vi såg ganska mycket mygglarver simma i vattnet. Barnen ville inte bara titta på mygglarverna, de ville även undersöka.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
S E N I O R A L E R T Team: Särkivaaragården, Övertorneå
Utvärdering i HK?.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Anställningsintervjun
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Yoghurtförpackning!.
Av: Elina Räv.
Palliativ vård och samordning
Har du betalt hyran? eller: Hur är läget? Madeleine Rossi, Per-Oskar Gundel, Susanne Elg - Skyddsvärnets Träningslägenheter.
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Samtliga fyra omsorgstagare som omfattats av förbättringsarbetet har minskat antalet gånger de avböjt hjälp p g a att de inte orkat ta emot den.
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Nils Holgerssons underbara matresa, projekt
Elev loggbok.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner)
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Ett projekt på neurorehab Rehab Väst
Presentationens avskrift:

Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det innebär att mycket av den tid som både kocken och personalen på Helhetsvården lägger på att förbereda och göra i ordning maten är bortkastad. När vi testade att erbjuda ett mer anpassat alternativ såg vi en tydlig skillnad i hur många av våra gäster som faktiskt valde att äta någonting (röda och blåa stolpar). Även om vi inte har kunnat få svar på vår fråga om dom var nöjda med maten tolkar vi resultaten som positiva och att det är fler som var nöjda under vårt test än under baslinjemätningen. Vi har också fått väldigt positiv respons på alternativen vi erbjudit från både gäster och anhöriga. (Det har varit svårt att få svar eftersom gästen t ex har sovit, varit orolig, haft besök osv.) Skapa livskvalitet med matglädje -nya anpassade alternativ Anders Thilander- kock, Åsa Gullner- undersköterska, matansvarig, Anna Hedelin- undersköterska natt, Jenny Wahl- sjuksköterska, coatch, Verksamhet : 1982 startade Helhetsvården, Sveriges första Hospice med plats för 10 gäster. Här vårdas svårt sjuka människor i livets slut, främst med cancerdiagnoser men även med andra obotliga sjukdommar. Hospicevårdens 4 hörnstenar är: symtomlindring, teamarbete, kommunikation och närstående stöd. Vi arbetar i team med sjuksköterska, undersköterska, diakon/präst, läkare, kurator och vårdutvecklare. Vår målsättning är att i en trygg, hemlik miljö ge våra gäster god vård ur ett helhetsperspektiv. Förbättringsområde Ideén att arbeta med måltidssituationen kom från enhetsshefen på Helhetsvården eftersom hon hade märkt att vi slänger mycket mat. Idéen byggdes vidare efter möte med Anders Thilander, kocken, som sen också blev en av teamets medlemmar. Alla i teamet har tyckt att det har varit ett spännande och angeläget område. Vi har bland annat hämtat inspiration från andra enheter och från häftet: Ätglädje vid minskad aptit: Gull-Britt Fager, Gothia Förlag. Vad har vi lärt oss? Att det är viktigt att sätta ett bra och tydligt mål innan man startar mätningar. Att vi kan bli bättre! Genom att vi tänker nytt och ser möjligheterna. Vad har hänt vid sidan av förbättringsprojektet? Vi har fått en ökad förståelse och insikt i varandras arbetssituationer vilket har gett ett ökat sammarbete. I och med mätningarna har gästernas låga matintag synliggjorts vilket har blivit en påminnelse om att vara extra uppmärksam på hur gästerna äter och betydelsen av att hitta något som gästen uppskattar. Hur går vi vidare? Vi ska introducera och involvera våra kollegor. Ett anpassat alternativ ska finnas med på menyn och erbjudas varje dag. Samarbetet mellan Anders i köket och personalen på HV kommer att fortsätta för att hitta de bästa alternativen för våra gäster. Mätningar Mål Övergripande mål: ”Att gästen får behålla livskvaliteten kring matsituationen.” Specifikt mål: ”Att 80% av de som kan kommunicera ska vara nöjda med den maten de har blivit erbjudna.” (Att ha 100% som mål är inte möjligt med tanke på våra gästers sjukdomsprogress.) Vad har vi gjort och hur har vi arbetat? Med hjälp av processkartläggningen och fiskbenet såg vi att ett av de stora problemen kring matsituationen var att gästerna inte åt den lagade maten som kom från restaurangen Spis och Ro. Analys i fiskbensdiagrammet visade att detta bl a berodde på sjukomdomstillstånd och medicinbiverkningar. Vi ville därför testa att erbjuda ett, utifrån gästens sjukdomstillstånd, mer anpassat alternativ till den lagade lunch-maten. Med hjälp av Anders fick vi nya ideér och tips kring tilltalande alternativ som var både enkla att göra och såg lockande ut. Under testperioden tillreddes de kalla alternativen på Helhetsvården och sopporna av Anders. Eftersom de flesta av våra gäster är i ett sent palliativt skede kan de inte tillgodogöra sig den lagade maten men kan istället ha glädje av ett lättare alternativ så som smothie/fruktdrink, en slät soppa osv. Även om man inte äter mycket så kan några skedar eller klunkar av något som ser tilltalande ut bli en positiv måltidsupplevelse. Bilder Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Baslinjemäting- tre veckor i april: Vi började mäta hur många av våra gäster som åt den lagade lunchmaten. Testperiod- slutet av april och början av maj: Under vår testperiod erbjöd vi anpassade alternativ. I mätninge ingick också att fråga gästerna om dom var nöjda med den mat dom blivit erbjudna men det har varit svårt både att fråga och få svar.