Jan Olof Andersson Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Skyddsombuds- utbildning
Från brott till straff.
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Skadeståndsrätt I och II
LSO på skadeplatsen.
Åtgärder med anledning av brott av unga
Stat – Huvudman - Profession
Rättsväsendet Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
MILJÖSAMVERKAN VÄRMLAND
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
PRIVATJURIDIK Brott och straff (kap 16).
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Lag och Rätt Från brott till dom.
Lag och rätt.
Lag och Rätt.
Lag om skydd mot olyckor
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Personuppgiftslagen (PuL) och
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Samhällskunskap Lag och rätt.
Offentlighetsprincipen
”Brottsplats: Storegårdsskolan”
Lag och rätt V
Handläggning enligt SoL
Hygienrutiner i förskolan
Farligt spel – Inte bara ett arbetsmiljöproblem
Socialtjänstlagen, SoL
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
3 kap. Om brott mot liv och hälsa 7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om.
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
3 kap. Om brott mot liv och hälsa 7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Offentlighet och sekretess
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Delegering Vem får delegera?
Vad gör polisen i miljöbrottsutredningen?
Riksåklagare vice riksåklagare
 1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Rättigheter och rättsskipning
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Principer för utredningar av oegentligheter
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
ETT BROTT BEGÅS. Så här kan det gå till…. Tre killar begår tillsammans en väskryckning. De åker moped och kör upp jämsides med en äldre dam och rycker.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Rättigheter och Rättsskipning
Vad är tillräcklig tillsyn?
Kännetecknande för det goda arbetet
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Förundersökning.
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
Riksenheten för säkerhetsmål
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Samverkan: polis-åklagare-kommun-länsstyrelse
Rättsstatens vänner 14 september 2018
LAG OCH RÄTT.
Sveriges Lagar och domstolar
Presentationens avskrift:

Jan Olof Andersson Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål Åklagarmyndigheten Jan Olof Andersson Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål Välkomna till denna lilla föreläsning om arbetsmiljöbrott! Det är kanske lite tidigt på morgonen för vissa men jag hoppas trots det att jag skall kunna trollbinda auditoriet med detta intressanta föredrag förpackat i en exceptionell lyxförpackning!

REMA Bildat 2009 Stockholm, Malmö, Göteborg, Östersund, och Jönköping 22 åklagare

Ansvarsområden Miljöbalken Arbetsmiljölagen Grova jaktbrott (varg, lo, järv, björn och kungsörn) Samverkan med andra myndigheter Internationella kontakter, arbetsgrupper och organisationer

Vad har vi åstadkommit Väsentligt ökat lagföringen (4 – 5 ggr) Företagsbot 2013 – drygt 31 miljoner Kostnad 2013 - ca 26 miljoner

Åklagaren Egen myndighet Inget personalansvar för utredare Tvångsmedel Beslutsfattare

ANMÄLAN

Anmälan 95 % av våra anmälningar kommer från tillsynsmyndighet Övriga från polis och allmänhet

Mörkertal Hittar vi den ”svarta” verksamheten Lagför vi bara ” the good guys” Vem letar efter ” the bad guys” – finns dem

26 kap 2 § miljöbalken Tillsynsmyndigheten skall anmäla överträdelser av bestämmelser i balken eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av balken till polis- eller åklagarmyndigheten, om det finns misstanke om brott.

26 kap 2 § miljöbalken Ej pröva om ringa brott föreligger Ej pröva om uppsåt eller oaktsamhet föreligger Skall ske i nära anslutning till brottet JO kritik avvaktat 9 månader

Vem skall göra anmälan Tjänsteman Behöver ej dras i nämnd eller godkännas av högre chef Vad händer om man försöker förhindra eller försvåra att anmälan görs

20 kap 1 § brottsbalken Tjänstefel Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.

Vart skickas anmälan Anmälan skickas till polisen Polismyndigheten Region Syd Utredningsenheten Miljöbrottsgruppen 205 90  MALMÖ Per Olof Wreifält (polis) Ulla Holmberg (administratör)

Anmälan Följ mallen för anmälan Checklista

Anmälan Diarienummer 5000-Kxxxxxx-15 (polis) AM – xxxxxxx-15 (åklagarmyndigheten)

Vad krävs …. Tillräckligt med uppgifter så att vi kan utreda brottet Tid mellan upptäckt och anmälan Misstänkt person Bevissäkring Klart och entydigt tillstånd/villkor/föreskrift Ju mer information desto bättre ingångsvärden

Att tänka på vid upptäckt Dokumentera Fotografera byggnader och övriga anläggningar Iakttagelser om användning Mät och beräkna Provtagning Minnesanteckningar

Efter anmälan Fortsätt handläggning och vidta de åtgärder som behövs , t ex med stöd av 26 kap 9 § miljöbalken. Åklagarkontakt

Lagföring Låg, blivit bättre Dåliga ingångsvärden Ligger i systemet

FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS

Förundersökningssekretess 18 kap 1 § OSL Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till förundersökning i brottmål eller till angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i sådant mål eller i annan verksamhet för att förebygga brott, om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs. 18 kap 3 § Sekretessen enligt 1 och 2 §§ gäller i annan verksamhet än som där avses hos en myndighet för att biträda en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket eller Kustbevakningen med att förebygga, uppdaga, utreda eller beivra brott samt hos tillsynsmyndigheten i konkurs och hos Kronofogdemyndigheten för uppgift som angår misstanke om brott

Förundersökningssekretess Gäller från och med att material för anmälan börjar samlas in Förvaltningslagens kommunikations-bestämmelser gäller ej

Lagstiftning

Lagstiftning Miljöbalken + förordningar + föreskrifter Brottsbalken Rättegångsbalken ÅFS

Rättegångsbalken Åtalsplikt Skyldig att väcka åtal så snart bevismaterialet är sådant att åklagaren på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom

Rättegångsbalken Förundersökningsplikt Förundersökning ska inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal förövats Förundersökningen skall bedrivas skyndsamt Ej anledning fullfölja fu = nedläggning

Varför begränsningar Förundersökningsbegränsningar främsta syfte är att tillgängliga resurser ska kunna användas på ett för samhället så effektivt sätt som möjligt. För att resursbesparingen ska bli så stor som möjligt är det viktigt att ett beslut om begränsning fattas så snart förutsättningar härför föreligger

Undantag Angivelse Särskild åtalsprövning för vissa brott Allmänna regler för lämplighetsprövning av åtalsfrågan, RB 20 kap 7 § och förundersökningsbegränsning, RB 23 kap 4a §

Förundersökningsbegränsning Disproportionsfallet Åtalsunderlåtelse samt inte hindra något väsentligt intresse Böter Villkorlig dom + särskilda skäl för åtalsunderlåtelse Begått annat brott och det, utöver påföljden för det brottet, inte krävs påföljd nu Psykiatrisk vård eller ungdomsvård kommer till stånd

Den misstänkte har begått andra brott Grundläggande bedömningar Straffvärde Utredningstid Påföljd Väsentliga intressen som hindra åu

Riksåklagarens riktlinje Övrig speciallagstiftning Utrymmet för åu är begränsat. Åu/fub kan dock övervägas för brott som snarare framstår som resultat av okunnighet eller obetänksamhet än uttryck för nonchalans mot gällande regler, dvs oaktsamma brott som inte innefattar ett medvetet risktagande.

Problem Lång utredningstid Låga straff Miljöbalken contra rättegångsbalken

Från anmälan till domstol

Ärendets gång Anmälan från tillsynsmyndighet/polis Granskning av anmälan Beslut om förundersökning Direktiv Beslut om platsundersökning Tvångsmedel Förhör, vittne, sakkunnig etc Expertutlåtanden Insamling av dokument

Polisens utredningsåtgärder Följer åklagarens riktlinjer i direktivet Regelbunden återkoppling

Ärendets gång Redovisning av förundersökningsprotokoll Beslut i åtalsfrågan Ej åtal Strafföreläggande Åtal

Förundersökningsprotokollet Anmälan med bilagor från tillsynsmyndighet och polis Platsundersökning – fotografering, provtagning m.m. Beslagsprotokoll Analysbesked – NFC m fl Expertutlåtanden – SP, SMP etc Fotografier Förhör – vittnen, sakkunniga, misstänkt Dokument – tillstånd, delegationer m.m. PM Bolagsinformation

PÅFÖLJDER

Påföljder miljöbalken Ansvar Förverkande Sanktionsavgift

ANSVAR

Ansvar Fysisk person Juridisk person (företagsbot)

Fysisk person Den som begår den brottsliga gärningen Annan person baserad på tjänsteställning eller delegation (Företagaransvar)

Företagaransvar Garantställning Tjänsteställning Delegation Straffrättsligt ansvarig för sin passivitet vid brott begångna i näringsverksamheten = straffsanktionerad tillsynsplikt Gäller företag och myndigheter Direkt/indirekt ansvar

Tjänsteställning Arbetsbeskrivning/anställningavtal Tjänst - vd - platschef

Delegation av miljöuppgifter Skriftligt, muntligt eller konkludent Krävs Berättigat behov Erforderlig kompetens och erfarenhet Tillräckliga beslutsbefogenheter och ekonomiska befogenheter Relativt självständig ställning Tydlighet Delegationen kan returneras

Delegering Straffrättsligt ansvar kan ej delegeras Arbetsuppgifter som medför ansvar enligt miljöbalken kan delegeras Exempel i AB Styrelse - VD - sektionschef avdelningschef - arbetsledare Kommuner m.m. Nämnd - förvaltningschef - arbetsledare

Indirekt Trots delegering har man kvar ett ansvar om man inte, trots att det funnits anledning till misstanke om misskötsel, kontrollera och i förekommande fall ingripa mot missförhållandena

FÖRETAGSBOT

FÖRUTSÄTTNINGAR Begåtts i utövning av näringsverksamhet Föreskrivet strängare straff än penningböter Inte har gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottsligheten En person i ledande ställning En person med särskilt ansvar för tillsyn och kontroll

NÄRINGVERKSAMHET Verksamhet av ekonomiskt slag Behöver ej gå med vinst Ej myndighetsutövning Ej helt skattefinansierad

Några exempel Alla juridiska personer, inkl. enskilda näringsidkare Statlig och kommunal avgiftsfinansierad och/eller konkurrensutsatt verksamhet

Rättsfall

Rocksjön i Jönköping Brott mot områdesskydd

Bevisning Beslut om bildande av naturreservat Reservatsföreskrift Fotografier Kommun Polis Vittne Vittnen Miljöinspektör Anställda vid annat bolag på plats

Invändningar Haft kommunens (TK) godkännande Det är inte hans bolag som åstadkommit skadorna Skadorna har inte nått in i naturreservatet

Dom Företagsbot – 50.000 kronor

Hagasjön i Nora Otillåten miljöverksamhet

Dom Talan om företagsbot ogillat

Alvasjön i Habo Otillåten miljöverksamhet x 2 Brott mot områdesskydd

Dom Brott mot områdesskydd Övriga åtalspunkter ogillades

Kontaktuppgifter Jan Olof Andersson (kå) 010 562 59 77 070 665 93 84 Janolof.andersson@aklagare.se