2015-06-30 Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst.
Projekt Vad är det.
Intervju inför ViV-projektet.
DRÖMPRISETDRÖMPRISET. Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Behövs det pengar? Byteshandel.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Projektarbete Fritidsintresse UF-företag Ensam eller i grupp.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
En kurs för att hitta din affärsidé
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Personligt brev.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Från ord till handling.

Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”. Betygskriterier för so-ämnet, högre måluppfyllelse.

Modell Bergvreten Kick-off på vt år 9. Entreprenörskap: lär sig på nya sätt. Från ord till handling. Affärsidé, marknadsundersökning, marknadsföring och ekonomisk plan. Kontinuerlig vägledning. Betygskriterier för so-ämnet. Självständiga individer som tror på sig själva och sin förmåga.

Steg 1 Affärsidé En ansvarig för dokumentation. Allt ska dokumenteras. Olika kompetenser. Vad kan jag bidra med? Vilken är er affärsidé? Alla idéer är rätt.

Steg 2 Marknadsundersökning Finns produkten eller tjänsten på marknaden? Ring butiker, fråga hemma, sök på nätet. Logga för företaget/produkten/tjänsten. Affärsidé. Vad ska vi tjäna pengar på? Vilka varor/tjänster erbjuder ni kunden? Formulera affärsidén med tre meningar.

Steg 3 Affärsplan Beskriv varan eller tjänstens unika egenskaper. Vad kommer den att kosta? Nytta/glädje för kunden? Utveckla en prototyp. Vilken är er målgrupp? Var finns målgruppen geografiskt?

Steg 4 Marknadsföring Hur ska kunden upptäcka er affärsidé. Var ska ni sälja era varor/tjänster, geografiskt området? Gör en SWOT-analys (beskriv konkurrenternas styrkor och svagheter.)

Steg 5 Ekonomisk plan Intäkter. Kostnader: varor och lokaler, reklam och personal avskrivningar, räntor, övrigt. Resultat/vinst.

Skola och näringsliv i samarbete Affärslunch. Speed-dejting. Medarbetarna bokar tid med rådgivare. (Almi, banker, nyföretagarcentrum) Marknadsundersökningar. Kontakter med mängder av företag. Företagsmässa.

Medarbetarnas upplevelser ”Man har lärt sig så mycket och har utvecklats som person något enormt. Detta sätt att arbeta är inte alls vanligt i grundskolan och att ha fått den här möjligheten kan vi inte vara annat än glada för...alla telefonsamtal och besök till helt främmande och läskiga människor, den rädslan man hade är nästan som bortblåst. Att ha gjort det här arbetet har hjälpt mycket och speciellt till gymnasiet som är vårt nästa steg.” ”Hela projektet har varit jätteroligt, jag har lärt mig mycket mer om ekonomi och hur viktigt social kompetens är”

Entreprenörerna på Bergvreten Vi uppdaterar ständigt vår blogg där du kan följa vad som sker.