Från ord till handling.
Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”. Betygskriterier för so-ämnet, högre måluppfyllelse.
Modell Bergvreten Kick-off på vt år 9. Entreprenörskap: lär sig på nya sätt. Från ord till handling. Affärsidé, marknadsundersökning, marknadsföring och ekonomisk plan. Kontinuerlig vägledning. Betygskriterier för so-ämnet. Självständiga individer som tror på sig själva och sin förmåga.
Steg 1 Affärsidé En ansvarig för dokumentation. Allt ska dokumenteras. Olika kompetenser. Vad kan jag bidra med? Vilken är er affärsidé? Alla idéer är rätt.
Steg 2 Marknadsundersökning Finns produkten eller tjänsten på marknaden? Ring butiker, fråga hemma, sök på nätet. Logga för företaget/produkten/tjänsten. Affärsidé. Vad ska vi tjäna pengar på? Vilka varor/tjänster erbjuder ni kunden? Formulera affärsidén med tre meningar.
Steg 3 Affärsplan Beskriv varan eller tjänstens unika egenskaper. Vad kommer den att kosta? Nytta/glädje för kunden? Utveckla en prototyp. Vilken är er målgrupp? Var finns målgruppen geografiskt?
Steg 4 Marknadsföring Hur ska kunden upptäcka er affärsidé. Var ska ni sälja era varor/tjänster, geografiskt området? Gör en SWOT-analys (beskriv konkurrenternas styrkor och svagheter.)
Steg 5 Ekonomisk plan Intäkter. Kostnader: varor och lokaler, reklam och personal avskrivningar, räntor, övrigt. Resultat/vinst.
Skola och näringsliv i samarbete Affärslunch. Speed-dejting. Medarbetarna bokar tid med rådgivare. (Almi, banker, nyföretagarcentrum) Marknadsundersökningar. Kontakter med mängder av företag. Företagsmässa.
Medarbetarnas upplevelser ”Man har lärt sig så mycket och har utvecklats som person något enormt. Detta sätt att arbeta är inte alls vanligt i grundskolan och att ha fått den här möjligheten kan vi inte vara annat än glada för...alla telefonsamtal och besök till helt främmande och läskiga människor, den rädslan man hade är nästan som bortblåst. Att ha gjort det här arbetet har hjälpt mycket och speciellt till gymnasiet som är vårt nästa steg.” ”Hela projektet har varit jätteroligt, jag har lärt mig mycket mer om ekonomi och hur viktigt social kompetens är”
Entreprenörerna på Bergvreten Vi uppdaterar ständigt vår blogg där du kan följa vad som sker.