Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Alternativa tillvägagångssätt Registrera ny intervju i BCFPI
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Vardaglig observationer
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Välkommen till Förskolan Ekorren
Intervju inför ViV-projektet.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Program Genomgång av Synpunkten
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
en intervjuundersökning
ERGONOMI Vad är det?.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Lathund för Vårdnadshavare
Frånvarorutin i förskolan
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
RLä Hantering och handläggning av våldssituationer I situationen: Håll dig lugn, så att du inte förvärrar situationen genom ditt eget beteende.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Delegering Vem får delegera?
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun C.Westin psykologpartners AB/ City Psykologhus Kontaktinformation: City Psykologhus.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Särskilt pedagogiskt stöd
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Synpunkter, klagomål och beröm
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Seminarium om tillgodoräknande
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Lex Maria.
Kvalitetsarbete.
Navigating uncertainty
Mail med länk.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Avvikelser i samverkan
Nyheter i skollagen från och med
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Artvise Kundtjänst Handläggarutbildning -Mobile.
Samverkansråd
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den här blanketten kan du lämna dina synpunkter och klagomål. Du kan göra detta anonymt eller lämna ditt namn. Väljer du att lämna ditt namn kommer vi att återkomma till dig inom en vecka och berätta vilka åtgärder vi kommer vidta. Klagomålet kan lämnas till rektor. Gäller det rektorns hantering av en viss fråga eller rektorns hantering inte lett till önskat resultat lämnas klagomålet till huvudmannen, genom Vd. Vad är det som hänt/vad har du för klagomål – kom ihåg att ange datum? Dina kontaktuppgifter (frivilligt): Namn Adress Telefon E-post

Klagomål på Helixgymnasiet mm Inom all verksamhet finns det möjligheter att bli bättre. För oss är det lika viktigt att få veta när något fungerar som när något inte fungerar. I skollagen (4 kap 3§) anges att skolor både på huvudmannanivå och skolenhetsnivå systematiskt och kontinuerligt ska planera, följa upp och utveckla utbildningen. Vi vill ständigt utvecklas och ett systematiskt arbete med synpunkter och klagomål ger oss möjligheter att både uppmärksamma brister och möjligheter att kunna arbeta förebyggande. Vi vill därför ha tydliga rutiner för att elever, vårdnadshavare och andra som berörs av skolverksamheten ska kunna meddela oss sina synpunkter och klagomål. Det skapar fler möjligheter för att oss att förbättra vår verksamhet. Hur gör man ett klagomål? På Helix finns det många som du kan prata med eller som kan ta emot dina synpunkter: din mentor, dina lärare, elevhälsan, stf rektor och rektor. Om du tycker att du inte får hjälp av dem du har pratat med på Helixgymnasiet ska du kontakta huvudmannen – Helixutbildningar AB. Vi som huvudman har en skyldighet att utreda och följa upp om det förekommer brister på Helix. Vi har därför en blankett som du ska använda när du vill kontakta oss som huvudman. Vi vill gärna att du lämnar dina synpunkter skriftligt för att vi på ett bättre sätt ska kunna gå vidare med dem. All personal på Helix har skyldighet att ta emot synpunkter och klagomål och föra dem vidare till ansvariga. Personal ska bidra utifrån sin kompetens vid utredningen av ett klagomål. Hantering av klagomål - beskrivning 1) Rapportering av klagomål: Elev, vårdnadshavare eller den som berörs av verksamhet huvudmannen bedriver har möjlighet att framföra klagomål på verksamheten. För att handläggningen av ärendet ska kunna sättas igång så snart ärendet kommit in är det viktigt att den som lämnar klagomålet fyller bifogad blankett. Du kan också maila in ditt klagomål/blanketten. Bra om också anger datum då klagomålet lämnas, för- och efternamn på den som lämnar klagomålet, adress eller fullständig adress så att vi kan komma i kontakt med och återkoppla till uppgiftslämnaren, telefonnummer om du vill att vi ska återkoppla via telefon, vad klagomålet avser (beskriv så utförligt som möjligt) samt förslag på förbättring om uppgiftslämnaren har sådant eller sådana. 2) Det är Helixgymnasiets Vd som tar emot ett klagomål till Huvudmannen. Maila blanketten till 3) När Vd eller rektor fått in ett ärende ansvarar denne för att initiera en utredning. Inom fem arbetsdagar skickas en bekräftelse till klagomålslämnaren att klagomålet är emottaget och att ärendet kommer att utredas av huvudmannen. Då anses utredningen vara påbörjad. 4) Utredning görs alltid hos huvudmannen om klagomålet medför att huvudmannen ska förändra något i verksamheten. Relevant kompetens ska bistå i utredningen. Utredningen dokumenteras av huvudmannen. Följande ska tas med i utredningen: grunden för klagomålet, vad utredningen kommit fram till (en fri beskrivning av orsaken till att klagomålet har uppstått). Om en eventuell brist i verksamheten finns ska åtgärder som sätts in beskrivas och även redogöras för åtgärder som förebygger att liknande situation uppkommer igen. 5) Avslut av ärendet sker genom återkoppling till den som har rapporterat in klagomålet.