Sammansatta bastjänster för enklare informationsförsörjning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Checklista för jurister
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Vägledning för webbutveckling
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Digital samverkan illustrerad genom tillämpning i en sammanhållen detaljplane- och fastighetsbildningsprocess Vi kommer från SPF som är ett samarbetsprogram.
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Effektiv informationsförsörjning Ekonomiskt bistånd Offentliga Rummet 21 maj 2014 Margaretha Holmlund, CSN Krisztina Buki Tornbjörk, SKL Effektiv informationsförsörjning.
AU Digital samverkan LO Information
AU Digital samverkan LO Process
En digitalt samverkande offentlig förvaltning ger medborgarnytta och effektivitet Offentliga rummet 2014 ”Sverige ska bli bäst i världen på att använda.
Tjänster.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Koncept för Digital samverkan
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Styrning Mina meddelanden
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Dataföreningen i Sverige
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Lantmäteriets informationsförsäljning
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
G2. Arkitektur som håller ordning
Samverka bör man – hur gör man?
Fördjupningsdag vid Offentliga Rummet 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Verksamt.se/kommun för att skapa enklare företagande med digital förvaltning Bengt Svenson Avdelningen för digitalisering Sveriges Kommuner och Landsting.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Informationsförsörjning IED Industriutsläppsdirektivet (IED) och flera andra EU direktiv medför: Ökade krav på rapportering Ökade krav på information till.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Material för socialtjänsten
Danderyds kommun - Serverat
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Effektkarta för extern webbplats
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
E-vägledning under utveckling
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Sammansatta bastjänster för enklare informationsförsörjning Offentliga rummet 2015-06-05 Jan Sjösten, E-delegationen Monica Ljungmark Åfeldt, Bolagsverket Markus Bill, Försäkringskassan

Målet är att nå en enklare, öppnare och effektivare förvaltning med hjälp av digitala tjänster Gemensamma tjänster och information Tjänster och information från en enskild organisation Gemensamt Enskilt Näringslivet e-legitimation Mina ärenden Mina fullmakter Mina meddelanden Effektivare informationsförs. E-arkiv och e-diarium Hälsa Utbildning xx Arbete Boende Fritid Familj Tjänster och information från privata sektorn Enklare Öppnare Effektivare Förutsättningar för samverkan (vägledning, metod, standard, arkitektur) Vi kan sammanfatta den riktning som e-förvaltning måste ta på följande sätt: I e-förvaltningsstrategin pekar regeringen på att tjänster ska byggas utifrån medborgarnas behov och livssituationer, vilket kräver att offentlig sektor samverkar för att ta fram gemensamma tjänster. Det är inte heller effektivt att varje myndighet bygger en egen lösning för ett behov som är gemensamt i kontakten med andra myndigheter. I strategin nämns några av de gemensamma insatser som är på gång, till exempel Mina fullmakter. Flera av de insatser som nu är på väg att realiseras är sprunget ur en förstudie som gjordes på uppdrag av E-delegationen om behovet av nationella Mina sidor. Användarundersökningar visade att den som har många kontakter med offentlig sektor, gärna vill ha samlad information och ser att detta skulle förenkla vardagen. Nationella mina sidor bedömdes vara ett för stort projekt att realisera på en gång. Delegationen beslutade därför att starta de funktioner som bedömdes generera mest nytta. Detta resulterade i projekten Mina meddelanden (som redan var på gång), Mina ärenden och Mina fullmakter. Var och en av projekten bedömdes att realisera stora nyttor, men den största nyttan förväntas uppnås när tjänsterna kan användas tillsammans. Utvecklingen inom e-förvaltning kan alltså ske antingen inom en enskild organisation, gemensamt inom offentlig sektor när det finns ett gemensamt behov eller av privat sektor. Offentlig sektor arbetar med att underlätta förutsättningarna för samverkan, men också för utvecklingen i en enskild organisation eller inom privat sektor. Det sker bland annat genom att ta fram vägledningar, metod, standarder och arkitektur. När det finns gemensamma behov, undersök i första hand om det finns en tjänst som går att återanvända, bygga på , om det är standarder eller api:er som ska tas fram. I sista hand bygga en tjänst från grunden.

Vägledning för digital samverkan version 4.1

Vägledande principer för digital samverkan har tagits fram och beslutats av E-delegationen ARKITEKTURPRINCIPER Hämta information vid källan Öka medborgarnas insyn och möjligheter att påverka GRUNDPRINCIPER Bestäm och tillämpa gemensamma begrepp, modeller och mönster Bygg tjänstebaserat Bedriv ett riskbaserat informationssäkerhetsarbete Skydda den personliga integriteten Analysera rättsliga förutsättningar Anpassa till olika gruppers och individers behov Digitala möten Tjänste- och processamverkan Säkerhet och juridik Använd öppna standarder Beakta informationens skyddsvärde i hela kedjan Återanvänd redan inlämnad information Låt digitala möten ske på användarnas villkor G2 Upprätthåll rätt nivå på informationssäkerhet och integritet G3 Låt behov och nytta vara styrande G5 D2 D3 D5 T1 T3 T4 T5 S1 S2 S3 S4 Utgå från medborgarnas livshändelser G1 Låt digitala kanaler vara det primära alternativet D1 Delegera mandat och ansvar G4 Öppna upp för externa innovatörer D4 Tillgängliggör och återanvänd information och tjänster enhetligt T2 version 1.3

Arkitekturen inom digital samverkan syftar till att beskriva hur aktörerna samverkar Livshändelser kan initiera behov av samverkan Livssituation, livshändelse och agerande I en livssituation som en medborgare befinner sig i (t ex Min hälsa) uppstår livshändelser, som kan leda till ett agerande, som startar en myndighetsinteraktion Samverkansprocess Består av de olika aktörernas samverkande processer och beskriver enbart det som behövs för att samverkan ska fungera Informationsutbyte De informationsobjekt som ska utbytas eller levereras från en aktör till en annan Tjänst Den digitala tjänst som levererar de informationsobjekt som överenskommits Juridiska aspekter Juridiska aspekter påverkar hela samverkansarkitekturen och måste beaktas tidigt Informationssäkerhet Krav på informationens riktighet, konfidentialitet, tillgänglighet och spårbarhet Teknisk plattform Teknisk infrastruktur med tillräcklig säkerhet där informationsutbytet sker med hjälp av tjänster Livshändelser Informations-säkerhet Process Juridiska förutsätt-ningar Information Tjänst Bild från 60-minuterspresentationen Teknisk plattform

En livshändelse leder till ett agerande, som i sin tur kan initiera ett behov av samverkan kund-värde V-objekt Aktör A Aktör B Aktör C Kundvärde skapas i hela processen och i varje interaktion med kunden Samverkans-process med kunden som aktör Samverkande processer Livssituation Livshändelse 1 agerande kund Livshändelse 3 Livshändelse 2 Livshändelse 4

Relevanta informations-utbytesobjekt Verksamhetsobjekten från process-analysen ligger till grund för informations-utbytesobjekten, som levereras via tjänster Gemensam begreppsmodell Relevanta informations-utbytesobjekt i i i Informationsanalys Spårbarhet Informationsobjektet/-en definieras i det logiska gränssnittet.

Nationell tjänstekatalog – återanvänd redan utvecklade tjänster via kataloger I Sverige finns bl a en nationell tjänstekatalog för i första hand bastjänster från olika myndigheter för att tillhandahålla grundläggande information Kataloger för tjänster och informationsobjekt är viktiga verktyg för att möjliggöra återanvändning och bygga strukturkapital Andra tjänstekataloger finns inom olika sektorer, t ex vården

Behov av att samordna bastjänster Enklare Öppnare Effektivare Arbete Hälsa Fritid Boende Familj Utbildning xx xx Enskilt Gemensamt Näringslivet Vi kan sammanfatta den riktning som e-förvaltning måste ta på följande sätt: I e-förvaltningsstrategin pekar regeringen på att tjänster ska byggas utifrån medborgarnas behov och livssituationer, vilket kräver att offentlig sektor samverkar för att ta fram gemensamma tjänster. Det är inte heller effektivt att varje myndighet bygger en egen lösning för ett behov som är gemensamt i kontakten med andra myndigheter. I strategin nämns några av de gemensamma insatser som är på gång, till exempel Mina fullmakter. Flera av de insatser som nu är på väg att realiseras är sprunget ur en förstudie som gjordes på uppdrag av E-delegationen om behovet av nationella Mina sidor. Användarundersökningar visade att den som har många kontakter med offentlig sektor, gärna vill ha samlad information och ser att detta skulle förenkla vardagen. Nationella mina sidor bedömdes vara ett för stort projekt att realisera på en gång. Delegationen beslutade därför att starta de funktioner som bedömdes generera mest nytta. Detta resulterade i projekten Mina meddelanden (som redan var på gång), Mina ärenden och Mina fullmakter. Var och en av projekten bedömdes att realisera stora nyttor, men den största nyttan förväntas uppnås när tjänsterna kan användas tillsammans. Utvecklingen inom e-förvaltning kan alltså ske antingen inom en enskild organisation, gemensamt inom offentlig sektor när det finns ett gemensamt behov eller av privat sektor. Offentlig sektor arbetar med att underlätta förutsättningarna för samverkan, men också för utvecklingen i en enskild organisation eller inom privat sektor. Det sker bland annat genom att ta fram vägledningar, metod, standarder och arkitektur. När det finns gemensamma behov, undersök i första hand om det finns en tjänst som går att återanvända, bygga på , om det är standarder eller api:er som ska tas fram. I sista hand bygga en tjänst från grunden. Tjänster och information från en enskild organisation Gemensamma tjänster och information Tjänster och information från privata sektorn e-legitimation Mina ärenden Mina fullmakter Mina meddelanden Mina uppgifter Mitt arkiv

Vidareförmedlingstjänst (juridisk vägledning för verksamhetsutveckling) I samordnings- och förenklingssyfte kan flera bastjänster behöva sättas samman till en s.k. vidareförmedlingstjänst (även sammansatt bastjänst). - Ett sätt att använda en vidareförmedlingstjänst är när en myndighet i sitt ärendehanteringssystem anropar en sådan tjänst för att få uppgifter utlämnade till sig från flera källor. - Ett annat sätt att använda en vidareförmedlingstjänst är att en enskild i ett eget utrymme, i anknytning till en servicetjänst, automatiserat anropar bastjänster för att få uppgifter hämtade från flera källor och sända till sitt eget utrymme

Två exempel på sammansatta bastjänster

Sammansatt bastjänst för grundläggande uppgifter om företag (SSBTGU)

Flera uppdrag - en satsning Behovsbilden: Omfattande insamling från företag Potential för utbyte av information Brister i (infra)strukturen Behov av utökat stöd för företag Lösningen: Etablera ett system för företagens uppgiftslämnande med sammansatt bastjänst som ny komponent 2017-04-17

Mål och effekter – företagsperspektivet Märkbar positiv skillnad i företagarens vardag Minskat och förenklat uppgiftslämnande Större insyn och delaktighet kring de uppgifter som finns om företaget Ett smidigare uppgiftslämnande – enklare och snabbare att lämna uppgifter Lägre administrativa kostnader Ökad upplevd service

Mål och effekter – myndighetsperspektivet Digitalt samverkande e-förvaltning Bättre och effektivare förvaltning Minskad insamling från företag Ökat informationsutbyte mellan myndig-heter Ökad kvalitet på uppgifter och insamlad information Förbättrad service till företag

Företagens uppgiftslämnande e-tjänst e-tjänst e-tjänst Mina Sidor/ Mitt företag Lämna uppgifter och sök tillstånd Sök Uppgiftskrav Administrera Uppgiftskrav e-tjänst e-tjänst Min myndighets-post verksamt.se uppgiftskrav.se Bastjänst för grundläggande uppgifter om företag Uppgiftskravs-tjänst Aviseringstjänst Mina meddelanden Bastjänster Bolagsverket Skatteverket SCB Uppgiftskravs-register Verksamhets-system Myndigheter 2017-04-17

Grundläggande uppgifter om företag Olika myndigheter – samma företagsuppgifter En producent – en primär källa Gemensamt arbete med begrepp och information Begrepps- och informationsmodell Företagsnamn Folkbokföringsadress SNI-koder Belägenhetsadress Postadress Antal arbetsställen Räkenskapsår Företagsform Företagets status Näringslivsregistrering m.fl. 2017-04-17

Juridiska förutsättningar Konsumenter Användaren begär uppgifter Inloggning och behörighetskontroll Tillhandahåller eget utrymme Ledningsaktör Förmedlar grundläggande uppgifter Producenter Serviceåtgärd Lämnar uppgifter till användaren (eget utrymme) Konsumenter Bastjänst för grundläggande uppgifter om företag Bastjänst Bolagsverket Skatteverket SCB Producenter 2017-04-17

Användningsområde – Mina sidor Första steget mot en enklare vardag för företag Presentation av uppgifter Stöd för ändring av uppgifter Cirka 180 000 inloggningar sedan starten mars/april 2017-04-17

Visa grundläggande uppgifter om företag 2017-04-17

Ändra grundläggande uppgifter om företag 2017-04-17

Användningsområde - Blanketter SSBTGU API Förifyllda blanketter från SSBTGU 2017-04-17

Användningsområde - E-tjänster SSBTGU API Förifyllda e-tjänster från SSBTGU 2017-04-17

Användningsområde – Fler Mina sidor Förifyllda uppgifter till myndigheters ”Mina sidor” via SSBTGU SSBTGU API 2017-04-17

Nästa steg? En utveckling i samklang med behovet av helhets- bild för företag, utbyte av information, sekretess och informationssäkerhet För att nå närmare målet om en enklare vardag 2017-04-17

Sammansatt Bastjänst Ekonomiskt bistånd (SSBTEK) MARKUS

Bakgrund E-delegationsprojektet Effektiv informationsförsörjning Syfte: Prova bland annat konceptet kring Digital samverkan Utgår från livssituationen - Jag har behov av ekonomiskt bistånd (komplex process med många berörda parter på olika nivåer) Utveckla en så kallad sammansatt bastjänst Utveckla en avtalsstruktur för tjänsten SSBTEK Prova konceptet kring Digital samverkan Utgår från livssituationen - Jag har behov av ekonomiskt bistånd. Komplex process med många berörda parter på olika nivåer; kommunal sektor, statlig sektor, privat sektor Utgår från kundens perspektiv och behov Utveckla en så kallad sammansatt bastjänst 2017-04-17

Behov En fråga Ett svar Flera frågor Flera svar Behovet HDL inom socialtjänsten behöver inhämta information från ett antal olika myndigheter/organisationer För att kunna bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd. Idag: Till viss del manuell hantering via främst telefon, flera frågor ställs till olika uppgiftslämnare Mål: Elektroniskt utlämnande av information, en fråga och ett samlat svar 2017-04-17

SSBTEK Användargränssnitt Sammansatt Bastjänst (vidareförmedlingsjänst) Bastjänst/Uppgiftslämnare Användarsystem SSBTEK Arbets-förmedlingen Fråga på pnr / ärendenummer A-kassa Försäkrings-kassan Sammanställd information från ingående bastjänster Pensions-myndigheten Handläggare kommun Sammansatt Bastjänst Ekonomiskt Bistånd Bilden är en visuell beskrivning av den sammansatta bastjänsten för ekonomiskt bistånd Tjänsten fungerar så att HDL skickar en fråga genom sitt system till SSBTEK som vidareförmedlar frågan till respektive uppgiftslämnare som utlämnar information tillbaka till SSBTEK som genom så kallad bearbetning sammanställer ETT samlat svar som skickas tillbaka till frågeställaren. Förutsättning är att respektive uppgiftslämnare har en så kallad bastjänst som kan anropas Maskin-maskin Centrala studiestöds-nämnden Skatteverket 2017-04-17

Förutsättningar Definierat mål: Effektivisera processen genom elektroniskt inhämtande (organisation) Definierad leverans: Sammansatt bastjänst för användningsområdet Ekonomiskt Bistånd - SSBTEK (teknik) Definierad information: Beskrivet innehåll i SSBTEK (semantik) Legala förutsättningar: Lagstöd för elektroniskt utlämnande av uppgifter (juridik) Definierat mål: Effektivisera processen genom elektroniskt inhämtande (organisation) Definierad leverans: Sammansatt bastjänst för användningsområdet Ekonomiskt Bistånd - SSBTEK (teknik) Definierad information: Beskrivet innehåll i SSBTEK (semantik) Legala förutsättningar: Lagstöd för elektroniskt utlämnande av uppgifter (juridik) 2017-04-17

Framgångsfaktorer i utvecklingen av SSBTEK Utnyttjande av framförallt konceptet kring Digital samverkan Återanvändning av standards, koncept och principer Central finansiering En utpekad färdledare En utpekad målgrupp/användare Förtroendefullt samarbete / tillit (E-delegationen bidrag) Utnyttjande av framförallt konceptet kring Digital samverkan Återanvändning av standards, koncept och principer Central finansiering En utpekad färdledare (projektägare och projektledare) En utpekad målgrupp/användare Förtroendefullt samarbete / tillit (E-delegationen bidrag) 2017-04-17

Sammansatta bastjänster Avslutande reflektioner MARKUS & MONICA Utgå från behovet Affärsmodell/avgiftsfinansiering – viktigt att tänka på tidigt Praktikfallen – Ger möjlighet att förhålla sig till, testa – best practice En tjänst blir inte bättre än ingående delar, om aktörer inte ansluter sig och använder tjänsten skapas ingen nyttorealisering, Tillhandahållande av bra tjänster ökar möjligheterna. Utveckling av en sammansatt bastjänst med tillhörande ändamål involverar i allra högsta grad de fyra aspekterna (semantik, juridik, organisation och teknik). Vikten av att finna en balans mellan dessa och utan att tappa behoven, som behöver stå i fokus. Frågor som tenderar att vara svåra riskerar också styra och styra utvecklingen En förmedlingstjänst/sammansatt bastjänst skapar möjligheter – men är fortfarande just en förmedlingstjänst dess styrka är just i vidarförmedlingenfunktionen

Affärsmodell – viktigt att tänka på tidigt Utgå från behovet Affärsmodell – viktigt att tänka på tidigt Praktikfallen – Ger möjlighet att förhålla sig till, best practise En tjänst blir inte bättre än dess nyttorealisering Utveckling av en sammansatt bastjänst involverar i allra högsta grad de fyra aspekterna (semantik, juridik, organisation och teknik). Samtidigt viktigt att inte fasta i dessa aspekter utan hela tiden har behov och målsättning i fokus En förmedlingstjänst/sammansatt bastjänst är just en förmedlingstjänst / sammansatt bastjänst Utgå från behovet Affärsmodell – viktigt att tänka på tidigt Praktikfallen – Ger möjlighet att förhålla sig till, best practise En tjänst blir inte bättre än dess nyttorealisering Utveckling av en sammansatt bastjänst involverar i allra högsta grad de fyra aspekterna (semantik, juridik, organisation och teknik). Samtidigt viktigt att inte fasta i dessa aspekter utan hela tiden har behov och målsättning i fokus En förmedlingstjänst/sammansatt bastjänst är just en förmedlingstjänst / sammansatt bastjänst 2017-04-17

Användning av bastjänster i framtiden? Myndighets- tjänster Privatperson/Företagare ”Eget utrymme” Privata- tjänster Tjänster som privatpersonen väljer ska få operera på viss data standarder och format Hälsa för mig Mina meddelanden

Kataloger - principiellt exempel Nationell Tjänstekatalog ”Visa tjänste-beskrivning” Bolagsverkets informations-katalog ”Visa företags-information” ”Visa kommun- och landstings-processer” ”Visa ändrings-information” ”Lämna räkenskapsutdrag” SKL:s tjänstekatalog Skatteverkets tjänstekatalog

Infrastrukturstöd för att samordna fler bastjänster? Enklare Öppnare Effektivare Arbete Hälsa Fritid Boende Familj Utbildning xx xx Enskilt Gemensamt Näringslivet Vi kan sammanfatta den riktning som e-förvaltning måste ta på följande sätt: I e-förvaltningsstrategin pekar regeringen på att tjänster ska byggas utifrån medborgarnas behov och livssituationer, vilket kräver att offentlig sektor samverkar för att ta fram gemensamma tjänster. Det är inte heller effektivt att varje myndighet bygger en egen lösning för ett behov som är gemensamt i kontakten med andra myndigheter. I strategin nämns några av de gemensamma insatser som är på gång, till exempel Mina fullmakter. Flera av de insatser som nu är på väg att realiseras är sprunget ur en förstudie som gjordes på uppdrag av E-delegationen om behovet av nationella Mina sidor. Användarundersökningar visade att den som har många kontakter med offentlig sektor, gärna vill ha samlad information och ser att detta skulle förenkla vardagen. Nationella mina sidor bedömdes vara ett för stort projekt att realisera på en gång. Delegationen beslutade därför att starta de funktioner som bedömdes generera mest nytta. Detta resulterade i projekten Mina meddelanden (som redan var på gång), Mina ärenden och Mina fullmakter. Var och en av projekten bedömdes att realisera stora nyttor, men den största nyttan förväntas uppnås när tjänsterna kan användas tillsammans. Utvecklingen inom e-förvaltning kan alltså ske antingen inom en enskild organisation, gemensamt inom offentlig sektor när det finns ett gemensamt behov eller av privat sektor. Offentlig sektor arbetar med att underlätta förutsättningarna för samverkan, men också för utvecklingen i en enskild organisation eller inom privat sektor. Det sker bland annat genom att ta fram vägledningar, metod, standarder och arkitektur. När det finns gemensamma behov, undersök i första hand om det finns en tjänst som går att återanvända, bygga på , om det är standarder eller api:er som ska tas fram. I sista hand bygga en tjänst från grunden. Informationsbuss, smidigare avtalshantering, juridik m m? Myndighetsspecifika tjänster och information Förvaltningsgemensamma tjänster och information Privata tjänster och information e-legitimation Mina ärenden Mina fullmakter Mina meddelanden Mina uppgifter Mitt arkiv

Tack!