Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948) Artikel 19. var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och ideér med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser Skolbibliotek för alla3
Bibliotekslag (2013:801) Gäller från 1 januari Skolbibliotek för alla4
Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för de demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamheten ska finnas tillgänglig för alla Skolbibliotek för alla5
Prioriterade grupper 4 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska ägna särskild uppmärksamhet åt personer med funktionsnedsättningar, bland annat genom att utifrån deras olika behov och förutsättningar erbjuda litteratur och tekniska hjälpmedel för att kunna ta del av information Skolbibliotek för alla6
Skollagen (2010:800) 36 § Elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska ha till gång till ett skolbibliotek Skolbibliotek för alla7
Diskrimineringslagen Mot diskriminering av personer med funktionsnedsättning i skola, högskola och arbetsliv Skolbibliotek för alla8
FN:s konvention om barnets rättigheter (1989) Artikel 3. Barnets bästa i främsta rummet Artikel 12. Barnets rätt att få uttrycka sina åsikter Artikel 17. Barnets rätt till barnlitteratur och information Artikel 23. Barn med funktionsnedsättningar har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv Skolbibliotek för alla9
Amy Segerstedt Skolbibliotek för alla Lärare, folkbildare Tysta skolan Föreningen bildskrift Lånebibliotek år 1892 TPB, MTM Amy-priset
MTM – våra uppdrag och tjänster Skolbibliotek för alla11
MTM:s vision Skolbibliotek för alla12 Ett samhälle där alla medier är tillgängliga
Våra medier Talböcker Taltidningar Lättläst Punktskrift E-textböcker Litteratur på teckenspråk Skolbibliotek för alla13
Skolbibliotek för alla14
Strategier och policys MTM:s barn- och ungdomsstrategi MTM:s policy för språklig mångfald MTM:s taktila strategi Skolbibliotek för alla15
Barn – och ungdomsstrategi Barnperspektiv Barnens perspektiv Skolbibliotek för alla16
Funktionsnedsättningar som kan ge en läsnedsättning läs- och skrivsvårigheter/dyslexi synnedsättning rörelsehinder utvecklingsstörning kognitiva funktionsnedsättningar, autism, adhd mm tillfällig läsnedsättning på grund av sjukdom eller skada Skolbibliotek för alla17
Vad är en talbok? Skolbibliotek för alla18 Talbok – görs enligt ett undantag i upphovsrätten för personer med funktionsnedsättningar som gör att de har svårt att läsa tryckt text Ljudbok – kan alla - köpa avtal med upphovsrättsinnehavarna
Upphovsrättslagen 17 § upphovsrättslagen reglerar framställning och användning av anpassade medier för personer med funktionshinder som behöver detta för att kunna ta del av verket, det vill säga personer med läsnedsättning Skolbibliotek för alla19
Skolbibliotek för alla20
MTM:s service till biblioteken Utlån och nedladdning Rådgivning via MTM:s svarstjänst på telefon och mejl Informationsfoldrar, faktablad, affischer och broschyrer Möjlighet att lämna inläsnings förslag Möjlighet att beställa anpassning av kurslitteratur för studenter på universitet Skolbibliotek för alla21
Äppelhylla Skolbibliotek för alla22
…som internationell inspiratör Central City Children’s library, Gaydar, Moscov Skolbibliotek för alla23
Tack