Förbered din uppdragsdialog!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att använda systematiskt arbetsmiljöarbete och AML kap 6 § 6a
Advertisements

Höstens vägledning i åk 9
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Tidrapportering – Logga in
Välkommen till en check av dina alkoholvanor! BALANS Effektiv hjälp för bättre alkoholvanor DEMO.
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Kollektivavtalet.
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Praktisk arbetslivsorientering
Att tänka på inför lönesamtalet
Intranät – inte för alla?
HÖK 07 Medlemsmöte HÖK 07.
Pedagogiskt ledarskap
Att skriva en artikel.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Passion, Samhörighet och Kärlek
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Arbetstidslagen Lokal baskurs Örebro läns läkarförening.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ordlista.
Konferens och evenemang
Instruktioner BF12A – BF12B
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Undersökning om förskollärares arbetsbelastning
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
Ditt värdefulla avtal Information om det nya kollektivavtalet Avtalsinnehåll - Tips inför lönesamtal/lönesättande samtal.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Praktisk arbetslivsorientering
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Arbetstidskollen 2014/2015.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Att tala lön med sin chef
Framtidens löner. Vi bygger framtidens löner Vi vill: Ständigt förbättra lönevillkoren på vår arbetsplats Vi som medlemmar bestämmer hur Ta chansen att.
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
En förberedelse inför ditt samtal med din chef
Välkommen till STs Villkorsavtalsutbildning
Att skriva dikter.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Idrottspsykologi.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Centralt avtal med lokala möjligheter, pass 1 Avtalsutbildning 2015
Vem gör vad i svenskt parlament?
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Ansvar gentemot vem/vilka?
2013 – ÅK1 – version 1. VILKA ÄR VI? JOBBA Värt att veta inför sommar- och extrajobb.
Förskollärares uppdrag
Elev loggbok.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Framtidskartläggning
Välkomna till medlemskväll om arbetstid Thomas Norberg Regionombudsman, Lärarförbundet Carina Bergqvist Regionombudsman,
Välkomna till medlemskväll om arbetstid Thomas Norberg Regionombudsman, Lärarförbundet Carina Bergqvist Regionombudsman,
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Anställningsavtal Uppdragskontrakt. Arbetstimmar Arbetstimmar heltid 100% 1799 totalt per år varav: 439 h förtroendetid 1360 h reglerad tid 104 kompetensutveckling.
Stresshantering och säljplanering
2013 – ÅK1 – version 1.
NY CHEF I KULTURSKOLAN Jalle Lorensson Marie Wall Almquist.
Presentationens avskrift:

Förbered din uppdragsdialog!

Varför ska jag lägga arbete/energi på detta? För att: ha koll på din arbetsbelastning/arbetsmiljö kunna ta bort arbetsuppgifter när/om nya kommer till kunna meddela din chef när tiden inte räcker till alla uppgifter och du inte själv kan/får/ska prioritera kunna göra ett arbetsschema där alla uppgifter får plats ha koll på din fortbildningstid din chef ska kunna ta sitt arbetsmiljöansvar du är en professionell medarbetare

Inför uppdragsdialogen. Gör ett förslag på ramschema. Gå igenom och lista dina olika arbetsuppgifter. Tidsberäkna de olika uppgifterna Placera in dina arbetsuppgifter i ett arbetsschema.

För anställda på ferietjänst: Vad ska jag göra på min reglerade arbetstid? Alla arbetsuppgifter som följer av skollag, läroplaner och andra statliga arbetsorder. Arbetsuppgifter som kommunen beslutat Arbetsuppgifter din chef beslutat Titta på Lärarförbundets film om arbetstid i grund och gymnasieskolan. https://www.youtube.com/watch?v=oRtsNvL3Fxk

Beräkna tidsåtgång för dina arbetsuppgifter. Det är svårt och på gränsen till omöjligt att på förhand veta allt som tar tid i ens arbete. Just därför är det viktigt att beräkna tidsåtgången för alla arbetsuppgifter man kan komma på inför uppdragsdialogen och säkra att de får plats inom arbetstiden. Vår hemsida: https://www.lararforbundet.se/artiklar/hjalp-for-att-hantera- uppdragsbeskrivningen 1 Gå igenom listan med arbetsuppgifter. 2 Alla uppdrag är olika! Lägg till de du själv kommer på. 3 Beräkna hur mycket arbetstid de tar för att du ska kunna utföra dem med bra kvalitet per vecka och räkna ut årsarbetstiden 4 Beräkna hur mycket arbetstid uppgifter tar som inte ligger varje vecka: Utvecklingssamtal, nationella prov osv.

Använd Lärarförbundets verktyg: För lärare med ferietjänst: Ett_hallbart_arshjul. ppt http://res.cloudinary.com/lararforbundet/raw/upload/v1440752595/qfw0hnj0lnlnvjub33qa.ppt Schema_forgrunskollarare_LA ppt http://res.cloudinary.com/lararforbundet/raw/upload/v1440752600/hzlslgyfwvsewxp2aqkh.ppt För förskollärare och fritidspedagoger: Ett _hallbart_arshjul. ppt http://res.cloudinary.com/lararforbundet/raw/upload/v1440752595/qfw0hnj0lnlnvjub33qa.ppt Schema_forskollarare_LA ppt http://res.cloudinary.com/lararforbundet/raw/upload/v1440752597/y8nxvtyve4r20wtywvry.ppt

Gör ett ramschema. Start och sluttid måndag – fredag. Schemat styrs av undervisningsschema eller schema för tid i barngrupp. På grundskolan och gymnasieskolan har man beslutat om en gemensam tidigaste starttid och senaste sluttid. Lägg in raster. Om du arbetar mer än 5 timmar ska man ha en rast på minimum 30 min. Rasten är inte arbetstid.

Gör ett arbetsschema. Titta på lärarförbundets film om arbetsbelastning och schema. https://www.youtube.com/watch?v=t-yp8gnJUKM Lägg ut dina arbetsuppgifter i schemat! Glöm inte att: lägga in pausar i schemat. säkra upp att du har tid för förflyttningar. det ska finnas ”buffert”/ ”luft” i schemat.

Begränsningsperioder. Arbetsåret ska delas in i minst 3 begränsningsperioder enligt vårt avtal. I Kungälv har vi beslutat att ha fyra. Begränsningsperioderna ska ge förutsättning för en jämn arbetsbelastning över arbetsåret. ”Övertid” ska regleras efter varje period. ”Undertid” raderas efter varje period.

Fortroendetid. Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvar för dig på hela din arbetstid. Du ska kunna beskriva din förtroendearbetstid, men du ska inte redovisa den!!

Uppdragsdialogen. Vem bestämmer? Om jag inte är överens med chefen? Arbetsplatsombudet / Skyddsombudet Lärarförbundet i Kungälv Medlemsservice