Ekonomiska principer för Hälsinglands utbildningsförbund (text som är rödmarkerad är förslag på förändringar alt ej färdigdiskuterat)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Målrelaterad ersättning för kvalitet 2011
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland Inför beslut om Hälsinglands utbildningsförbund.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Prismodell och samverkansavtal
Samverkansavtal avseende hjälpmedelsverksamheten - Agenda insynsrådet, 23 okt Vilka beslut finns i det övergripande avtalet och kring arbetet? 2.Erfarenheter.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud Bilaga 4.
LOKALRESURSPLANERING
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Översyn av internhyresmodell
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Samordnad individuell plan
Gymnasiesamverkan i Västerbottens län ff.
Budgetarbete - enhetschef
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland Inför beslut om Hälsinglands utbildningsförbund.
Hälsinglands utb förbund Förslag till hantering av ekonomi Presentation för ks feb 2014.
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Tidplan omställningsarbete 2014
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Investeringsplan år Investeringsplaner fastställs av Kommunfullmäktige Förvärv Bostadsrätter: 1937tkr 533 tkr Reinvesteringar:87014tkr48948tkr.
Kapitel 15 Budgeten.
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
HUR FÅR VI TILL EN BRA BUDGET I VÅR FÖRENING? FASTIGHETSÄGARNA STOCKHOLM.
Uppföljning av 4.1 §§ 9 och 10 i Avtal om regionvård år 2016 Källor: SKL: Kostnad per DRG vikt 1,0 (avser innerfall och DRG-vikt enligt klinikvårdstillfällen),
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Information på Uppföljningsmöte
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
– med fokus på uppdrag och mål
Analysera, justera och fastställa
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud
Uppföljning 4.1 §§ 9 och 10 / slutlig reglering enligt § 11 enligt Avtal om regionvård år 2017 Källor SKL: Kostnad per DRG vikt 1,0 (avser innerfall.
Banarbets- processen.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Välkommen till handläggarträff!
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Alla delar av årsrapporten har skickats ut för 2 veckor sedan
Information på Uppföljningsmöte
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
ViP - uppdrag Mars 2015.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Upphandlingssamverkan 2.0
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
En skolpeng höljd i dunkel?
Resursfördelning Grundskolenämnden
Hur styrs landstinget?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Ekonomiska principer för Hälsinglands utbildningsförbund (text som är rödmarkerad är förslag på förändringar alt ej färdigdiskuterat)

Övergripande principer När förbundet startar ska de från kommunerna få en budget som är i balans Kommunerna ska därutöver skjuta till en planerad och förutbestämd ”kudde” för de 4 första åren så att förbundet kan genomföra demografianpassningen under en något längre tid för att slippa vidta kortsiktigt drastiska neddragningar (gymnasiet)

Övergripande principer Förbundet har fullt ut ansvar för ekonomi och verksamhet över tiden Inga budgetöverskridanden accepteras som ska betalas av kommunerna Vid avvikelser eller befarade avvikelser ska förbundet vidta åtgärder och korrigera dessa Årets resultat (positivt eller negativt) balanseras fullt ut i förbundets räkenskaper

Övergripande principer Vid negativa avvikelser ska förbundet redovisa orsaker samt vilka åtgärder som vidtas eller kommer att vidtas för att uppnå korrigering. Avser ekonomi, verksamhet, kvalitet Budget för första läsåret (2015/16) görs av resp kommun som ansvarar för att den är i balans. För att säkerställa att så är fallet är resp medlemskommun skyldig att reglera ev underskott senast första kvartalet nästkommande år där en analys visar att verksamheten varit underbudgeterad.

Övergripande principer Medlemskommunerna ska formulera ett förslag till budget- och uppföljningsprocess mellan medlemskommuner och förbund innehållande bl a roller, processflöden och mall för planeringsdirektiv

Budget och planering Långsiktig planeringshorisont – budget fastställs för 4 år med koppling mot mandatperiod med 1 års eftersläpning Planeringsförutsättningar kommuniceras mellan kommunerna och förbundet och fastställs i form av ett planeringsdirektiv. Planeringsdirektivet som är gemensamt från kommunsidan ska fastställas i resp kommun Förbundet ska samråda med kommunerna om budget som ska påbörjas under våren året före och vara avslutad 30 september

Planeringsdirektiv - innehåll Övergripande mål och inriktning avseende Ekonomi, kvalitet och verksamhet Ev krav på kostnadseffektiviseringar (ej första 4- årsbudgeten). Uttrycks i kronor eller procent för hela budgetperioden (4 år) och inte genom för låg prisuppräkning Prisuppräkningstal. Utgångspunkten är att prisuppräkning av elevplatspriser, löner och övriga kostnader sker enligt bedömd prisutveckling, men som kan komma att ses över och justeras årligen Ställningstagande kring demografisk anpassning

Uppföljning Månadsvis uppföljning (ej jan, juni, juli, aug och dec) Årsredovisning lämnas senast sista feb året efter Uppföljning övergripande mål, kvalitet och ekonomi Delårsbokslut med helårsprognos per 31 aug Rapporterna ska delges medlemskommunerna

Elevprognoser Förbundet ska göra årliga elevprognoser med analyser för förbundets verksamhet som omfattar 5 år (rullande) och som stäms av med medlemskommunerna Lämnas årligen till kommunerna senast 30 april

Finansieringsmodell Gymnasieverksamheten (Gy+GySär) Förbundet erhåller ersättningar från medlemskommunerna enligt elevplatsprismodellen och interkommunala ersättningar för elever från andra kommuner. Ersättningen i elevplatsprismodellen motsvarar självkostnaden för varje elevplats beräknad per skola/program/inriktning IKE för elever hos andra huvudmän, inackorderingstillägg och resor hanteras av förbundet men faktureras kommunerna

Finansieringsmodell Preliminära elevplatspriser 31 maj året före budgetåret till kommunerna. Utgör ersättning till förbundet nästkommande år. Uppdaterade elevplatspriser till kommunerna 30 sept Avviker elevantalet upp eller ner i förhållande till budget sker justering. Grund för justering är snittkostnad per elev per skola.

Finansieringsmodell Vuxenutbildningen Vid förbundets uppstart utifrån varje kommuns fastställda budget Vid större händelse på arbetsmarknaden eller större strategisk satsning i en kommun ska förbundet vara lyhört för omprioritering/inriktningsändring i verksamheten i berörd kommun

Finansieringsmodell Medlemskommunernas ersättning till förbundet: 1.Gy+GySär: elevplatsprismodell (2015 budget) 2.Vuxenutbildning: budget 3.OH-kostnader för förbundskansliet 4.Respektive kommuns intäkter från Migrationsverket för nyanlända (schblonersättning: del av undervisning o elevhälsa Gy samt SFI VUX )

Finansieringsmodell Utbetalning sker med 1/12 av beräknad kostnad 20 i varje månad Efter första och andra året ska uppföljning ske och korrigeras för att säkerställa att förbundet haft rätt ingångsvärden (elevplatspris resp budget) Vid verksamhetsövergången ska kommunernas budgetar vara i balans

Ekonomisk målbild gymnasiet 2019 Nettokostnaden per elev per skola för undervisning ska 2019 ligga på samma nivå som i budget I den mån det saknas budgetmedel för att kunna genomföra den tänkta anpassningen så att den överensstämmer med den demografiska anpassningen ska respektive medlemskommun till- skjuta extra budgetmedel (”kudde”) som motsvarar skillnaden däremellan.

Ekonomisk målbild gymnasiet 2019 ”Kudden” beslutas av kommunerna i form av ett belopp per år för åren Till förbundet läggs kudden ut i samband med varje års dialog kring budgeten samt följs upp och avräknas i varje bokslut mot faktiskt behov/korrigeras i nästa budget. Behovet av extra budgetmedel ska överenskommas gemensamt mellan medlemskommunerna och förbundet samt beslutas politiskt i respektive kommun

Demografianpassning per skola i mkr Diff budget utfall 2014Diff budg 2019-budg 2015 Torsberg 6,3 1,3 Höghammar 36,129,4 Staffan 10 8 Utanhed 0,5 0 Nordanstig IM 2,2 0,5 Totalt 55,139,2

Ekonomisk målbild vuxenutbildning Första året bidrar medlemskommunerna med beslutad budget gentemot förbundet. Just nu utreds skillnaderna mellan medlemskommunernas budgetar. När utredningen är klar kan ekonomisk målbild för vuxenutbildningen diskuteras.

Lokaler I första hand hyrs lokaler av medlemskommunerna Hyran ska vara självkostnaden Initialt ska förbundets hyreskontrakt omfatta 2+2 år. Därefter tecknas hyresavtal enligt gängse normer med 9 mån uppsägningstid Avtalslängden överenskomms mellan parterna. Om hyresavtal inte sägs upp förlängs det med 1 år i taget Verksamhetsanpassningar i lokalerna ersätts av förbundet t ex genom hyrespåslag enligt gängse hyrespraxis

Lokaler Del av lokaler kan sägas upp om de är avgränsade och uthyrningsbara/säljbara Externa hyresavtal överlåts till förbundet Eftersatta reinvesteringar ska i princip ersättas av berörd kommun (ej klart) Ensa reparationer och underhållskostnader (varför? ej klart)

Lokaler Lokalkostnaderna för Gy+GySär ska anpassas till den demografiska utvecklingen enligt en modifierad modell de fyra första åren. För 2018 får förbundet en hyresbudget som baseras på elevantalet Motiven för eftersläpningen är att förbundet ska hinna ställa om lokalkostnaderna beslutade styrgruppen om ytterligare anpassning av lokalbudgetarna för Torsberg o Staffan; 0,5 mkr år 2018 samt 1 mkr 2019, för respektive skola För nästa fyraårsbudget ska en ny budgetprincip för lokaler tas fram.

Köp av stödfunktioner Förbundet ska köpa följande stödfunktioner från någon av medlemskommunerna Redovisning, ekonomisystem, bank o finans, HR/PA, IT-drift Ersättningen ska motsvara faktisk självkostnad enligt förutbestämd kalkylmall

Övriga ekonomifrågor Pensionskostnader Kommunerna ansvarar var för sig tom aug 2015 Därefter ansvarar förbundet Semesterlöne- och ferielöneskuld Kommunerna ersätter förbundet Inventarier mm All lös egendom överlåts till förbundet till bokfört värde Konst på skolenheterna förblir kommunernas egendom och skall förtecknas

Övriga ekonomifrågor Avräkning per 31 aug 2015 och likvid senast 30 sept Reglering kan ske kontant eller med lån på högst 5 år Likvidhantering. Söderhamn ställer en koncernkontokredit om 15 mkr till förbundets förfogande Lån, leasing borgen. Förbundet ska i första hand finansiera investeringar av egna medel, i andra hand genom lån efter godkänd låneram från kommunerna. Leasing får endast användas i begränsad omfattning

Övriga ekonomifrågor Förbundet får endast ingå borgensförbindelser eller liknande förpliktelser under förutsättning av medlemskommunernas godkännande Befintliga avtal i verksamheter överförs till förbundet Försäkringar i nödvändig omfattning är förbundets ansvar. Upphandling. Förbundet ska samordna sina inköp med medlemskommunerna och Inköp Gävleborg

Utvärdering ersättningsmodeller, budget och uppföljningsrutiner En utvärdering av ersättningsmodeller samt budget- och uppföljningsprocesser ska genomföras under 2018 och vara slutförd 31 okt Ev förändringar ska kunna tillämpas inför ny 4-års budget Medlemskommunernas controllerfunktion ansvarar för att utvärderingen blir genomförd Utvärderingen ska redovisas i resp kommuns kommunfullmäktige

Samverkansavtal Hälsingland Utredning – ekonomiska konsekvenser.  Avtal eller inte (förstahandsantagning eller inte)  Prisreglering eller inte (olika modeller) Resultat av utredning: 1.Ej avtal 2.Avtal utan prisreglering 3.Avtal med prisreglering (viktat medelvärde)  Troligen nytt avtal - utan prisreglering (endast försthandsantagning)

Pågående ärenden Planeringsdirektiv Budget- o uppföljningsprocess Utredning Vuxenutbildning & målbild Målbild Gy+GySär OH-kostnader (förbundskansliet) Kontoplan inkl organisation Elevplatsprismodell Hyra av lokaler – ”reinvesteringar” Utredning demografianpassning Höghammar

Pågående ärenden Scenarior underskott Lokalutredning Torsberg Försäkringar för elever Investeringsbehov i förbundet – hantering? Anläggningsregister o invetarieförteckning Modell för beräkning av självkostnad vid köp av tjänster mellan kommun och förbund Prisuppräkningstal