Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen BESLUTAD 2012-04-03, reviderad 2015-03
Kommunen bör ha riktlinjer för mottande av nyanlända elever
Nyanlända barn eller ungdomar Begreppet nyanländ (enligt Skolverkets Allmänna råd) används om barn eller ungdomar som inte har svenska som modersmål och som inte heller behärskar det svenska språket och som anländer till Sverige nära eller under sin skoltid i grundskolan, särskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan.
Rätt till skolgång Barn som är bosatta i landet har skolplikt Barn med permanent uppehållstillstånd har skolplikt Nyanlända barn som är asylsökande, har tillfälligt uppehållstillstånd eller är papperslösa /gömda har rätt till utbildning men ingen skolplikt Folkbokföringskommunen eller den kommun som barnens stadigvarande vistas i är skyldig att anordna utbildningen
Revidering nu – och fler förändringar kommer Information – kunskap att hämta Skolinspektionens beslut Gymnasieskolans uppdrag …………………………………………… Regeringens proposition 2014/15:45 ”utbildning för nyanlända elever-mottagande och skolgång” Förslag om förändringar i skollagen
Skolverkets hemsida ”Nyanländas lärande Antalet nyanlända elever ökar och allt fler kommuner måste bygga upp beredskap och kunskap för att ta emot nyanlända elever och erbjuda bra utbildning.” Uppdaterat material i metodboken
Språkintroduktion och individuellt alternativ Introduktionsprogrammet Språkintroduktion målgrupp nyanlända elever med annat modersmål än svenska som inte har uppnått målen för svenska eller svenska som andraspråk för årskurs 6 o som är i ålder 16-20 år. Introduktionsprogrammet Individuellt alternativ Målen för årskurs 9 ska nås
Undervisning i svenska Skolinspektionen – likvärdigheten i arbetet med icke alfabetiserade elever Komplext att lära ett nytt språk, lära sig läsa och skriva på det nya språket. Dra nytta av kartläggning som sker på Slussen. Principen från det konkreta till det abstrakta
Studiehandledning Skolförordningen och gymnasieförordningen ”en elev skall få studiehandledning på sitt modersmål om eleven behöver det”
Kompetensutveckling Lärare som undervisar i förberedelseklass eller i språkintroduktionen är synnerligen viktiga för de nyanlända eleverna. Kompetensutveckling inom det språkstödjande arbetet. Kollegialt lärande Skolverket: Tydliga framgångsfaktor är lärarnas kompetens i flerspråkighet och andraspråksutveckling och flexibilitet i skolans organisation
Sannolika förändringar Revidering av riktlinjerna Ex inom två månader –kunskapsbedömning skolplacering inom två månader förberedelseklass, ett år max två