Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Rättsstatens vänner 14 september 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Rättsstatens vänner 14 september 2018"— Presentationens avskrift:

1 Rättsstatens vänner 14 september 2018
Brottmålsprocessen Misstanke till åtal Bodil Borison

2 Offentlig verksamhet Legalitetsprincipen RF 1:1
Objektivitetsprincipen RF 1:9 Likhetsprincipen RF 1:9 Självständighetsprincipen RF 11:3 Offentlighetsprincipen Offentlighets och Sekretesslagen(2009:2000)

3 Underlaget för utredning om skattebrott
Från Skatteverket: Förhandspromemoria Revisionspromemoria Förhandsbesked Beslut och domar från Förvaltningsdomstolarna etc. (konkursförvaltare, revisorer, finanspolisen öveskottsinformation, allmänhet etc) Utredare: Ekobrottsmyndigheten och Skattebrottsenheten (Skattebrottsmyndigheten efter begäran från Ekobrottsmyndigheten)

4 Förundersökning för brott
RB 23 kap Förundersökningskungörelsen Lag om unga lagöverträdare I protokollet ska antecknas allt som är av värde och vikt för förundersökningen. Vid åtal ingen sekretessprövning Slasken: Förteckning ska finnas över vad som finns. Vid utlämnande sekretessprövning Underrättelsematerialet

5 Misstankegraderna Anledning anta Skälig misstanke Sannolika skäl
Tillräckliga skäl Ställt utom allt rimligt tvivel Jämför Skatteprocessen: sannolikt och klart framgå

6 Inledande av förundersökning RB 23:1
Anledning anta Brott som hör under allmänt åtal Allmän åtalsplikt Brott- gärning Beslut och det skall vara skriftligt (23:3)

7 Gärningen Konkretiserad Tid- plats och rum
Vid anhållningsförhör skriftlig gärningsbeskrivning och grunden för förhöret (24:9 a RB)

8 Åtgärder före förundersökningens inledande
Vissa åtgärder får man vidta Dock endast för att komplettera anmälan. Ej höra vittnen och tilltalade. Underlag från SKV- t.ex. revisionspm, förhandsbeslut etc.

9 Underrättelsestadiet
Insamling, bearbetning och analys i syfte att: Klarlägga om brottslig verksamhet har utövats eller kan komma att utövas och som inte utgör förundersökning. Utgöra underlag för beslut t.ex. för att inleda förudnersökning, ge vägledningar, riskbedömningar etc. Polisens ansvar – även Skattebrottsenheterna har underrättelseverksamhet POE Åklagarens ansvar Tvångsmedel får inte användas i polisens spaningsverksamhet eller i underrättelse verksamhet. (kan finnas undantag för Säpo Ds 2005:21)

10 Underrättelse forts. Polisdatalagen (2010:361)
särskilt 1-3 kap och 2 kap 7 § Sekretessbrytande (Man har rätt att dela med sig av informationen till andra myndigheter) IHL- inhämtningslagen Geodata,telefonuppgifter PUM- polisens underrättelsemodell styr verksamheten (intern föreskrift)

11 23:4 Rättegångsbalken Objektivitetsprincipen Hänsynsprincipen
Skyndsamhetsprincipen

12 Åklagarens –förundersökningsledarens ansvar-bevisbörda
Direkt och indirekt bevisning Robust utredning Alternativa förklaringar Den tilltalades invändningar (NJA 1980 s. 359)

13 Delgivning och kommunikation 23:18 Rättegångsbalken
Skälig misstanke Rätten att ta del av förundersökningen-rätten till insyn

14 Vad ska särskilt framgå ur förundersökningsprotokollet
I protokollet ska antecknas allt som är av värde och vikt för förundersökningen. Vid åtal ingen sekretess (undantag finns) ”Slasken”: Förteckning ska finnas över vad som finns. Vid utlämnande- sekretessprövning Utredningsdirektiv

15 Artikel 6 i Europakonventionen
”Rätten till en rättvis rättegång” eller ” fair trial” Objektivitetsprincipen och oskuldspresumtionen Rätten att inte yttra sig Försvarare Rätt att förbereda och utföra sin talan (åberopa egen bevisning) Skyndsamhet

16 Försvarare ” Den misstänkte ska själv sköta sitt försvar.” (21:1 RB)
Vid sin talans förberedande och utförande må den misstänkte biträdas av försvarare. Försvarare utses av den misstänkte. (23:3 RB) Offentlig förvarare: Om den misstänkte är anhållen, häktad eller misstänkt för brott för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader. (21:3 a RB)

17 Åtal-dom Tillräckliga skäl, åtalsplikt för åklagare (20:6 RB)
Ställt utom allt rimligt tvivel Omedelbarhet-koncentration-muntlighet Förutsebarhet-likställighet

18 Taxpayers advocate Taxpayers Bill Rätt till representation
Ombudsman för skattebetalarna Rapporterar direkt till Internal Revenue Service (motsv. skatteverket) Lämnar årliga rapporter till Representanthuset och Finansutskottet i senaten.


Ladda ner ppt "Rättsstatens vänner 14 september 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser