ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Advertisements

”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
InfoMentor ger dig större inblick i ditt barns skolgång
Ydreskolan och Hestraskolan
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Dagordning föräldraråd 2/6
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Föräldramöte augusti 2014.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Behov av habilitering och rehabilitering
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Gävleborg/Hudiksvall
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Möte om betygsrätt mm. Program Utgångspunkt -Krav i auktorisationsvillkor att alla anordnare har betygsrätt -Anordnarna utfärdar betyg (utdrag.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Modersmålsråd 15 februari
Bedömning och betygsättning
Nya ärendetyper på Mina sidor - Gemensam inlämningsfunktion
Mål och resultat på Åsaskolan
Elevledda utvecklingssamtal.
Föräldramöte för årskurs 4 på Veingeskolan hösten 2016
Information till dig på grundskolan om
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Ny Remissrutin till BUP
Skolwebb för vårdnadshavare Gärdesskolorna
Skolwebb för vårdnadshavare
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Skolwebb för vårdnadshavare
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Skolwebb för vårdnadshavare
Skolwebb för vårdnadshavare
Samordningsförbundet
Längre eller upprepad frånvaro
VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Samverkansråd
Föräldrainformation av familjewebben
Presentationens avskrift:

ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan Anmälan till rektor Samråd, utredning Beslut om ÅP Utarbetande av ÅP Utvärdering av ÅP Sid 1, märk, Uppdaterad 20121005

ANMÄLAN TILL REKTOR Hembergsskolan ÄL informerar HL om betygsvarning via mail Ämneslärare informerar handledare om betygsvarning via mail. I mailet framgår information om betygsvarning, bakgrund, och nuläge HL gör anmälan till rektor

SAMRÅD, UTREDNING Hembergsskolan Rektor ger klartecken enligt information från ÄL eller hänvisar ärendet till EHT HL får tid i EHT, som ger förslag till stöd (IUP) eller särskilt stöd (ÅP)

Åtgärder – mål - uppföljning/utvärdering BESLUT OM ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan Rektor tar beslut om åtgärdsprogram EHT ger HL alla förutsättningar att kunna skriva ett ÅP tillsammans med elev och förälder Åtgärder – mål - uppföljning/utvärdering HL får veta stödåtgärder i samband med mötet eller inom en vecka av EHT HL får direkt en tid för återkoppling/utvärdering

UTARBETANDE AV ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan HL skriver ÅP tillsammans med elev och vårdnadshavare enligt mallen för ÅP ÅP skrivs under av alla och initieras Vid överklagan kontaktar vårdnadshavare rektor

ÅTGÄRDSPROGRAM HL återkopplar till EHT vid bokad tid UTVÄRDERING AV ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan HL återkopplar till EHT vid bokad tid EHT beslutar om att förlänga, justera eller avsluta ÅP. HL för vidare information om beslut kring ÅP till elev och vårdnadshavare

ÅTGÄRDSPROGRAM ÄL och HL har dialog om berörda elever. KOMMUNIKATION ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan ÄL och HL har dialog om berörda elever. HL får info från EHT om ex. gjorda utredningar. HL delar ut IUP och ÅP till berörda ÄL. ÄL och HL samspråkar om läget innan utvärderingsmöte med EHT.

ÖVERSIKTSBILD ÅTGÄRDSPROGRAM Betygsvarning Anmäls till rektor/EHT Beslut om stöd eller särskilt stöd ÅP skrivs Utvärdering Uppföljning ÅP avslutas STÖD SÄRSKILT STÖD

EHT beslutar om stöd (IUP) eller särskilt stöd (ÅP) ÖVERSIKTSBILD ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan Omdöme Matematik ! HL anmäler till rektor Rektor tar beslut om förslag till insats (av ÄL) testas direkt eller går vidare till EHT. Oavsett informeras EHT om betygsvarningen. EHT beslutar om stöd (IUP) eller särskilt stöd (ÅP) Omdöme Idrott ! STEG 1 Omdöme Svenska Förklaring till betygsvarningen skrivs i rutan Utvecklingsmöjligheter i Infomentor. HL och elev /vårdnadshavare har all info inför utvecklingssamtal.

EHT beslutar om stöd (IUP) eller särskilt stöd (ÅP) ÖVERSIKTSBILD ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan EHT beslutar om stöd (IUP) eller särskilt stöd (ÅP) STÖD SÄRSKILT STÖD STEG 2 Rektor/EHT skriver beslut om att ÅP ska skrivas och av vem. EHT preciserar åtgärder, långsiktiga/kortsiktiga mål samt datum för utvärdering av ÅP. Skrivs in i IUP och utvärderas efter kort tid. HL får vid första mötet en tid av rektor hos EHT. Möjligt att starta insatserna innan utvecklingssamtalet. Sker inskrivning av stöd vid annat tillfälle än vid omdömesskrivning skrivs de också i Infomentor i befintlig eller ny IUP.

EHT ÖVERSIKTSBILD ÅTGÄRDSPROGRAM Hembergsskolan STEG 3 HL skriver ÅP tillsammans med elev och vårdnadshavare. EHT har presenterat stödåtgärder för HL samt stoppdatum för uppföljning/utvärdering. EHT Innan tiden för uppföljning/utvärdering i EHT samspråkar ÄL och HL om läget. STEG 3 FÖRLÄNGA JUSTERA AVSLUTA STÖD SÄRSKILT STÖD