Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Det lyckliga (hälsosamma, och meningsfulla) arbetet
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Hälsa i ett globalt perspektiv.
Bedömningsinstrument
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Fitnesskultur i ur och skur Birgitta J Huuva Ordförande samverkansgruppen för Hälsofrämjande sjukvård ÖLL.
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Välkommen till STs påbyggnadsutbildning i Arbetsmiljö.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Hälsopedagogik Kapitel 4
Vad ska ingå i uppgiften?
Salutogena principer Skyddande faktorer KASAM
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Idrottspsykologi.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Livsstil och den praktiska uppgiften Vad ska ingå i uppgiften?
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Hälsofrämjande arbetsplats
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Tullie Sewerin 2010 Kan psykisk ohälsa förebyggas? Erfarenheter från ett Nationellt projekt Visby 26 april 2010.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
”Rätt person till rätt insats”. Arbetslivscenter – kartläggning och förmågebedömning Fokus hos Arbetslivscenter (ALC) handlar om att betrakta, förstå.
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Salus, hälsans och välfärdens gudinna
Psykologi Introduktion.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Sociologi Introduktion.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Vad vi behöver när vi kunskapar
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Presentationens avskrift:

Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan. Livsstilen är ett övergripande begrepp. Det omfattar våra värderingar, livsåskådning, relationer, tid, kost, motion och alkohol bland annat.

Sid 63- 65. Det är du själv som väljer livsstil och som påverkar den. Livsstilen är som ett paraply med: Motion, sömn, sol, kost, alkohol och sexvanor. De resurser som finns är tex våra motionsvanor och kallas för livsstilsfaktorer. Livsstilen kan vara både friskfaktor – riskfaktor Att byta livsstil innebär att ändra värderingar och beteenden

Sid 66 Välbefinnande och hälsa Hur tillfreds man är beror på: Hur du ser på dig själv Familj och vänner Skolan, arbete, sysselsättning Tillgången på resurser ex: tid , pengar, miljö. Det är viktigt att finna meningsfullhet i tillvaron, vilket innebär: Att lita på sig själv Att vara självständig Att vara spontan och ärlig Att vara medmänsklig Att visa självkännedom Vad är lycka för dig? Diskutera sid 67 kring massmedias påverkan!

Coping och Salutogent perspektiv Sid 69: Coping = att kunna handskas med i både positivt och negativt. Positivt = att förstärka friskfaktorerna Negativt = unna sig något . För att kunna ändra beteenden som är negativa måste man vara medveten om varför man agerar på ett visst sätt. Diskutera uppgiften på sid 70.

Perspektiv Sid 71: Salutogena perspektiv= fokusera på möjligheter istället för svårigheter. Patogenta perspektivet = det fokuserar på ohälsa och sjukdom. Holistiska synsättet = alla delar samverkar till en helheten inom människorna - kroppen, själen, tankarna och känslorna - och mellan människorna i samhället. Inom sjukvården utgår man ofta från det sjuka.

KASAM = En känsla av sammanhang Sid 71 + 74 KASAM= det handlar om hur man upplever att det finns ett sammanhang. Att det är begriplighet, hanterbarhet & meningsfullhet. Testa dig själv på sid 74. Har du hög eller låg Kasam?

Inre och yttre motivation Inre motivation= Du gör något för att du har en inre motivation Yttre motivation= Du gör något för att få en belöning. Diskutera uppgift på sid 77.

Uppgift till kapitel 2. Gör uppgifterna på sid 80 och lägg in dom i din blogg. Så här har vi tidigare skrivit som ska betygsättas: 1. Eleven beskriver människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor exempel på faktorer som påverkar människors hälsa. Vi kommer arbeta med Kapitel 1-2. Inlämningsuppgifter och redovisningar i bloggen och muntligt i klassen.

Övningar för starta ett hälsoarbete: 2. Gör ett folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå. Kapitel 3-5 samt övningar. Projekt: Gör ett hälsoarbete. Gör en sketch där ni berättar om ett problem, ge förslag på hur personen ska tänka och ge förslag på en metod för att personen ska finna lyckan. Spela in sketchen och visa upp den v 46.