Jan Olof Andersson Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål Åklagarmyndigheten Jan Olof Andersson Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål Välkomna till denna lilla föreläsning om arbetsmiljöbrott! Det är kanske lite tidigt på morgonen för vissa men jag hoppas trots det att jag skall kunna trollbinda auditoriet med detta intressanta föredrag förpackat i en exceptionell lyxförpackning!
REMA Bildat 2009 Stockholm, Malmö, Göteborg, Östersund, och Jönköping 22 åklagare
Ansvarsområden Miljöbalken Arbetsmiljölagen Grova jaktbrott (varg, lo, järv, björn och kungsörn) Samverkan med andra myndigheter Internationella kontakter, arbetsgrupper och organisationer
Vad har vi åstadkommit Väsentligt ökat lagföringen (4 – 5 ggr) Företagsbot 2013 – drygt 31 miljoner Kostnad 2013 - ca 26 miljoner
Åklagaren Egen myndighet Inget personalansvar för utredare Tvångsmedel Beslutsfattare
ANMÄLAN
Anmälan 95 % av våra anmälningar kommer från tillsynsmyndighet Övriga från polis och allmänhet
Mörkertal Hittar vi den ”svarta” verksamheten Lagför vi bara ” the good guys” Vem letar efter ” the bad guys” – finns dem
26 kap 2 § miljöbalken Tillsynsmyndigheten skall anmäla överträdelser av bestämmelser i balken eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av balken till polis- eller åklagarmyndigheten, om det finns misstanke om brott.
26 kap 2 § miljöbalken Ej pröva om ringa brott föreligger Ej pröva om uppsåt eller oaktsamhet föreligger Skall ske i nära anslutning till brottet JO kritik avvaktat 9 månader
Vem skall göra anmälan Tjänsteman Behöver ej dras i nämnd eller godkännas av högre chef Vad händer om man försöker förhindra eller försvåra att anmälan görs
20 kap 1 § brottsbalken Tjänstefel Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.
Vart skickas anmälan Anmälan skickas till polisen Polismyndigheten Region Syd Utredningsenheten Miljöbrottsgruppen 205 90 MALMÖ Per Olof Wreifält (polis) Ulla Holmberg (administratör)
Anmälan Följ mallen för anmälan Checklista
Anmälan Diarienummer 5000-Kxxxxxx-15 (polis) AM – xxxxxxx-15 (åklagarmyndigheten)
Vad krävs …. Tillräckligt med uppgifter så att vi kan utreda brottet Tid mellan upptäckt och anmälan Misstänkt person Bevissäkring Klart och entydigt tillstånd/villkor/föreskrift Ju mer information desto bättre ingångsvärden
Att tänka på vid upptäckt Dokumentera Fotografera byggnader och övriga anläggningar Iakttagelser om användning Mät och beräkna Provtagning Minnesanteckningar
Efter anmälan Fortsätt handläggning och vidta de åtgärder som behövs , t ex med stöd av 26 kap 9 § miljöbalken. Åklagarkontakt
Lagföring Låg, blivit bättre Dåliga ingångsvärden Ligger i systemet
FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS
Förundersökningssekretess 18 kap 1 § OSL Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till förundersökning i brottmål eller till angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i sådant mål eller i annan verksamhet för att förebygga brott, om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs. 18 kap 3 § Sekretessen enligt 1 och 2 §§ gäller i annan verksamhet än som där avses hos en myndighet för att biträda en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket eller Kustbevakningen med att förebygga, uppdaga, utreda eller beivra brott samt hos tillsynsmyndigheten i konkurs och hos Kronofogdemyndigheten för uppgift som angår misstanke om brott
Förundersökningssekretess Gäller från och med att material för anmälan börjar samlas in Förvaltningslagens kommunikations-bestämmelser gäller ej
Lagstiftning
Lagstiftning Miljöbalken + förordningar + föreskrifter Brottsbalken Rättegångsbalken ÅFS
Rättegångsbalken Åtalsplikt Skyldig att väcka åtal så snart bevismaterialet är sådant att åklagaren på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom
Rättegångsbalken Förundersökningsplikt Förundersökning ska inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal förövats Förundersökningen skall bedrivas skyndsamt Ej anledning fullfölja fu = nedläggning
Varför begränsningar Förundersökningsbegränsningar främsta syfte är att tillgängliga resurser ska kunna användas på ett för samhället så effektivt sätt som möjligt. För att resursbesparingen ska bli så stor som möjligt är det viktigt att ett beslut om begränsning fattas så snart förutsättningar härför föreligger
Undantag Angivelse Särskild åtalsprövning för vissa brott Allmänna regler för lämplighetsprövning av åtalsfrågan, RB 20 kap 7 § och förundersökningsbegränsning, RB 23 kap 4a §
Förundersökningsbegränsning Disproportionsfallet Åtalsunderlåtelse samt inte hindra något väsentligt intresse Böter Villkorlig dom + särskilda skäl för åtalsunderlåtelse Begått annat brott och det, utöver påföljden för det brottet, inte krävs påföljd nu Psykiatrisk vård eller ungdomsvård kommer till stånd
Den misstänkte har begått andra brott Grundläggande bedömningar Straffvärde Utredningstid Påföljd Väsentliga intressen som hindra åu
Riksåklagarens riktlinje Övrig speciallagstiftning Utrymmet för åu är begränsat. Åu/fub kan dock övervägas för brott som snarare framstår som resultat av okunnighet eller obetänksamhet än uttryck för nonchalans mot gällande regler, dvs oaktsamma brott som inte innefattar ett medvetet risktagande.
Problem Lång utredningstid Låga straff Miljöbalken contra rättegångsbalken
Från anmälan till domstol
Ärendets gång Anmälan från tillsynsmyndighet/polis Granskning av anmälan Beslut om förundersökning Direktiv Beslut om platsundersökning Tvångsmedel Förhör, vittne, sakkunnig etc Expertutlåtanden Insamling av dokument
Polisens utredningsåtgärder Följer åklagarens riktlinjer i direktivet Regelbunden återkoppling
Ärendets gång Redovisning av förundersökningsprotokoll Beslut i åtalsfrågan Ej åtal Strafföreläggande Åtal
Förundersökningsprotokollet Anmälan med bilagor från tillsynsmyndighet och polis Platsundersökning – fotografering, provtagning m.m. Beslagsprotokoll Analysbesked – NFC m fl Expertutlåtanden – SP, SMP etc Fotografier Förhör – vittnen, sakkunniga, misstänkt Dokument – tillstånd, delegationer m.m. PM Bolagsinformation
PÅFÖLJDER
Påföljder miljöbalken Ansvar Förverkande Sanktionsavgift
ANSVAR
Ansvar Fysisk person Juridisk person (företagsbot)
Fysisk person Den som begår den brottsliga gärningen Annan person baserad på tjänsteställning eller delegation (Företagaransvar)
Företagaransvar Garantställning Tjänsteställning Delegation Straffrättsligt ansvarig för sin passivitet vid brott begångna i näringsverksamheten = straffsanktionerad tillsynsplikt Gäller företag och myndigheter Direkt/indirekt ansvar
Tjänsteställning Arbetsbeskrivning/anställningavtal Tjänst - vd - platschef
Delegation av miljöuppgifter Skriftligt, muntligt eller konkludent Krävs Berättigat behov Erforderlig kompetens och erfarenhet Tillräckliga beslutsbefogenheter och ekonomiska befogenheter Relativt självständig ställning Tydlighet Delegationen kan returneras
Delegering Straffrättsligt ansvar kan ej delegeras Arbetsuppgifter som medför ansvar enligt miljöbalken kan delegeras Exempel i AB Styrelse - VD - sektionschef avdelningschef - arbetsledare Kommuner m.m. Nämnd - förvaltningschef - arbetsledare
Indirekt Trots delegering har man kvar ett ansvar om man inte, trots att det funnits anledning till misstanke om misskötsel, kontrollera och i förekommande fall ingripa mot missförhållandena
FÖRETAGSBOT
FÖRUTSÄTTNINGAR Begåtts i utövning av näringsverksamhet Föreskrivet strängare straff än penningböter Inte har gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottsligheten En person i ledande ställning En person med särskilt ansvar för tillsyn och kontroll
NÄRINGVERKSAMHET Verksamhet av ekonomiskt slag Behöver ej gå med vinst Ej myndighetsutövning Ej helt skattefinansierad
Några exempel Alla juridiska personer, inkl. enskilda näringsidkare Statlig och kommunal avgiftsfinansierad och/eller konkurrensutsatt verksamhet
Rättsfall
Rocksjön i Jönköping Brott mot områdesskydd
Bevisning Beslut om bildande av naturreservat Reservatsföreskrift Fotografier Kommun Polis Vittne Vittnen Miljöinspektör Anställda vid annat bolag på plats
Invändningar Haft kommunens (TK) godkännande Det är inte hans bolag som åstadkommit skadorna Skadorna har inte nått in i naturreservatet
Dom Företagsbot – 50.000 kronor
Hagasjön i Nora Otillåten miljöverksamhet
Dom Talan om företagsbot ogillat
Alvasjön i Habo Otillåten miljöverksamhet x 2 Brott mot områdesskydd
Dom Brott mot områdesskydd Övriga åtalspunkter ogillades
Kontaktuppgifter Jan Olof Andersson (kå) 010 562 59 77 070 665 93 84 Janolof.andersson@aklagare.se