Språkutvecklande arbetssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Pedagogiskt café i matematik
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
RINKEBYSKOLAN
Muntliga nationella prov i svenska
Att träna Läsförståelse
Att kläcka och vaska idéer
Del 4 Anteckna och planera
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Insändare Påverka med ord #3.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Föräldramöte augusti 2014.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 15 okt Kommer igång med tungvrickare Dagens text Den finska och svenska arbetskulturen Övning 1) Likheter och.
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Elevaktiva utvecklingssamtal
Föräldramöte Seglet 6 och Rodret
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Skolutveckling via digitala medier
Lönesamtalet.
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
M ÄLARDALENS H ÖGSKOLA, R ENATE W ALDER /IDA, V LORA S UDJADA S PRÅKETS ROLL I UNDERVISNINGEN, 7,5 HP XSVA01 Bakgrunden till kursen Att samtala om svenska.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Meritportföljen i fokus
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Ett öga rött en bok som handlar om etnicitet, rötter och språkets betydelse för att skapa sig en identitet.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Kristina Yondt LEDARSKAP.
pedagogisk dokumentation
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Digitala responsverktyg för ett språkutvecklande arbetssätt
Vad gjorde vi förra gången?. Vad har vi gjort i våra klasser? Prata kring bordet i 25 minuter. Välj ut ett exempel som ni vill delge hela gruppen.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Språkutvecklande matematikundervisning
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Språkutvecklande arbetssätt loopar ASL Utomhus-pedagogik Funktionell grammatik Läromedel LTG Concept cartoons Undervisning med bild som stöd ”Läsfixarna” (RU) EPA Det handlar om medvetenhet och systematisk undervisning. Från det konkreta till det abstrakta.

Det viktiga samtalet Austin´s butterfly Vad gör den här läraren som är bra?

EPA ett sätt att utöka elevers taltid - tänk enskilt, 2 min samtala i par, 4 min delge alla

Vad har vi redan gjort på skolan. Är allt levande Vad har vi redan gjort på skolan? Är allt levande? Vad behöver vi utveckla?

Lika - olika Vad kan man lära sig av det här?

Till nästa gång: Läs Gibbons ”Stärk språket – stärk lärandet” förord och kapitel 1. Ta med en för dig viktig reflektion. Genomför någon övning i klassen där samtalet är i fokus . Förbered dig för att dela med dig av dina erfarenheter.