Skolbibliotek för alla 2015 04 27Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talande böcker – läsande barn
Advertisements

Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Därför är det bra med talböcker
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Projektansvarig Inger Landen Projektledare Marie Walther
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Vad innebär ett barnperspektiv
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Migration. Ali (Alibi) ”Om du har en trädgård och ett bibliotek saknar du ingenting” (Marcus Tulius Cicero 106 f.Kr-43 f.Kr)
Utmaningar i en digital tid
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Egen nedladdning i praktiken
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Diagnos och delaktighet
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Att studera med funktionsnedsättning
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Barnkonventionen i förskolan
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Kränkning av mänskliga rättigheter
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Integritet läroplansanalys.
MIK Media- och informationskunnighet
Läsning Hälsa ? Genus Demokrati
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Tillgänglig teknik 31 maj Pedagogen, GU.
Dagstidningen som taltidning
KB – Utvidgat uppdrag från 2011
Alla läser II Vasa
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Stärkta bibliotek: stöd till utveckling av folkbibliotek
Presentationens avskrift:

Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948) Artikel 19. var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och ideér med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser Skolbibliotek för alla3

Bibliotekslag (2013:801) Gäller från 1 januari Skolbibliotek för alla4

Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för de demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamheten ska finnas tillgänglig för alla Skolbibliotek för alla5

Prioriterade grupper 4 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska ägna särskild uppmärksamhet åt personer med funktionsnedsättningar, bland annat genom att utifrån deras olika behov och förutsättningar erbjuda litteratur och tekniska hjälpmedel för att kunna ta del av information Skolbibliotek för alla6

Skollagen (2010:800) 36 § Elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska ha till gång till ett skolbibliotek Skolbibliotek för alla7

Diskrimineringslagen Mot diskriminering av personer med funktionsnedsättning i skola, högskola och arbetsliv Skolbibliotek för alla8

FN:s konvention om barnets rättigheter (1989) Artikel 3. Barnets bästa i främsta rummet Artikel 12. Barnets rätt att få uttrycka sina åsikter Artikel 17. Barnets rätt till barnlitteratur och information Artikel 23. Barn med funktionsnedsättningar har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv Skolbibliotek för alla9

Amy Segerstedt Skolbibliotek för alla Lärare, folkbildare Tysta skolan Föreningen bildskrift Lånebibliotek år 1892 TPB, MTM Amy-priset

MTM – våra uppdrag och tjänster Skolbibliotek för alla11

MTM:s vision Skolbibliotek för alla12 Ett samhälle där alla medier är tillgängliga

Våra medier Talböcker Taltidningar Lättläst Punktskrift E-textböcker Litteratur på teckenspråk Skolbibliotek för alla13

Skolbibliotek för alla14

Strategier och policys MTM:s barn- och ungdomsstrategi MTM:s policy för språklig mångfald MTM:s taktila strategi Skolbibliotek för alla15

Barn – och ungdomsstrategi Barnperspektiv Barnens perspektiv Skolbibliotek för alla16

Funktionsnedsättningar som kan ge en läsnedsättning läs- och skrivsvårigheter/dyslexi synnedsättning rörelsehinder utvecklingsstörning kognitiva funktionsnedsättningar, autism, adhd mm tillfällig läsnedsättning på grund av sjukdom eller skada Skolbibliotek för alla17

Vad är en talbok? Skolbibliotek för alla18 Talbok – görs enligt ett undantag i upphovsrätten för personer med funktionsnedsättningar som gör att de har svårt att läsa tryckt text Ljudbok – kan alla - köpa avtal med upphovsrättsinnehavarna

Upphovsrättslagen 17 § upphovsrättslagen reglerar framställning och användning av anpassade medier för personer med funktionshinder som behöver detta för att kunna ta del av verket, det vill säga personer med läsnedsättning Skolbibliotek för alla19

Skolbibliotek för alla20

MTM:s service till biblioteken Utlån och nedladdning Rådgivning via MTM:s svarstjänst på telefon och mejl Informationsfoldrar, faktablad, affischer och broschyrer Möjlighet att lämna inläsnings förslag Möjlighet att beställa anpassning av kurslitteratur för studenter på universitet Skolbibliotek för alla21

Äppelhylla Skolbibliotek för alla22

…som internationell inspiratör Central City Children’s library, Gaydar, Moscov Skolbibliotek för alla23

Tack