Fotografera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Snabbguide och tips.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Fotosession – Teknik, handhavande
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Nulägesanalys genom frågor
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Optik Läran om ljus.
Skapa ett video-CV på YouTube
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
DSLR astrofotografering
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Ljus/optik.
Kameran.
Kaltrina, Erik Bj, Jimmy K, Hanna H
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Fotografering.
Formellt, skarpt och snyggt
ERGONOMI Vad är det?.
Ta en bild Ta en bild Så här enkelt är det:: - Sitt ner framför monitorn. - Titta rakt in i kamerans lins. Ta en bild “ - Tryck “ Ta en bild “. -!!! SITT.
Ljus/optik.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
En PowerPoint om PowerPoint
Vad är du för typ av person?
Fotografera mera! fotograferamera1.ppt.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Fysik Föreläsning Optik 2.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Fotografi. Kompaktkamera Allt i ett Systemkamera utbytbar teknik.
Att inleda och avsluta en berättelse
Utbildning värmekamera
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Optiska instrument och ögat
Begrepp och teknik inom fotografering
Anställningsintervjun
Rörelser.
Google SketchUp Del 1.
Ljusets reflektion Den vanligaste reflektionen kallas för diffus reflektion och sker när ljuset når en oregelbunden yta och reflekteras lite hur som.
Ögat Ögat sett i genomskärning.
LJUSET - OPTIK.
läran om ljusets utbredning och brytning
Linser Bilden ägare: Alice Krantz.
Min handduk ht 2013! Av: Ronja Petarsson! .
Ljus.
Begrepp och teknik inom fotografering. Kompaktkamera smidigt format allt i ett…
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Optik.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur ser universum ut? När vi tittar upp på himlen en natt så kan vi med blotta ögat se ett antal små prickar & ofta en större prick, månen. Den del av.
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Grundläggande första hjälpen
Ljus/optik. För att kunna se något måste det finna en ljuskälla En ljuskälla är ett föremål som sänder ut ljus tex solen stearinljus eller en glödlampa.
Ljus/optik. För att kunna se något måste det finna en ljuskälla En ljuskälla är ett föremål som sänder ut ljus tex solen stearinljus eller en glödlampa.
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.

På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Rörelseoskärpa På bakgrunden På motivet.
Bild – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Fotokurs, Kalle Prorok 2010 (Illustrationer kommer i nästa version)
Fotografiets historia
SAY CHEESE!.
Presentationens avskrift:

Fotografera

Camera obscura (latin; mörkt rum) Camera obscura (latin, ’mörkt rum’) är ett ljustätt rum med ett litet hål i väggen som fungerar som ett ljusobjektiv. Om det i ett mörkt rum faller in ljus genom ett litet hål i väggen kan det på motsatta sidan av rummet uppstå en svag, uppochnedvänd bild av det som finns utanför hålet. Camera obscura som princip är en föregångare till de tidiga kamerorna. Principen beskrevs år 1036 av den arabiske matematikern Ibn Al-Haitham i hans verk Boken om optik Camera Obscura

Fransmannen Joseph Nicéphore Niépce var den förste som gjorde en kamera 1826 men det tog åtta timmar att exponera bilden och den blev väldigt oskarp, han använde en låda som kamera

Den första revolutionen Kodaks första folkkamera ”You press the button, we do the rest" George Eastman, 1888 Grundare av Kodac och rullfilm

Den andra revolutionen Kodaks andra folkkamera 1960-tal

Den tredje revolutionen Kameror med digital teknik (1990 kom Kodaks DCS 100)

Den fjärde revolutionen Systemkameror med digital teknik!!!

Den femte revolutionen Telefon, kamera, dator…

Vad ska jag köpa? Exempel: Canon PowerShot A640 10,0 megapixels 4x optisk zoom Vinklingsbar 2,5'' LCD-bildskärm 9-punkters AiAF och FlexiZone AF/AE 21 fotograferingsmetoder och Mina färger Hög ljuskänslighet, ISO 800 1 cm makro VGA-video med 30 b/s Tillbehör Zoom Digital zoom och eller optisk zoom. Optisk zoom är den verkliga zoomen och det är den du ska titta på. Digital zoom beskär i bilden och minskar därför upplösningen. Då är det bättre att ta bilden som den är och sedan beskära i bildbehandlingsprogrammet om du nu måste beskära. Då får du exakt som du vill ha beskärningen.

Megapixel??? Hur stort vill du kunna skriva ut? 1 megapixel räcker till ca 9 x 12 cm ”Vanliga kort” 4 Megapixel skriver ut ca A3 format 7 megapixel kan du beskära och skriva ut A3. O.S.V. men framförallt möjlighet att beskära utan att förlora kvalitet. Det finns billiga kameror med högt megapixelvärde men med billig dålig optik.

Fotografera Att fotografera är "att skriva med ljus” Ljus reflekteras - skapar en bild på ögats näthinna/en bild i kameran Ett fotografi uppstår alltså genom att ljus, som reflekteras av vår omvärld, släpps in i kameran. En korrekt exponering Exponering betyder just det moment när bildsensorn i kameran utsätts för ljus. Viktigt är att det blir precis lagom mycket ljus, så att fotografiet varken blir för mörkt eller för ljust. Att fotografera är "att skriva med ljus" - en fascinerande företeelse! På liknande sätt som ljuset, som reflekteras av vår omvärld, skapar en bild på ögats näthinna som vi kan uppfatta, så kan även det reflekterade ljuset skapa en bild i kameran. Ett fotografi uppstår alltså genom att ljus, som reflekteras av vår omvärld, släpps in i kameran. I samband med fotografering så talar man om att åstadkomma en korrekt exponering. Exponering betyder just det moment när bildsensorn i kameran utsätts för ljus. Viktigt är att det blir precis lagom mycket ljus, så att fotografiet varken blir för mörkt eller för ljust.

Inställningar: Nikon

Inställningar: Canon

Den perfekta bilden Slutartid (1/4000) Bländare (F/4) ISO (100) Överexponerad För stor bländare eller kanske för lång slutartid. S B I 2 + 2 + 2 = 6 1 + 2 + 3 = 6 4 + 1 + 1 = 6 http://www.kamerasimulator.se Underexponerad För liten bländare eller kanske för kort slutartid. Bländare, slutare och ISO-tal samverkar - lagom mycket ljus till sensorn. olika kombinationerna ger alla summan 6. Kombinera de tre på olika sätt för en korrekt exponering. Fotografen påverka detta. De olika kombinationerna kommer alltså alla att ge en korrekt exponering, däremot kommer fotografierna att skilja sig från varandra på andra sätt beroende på hur bländarvärde, slutartid och ISO-tal har kombinerats. Nu börjar det bli spännande! Stor f/2,8 Liten f/22

Slutare Under hur lång tid som ljuset släpps in. Ju längre tid som slutaren är öppen, ju mer ljus hinner komma in S/Tv

Slutare (Exponeringstid) S/Tv Slutare (Exponeringstid) Tid det tar för din kamera att exponera en bild En längre slutartid ger en snygg nattlig stadsbild Längre slutartid kan orsaka skakningsoskärpa En kort/snabb slutartid fryser olika objekt i rörelse Fågel som flyger - kanske så lågt som 1/400s sekund Snabba slutartider ger lite ljusinsläpp – risk för mörk bild (underexponerad) 1” = 1 sek, 30” = 30 sek 1,3 = 1/1,3 (1/3-dels sekund), 30= 1/30 (1/30-dels sekund) Bulb= håll nere manuellt! I kameran finns också en slutare som först öppnas och sedan stängs vid exponeringen. Den sitter alldeles framför sensorn, där bilden registreras. Slutaren kan vara öppen en kortare eller en längre tid. Om slutaren är öppen en kort tid så hinner mindre ljus komma in än om den är öppen under en längre tid.

Ställa in slutartiden S/Tv Välj "S-programmet" På Nikon D90-kamera vrider du sedan på primärratten, högst upp till höger på baksidan av kameran, för att välja önskad slutartid. Vrid åt höger = ta snabbare, vänster = långsammare. Vrider man ratten så långt det går åt vänster hamnar du på 30''. Det betyder 30 sekunder och är en mycket lång slutartid. I vissa speciella situationer, exempelvis kvällsfotografering, kan en så lång slutartid vara effektfull. Det kräver då ett stativ som gör att kameran håller sig stilla under hela exponeringen

S/Tv 30'' 30 sek 25’’ 25 sek 20’’ 20 sek 15’’ 15 sek 13’’ 13 sek 10’’ 10 sek 8’’ 8 sek 6’’ 6 sek 5’’ 5 sek 4’’ 4 sek 3’’ 3 sek 2.5’’ 2,5 sek 1.6’’ 1,6 sek 1.3’’ 1,3 sek 1’’ 1 sek 1.3 1/1,3 sek 1.6 1/1.6 sek 2 ½ sek 2.5 1/2.5 sek 3 1/3 sek 4 ¼ sek 5 1/5 sek 6 1/6 sek 8 1/8 sek 10 1/10 sek 13 1/13 sek 15 1/15 sek 20 1/20 sek 25 1/25 sek 30 1/30 sek 40 1/40 sek 50 1/50 sek 60 1/60 sek 80 1/80 sek 100 1/100 sek 125 1/125 sek 160 1/160 sek 200 1/200 sek 250 1/250 sek 320 1/320 sek 400 1/400 sek 500 1/500 sek 610 1/610 sek 800 1/800 sek 1000 1/1000 sek 1250 1/1250 sek 1600 1/1600 sek 2000 1/2000 sek 2500 1/2500 sek 3200 1/3200 sek 4000 1/4000 sek Gå inte långsammare än en slutartid på 1/60 sekund vid kvälls- och inomhusfotografering Tumregeln om man inte använder stativ

S/Tv ”Snabba slutartider ger lite ljusinsläpp – risk för mörk bild (underexponerad)”

S/Tv

S/Tv

Visa/Frysa ögonblick S/Tv Visa rörelse Frys rörelse Pendeltåget har en längre slutartid för rörelsen (1/8 eller 0,125 sekund) Luta mot ett broräcke eller stolpe för att få lite stabilitet om du inte har ett stativ med dig. Andas ut – håll kameran hårt! Frys rörelse Bilden på droppen är tagen med en slutartid på 1/250 (0,004 sekunder) och det är en slutartid som fryser det mesta på bild. Motorsport eller fotboll behöver minst 1/400 Regel för att undvika skakningsoskärpa: Din slutartid ska vara snabbare än brännvidden du använder dig av! Fotograferar du med ett objektiv på 55mm, så bör du ha en slutartid på minst 1/60. Med ett objektiv på 200mm bör du ha en slutartid på minst 1/200.

S/Tv Tips på vägen En snabbare slutartid släpper in mindre ljus vilket kan innebära att du behöver en större bländare eller högre ISO. Om du exempelvis skulle öka slutartiden från 1/250 till 1/500 så halverar du mängden ljus som släpps in på sensorn och för att kompensera detta så att bilden fortfarande lite korrekt exponerad och inte för mörkt kan du bland annat använda dig av en större bländare, exempelvis ändra från f/8 till f/4 eller justera ISO-talet från 100 till 400. Om du inte gör dessa ändringar så kommer bilden att bli mörkare och mörkare för varje ökad slutarhastighet.

S

S Berndt Munzert från Hässleholms fotoklubb

Bländare Hur mycket ljus som släpps in A / AV

f/2.8 f/22

Skärpedjup med bländare A / AV Skärpedjup med bländare En liten bländare ger större del av bilden i skärpa. Mer ljus Mindre ljus

Bländarvärde (F/x) A / AV Beskriver hur mycket (eller lite) ljus som ska släppas in i kamera- huset från objektivet. Beroende på bländarvärde kommer du få en skarpare bild över ett större, eller mindre djup på bilden (skärpedjup). Stor bländare, mer ljus = f/2,8 Liten bländare, mindre ljus = f/22 Det hål i kameran, som släpper in ljus till sensorn, kallas bländare. Bländaren sitter i objektivet och här regleras alltså storleken på den öppning där ljuset släpps igenom. En större bländare släpper in mera ljus och en mindre bländare släpper in mindre ljus.

Bländaren i objektivet A / AV Bländaren i objektivet Objektivet avgör hur stor bländaren kan bli Stor bländare underlättar kvällsfotografering

A / AV Skärpedjup Kort skärpedjup Du talar om vilken del av bilden som du anser är viktig. Långt skärpedjup Skärpa rakt igenom hela bilden, ända från förgrunden till bakgrunden där man vill framhäva hela vyn

Kort skärpedjup A / AV Hur får man ett kort skärpedjup? För det första måste du ha ett ljuskänsligt objektiv som tillåter låga bländarvärden på exempelvis 3.5 eller mindre. Kamerans A-program även kallat AV Du väljer bländarvärde Kameran väljer lämplig slutartid (och eventuellt även ISO-tal) för att uppnå en bra exponering. Kort skärpedjup Du talar om vilken del av bilden som du anser är viktig.

A / AV Kort skärpedjup Här kommer tips om hur du kan gå tillväga när du tar en bild med kort skärpedjup i A-programmet. Ställ in önskat bländarvärde (Prova med f/5,6 eller lägre) Komponera bilden Välj motiv, egen position i förhållande till motivet samt eventuell inzooming. Fokusera Tryck ner avtryckaren till hälften. Nu mäter kameran ljuset. Kontrollera vilken slutartid kameran väljer. Om den är långsammare än 1/60 så bör du höja ISO-värdet (om du inte har stativ och motivet är stillastående). Ta bilden och utvärdera Tryck ner avtryckaren helt. Titta på bilden och gärna även på histogrammet och ta ställning till om du tycker bilden blev för mörk eller för ljus. Ändra i så fall värdet på exponeringskompensationen uppåt eller nedåt. Blev skärpedjupet det önskade? Prova annars med ett annat bländarvärde. Ta en ny bild. Upprepa tills bilden är bra exponerad och har önskat skärpedjup. TIPS! Om du inte fotograferar i råformat så kan du även fundera över om vitbalansen är som du vill ha den, och i annat fall ändra den. Kort skärpedjup Du talar om vilken del av bilden som du anser är viktig.

A / AV Långt skärpedjup Hur får man ett långt skärpedjup? Kamerans A-program även kallat AV Du väljer bländarvärde Kameran väljer lämplig slutartid (och eventuellt även ISO-tal) för att uppnå en bra exponering. Välj en liten bländare, högt bländarvärde. Landskapsbilden bredvid är tagen med bländarvärde f/16. Att tänka på: När man vill ha skärpa i hela fotografiet är det inte självklart var i bilden man ska ställa in skärpan. Skärpedjupet fungerar på så att 1/3 av skärpan kommer hamna framför fokuspunkten och 2/3 bakom Lämpligt är därför att ställa in fokus betydligt närmare förgrunden än bakgrunden, speciellt om bilden innehåller en förgrund som också ska vara skarp. Långt skärpedjup Skärpa rakt igenom hela bilden, ända från förgrunden till bakgrunden där man vill framhäva hela vyn

ISO - ljuskänslighet För exponeringen finns även en tredje faktor som påverkar hur mycket ljus som "fastnar" på sensorn. Med inställningar på kameran kan du själv ställa in hur ljuskänslig sensorn ska vara. Detta kallas ISO-tal. Rekommenderade ISO inställningar: 100 – Normalt dagsljus 200 – Molnig dag 400 – Skymning / Inomhus 800 och mera – Detta är något att vara försiktig med. ISO kommer ifrån början som begrepp ifrån ljuskänslighet på vanlig analog film. Höga ISO tal på digitalkameror orsakar tyvärr sämre bildkvalitet (Kameror blir bättre och bättre på ISO, snart är nog detta inget problem längre) Om du vill ta en vanlig normal bild med en bra slutartid (mindre än 1/60 dels sekund som exempel) krävs bra ljusförhållanden som t.ex fullt dagsljus. Allt eftersom det blir mörkare kommer din kamera behöva längre slutartid för att få samma bildresultat. Detta kan kompenseras med att öka ISO inställningen. 

Brännvidd Brännvidd är avståndet mellan en lins (konvex) centrum och brännpunkten (fokus). Säger vilka möjligheter du har att zooma med objektivet. Ett par exempel på objektiv man kan köpa: Vidvinkel - kort brännvidd (15-35 mm objektiv) Ett vidvinkelobjektiv har kort brännvidd, ungefär 15-35 mm. Med ett sådant objektiv visas motivet mindre än vad ögat ser det vid fotograferingsögonblicket, det förminskas. Du "kommer längre ifrån" ditt motiv och får på så sätt med mer av motivet på bilden Normal: (18–55 mm objektiv) Ett objektiv som brukar klassas som “normalzoom”. Det passar bra för många olika typer av fotografering, som t.ex. landskapsfotografering eller normal fotografering som inte kräver så mycket zoommöjlighet.  18 mm brännvidd är i det här fallet då du är som mest utzoomad.  55 mm så har du zoomat in så långt du kan med kameran. Tele - lång brännvidd (75-300 mm objektiv) Kallas oftast för “Telezoom” (Supertele på 500 mm) objektiv som passar för fotografering på avstånd. Detta objektiv ger utmärkta zoomegenskaper men är i regel ganska klumpigt att använda. 60 mm objektiv Ett objektiv med fast brännvidd. Med andra ord, inga möjligheter att zooma varken ut eller in.

Brännvidd Ögat är på ca 50 mm

Val av objektiv (Brännvidd) Vidvinkeln förvränger Teleobjektivet trycker ihop, plattar ut och frigör motiv från bakgrund.

Bildstorlekar

P. Ett läge som är automatiskt i det stora hela P Ett läge som är automatiskt i det stora hela. Kameran kommer exponera bilden på korrekt sett. T Tv Ett läge som ger dig möjlighet att själv välja slutartid. Bländarvärdet  anpassas efter vilken slutartid du väljer A Av Läge för att välja bländarvärde. Slutartid anpassas efter vilket bländarvärde du väljer. M (Manual exposure) – Här bestämmer du både bländarvärde och slutartid. Här gäller det att vara noga så man inte under eller överexponerar bilderna. För den som har fotat ett tag är detta läge där man har mest kontroll över hur exponeringen blir. Det är dock också svårast att bemästra.