Malmö högskola Studentprojekt 10 poäng våren 2002.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Gymnasiearbetet p..
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
1 Projektbanken 022 Klicka någonstans så fortsätter bildspelet.
Utveckla din Praktiska IT
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att skriva projektrapport
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Högskoleförberedelse
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Medieteknik.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skolutveckling via digitala medier
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Lära för livet!.
Examensarbete 2017.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
– återanvändning av gravstenar
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Workshop Arbetsplatslärande.
Välkommen till handläggarträff!
Handbok för studentambassadörer
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation åk 4-5
KRUT ATT GE PLATS.
Presentationens avskrift:

Malmö högskola Studentprojekt 10 poäng våren 2002

Dagens program och mål – Introduktion till projektarbetet – Kort presentation av projekten – PAUS – Valprocess

10 poängsprojekt SVT- den digitala mappen ELECTROWEBB SVT - Tredje makten Utställningsprojekt Underhållning för vårdtagare Alivo - hälsohemsida Malmö stad – summan av invånarnas personliga historier P.A.E Sins made it black Malmö akademiska kör Spacecampaign Möllevångens bomässa Koll på kollo Mellan liv och död

Syfte / kunskapsmål Projektet syftar till att studenterna ska (1) ges tillfälle till mångdisciplinärt samarbete och till möten med andra discipliner, (2) lära sig arbeta i projektform, och (3) arbeta självständigt med en realistisk problemställning som relaterar till en eller flera av de kurser som ingår i utbildningen.

Innehåll och resultat Projektarbetet går ut på att i grupper med deltagare (minst fem personer och max åtta personer per grupp) från mer än ett program arbeta med både gestaltning och analys. A. Gestaltningen genomförs gemensamt och presenteras muntligt. B. Analysen skall vara en skriven text som: 1.sammanfattar projektgruppens gemensamma arbete och gruppprocess, samt 2.en analys utifrån respektive programperspektiv i form av en längre, reflekterande text.

Tidsplan 22 mars: presentation av 10 poängsprojekt av uppgiftslämnare och val av projekt i workshopform i Blackbox mars: Definitivt beslut om projekt och grupper 2 april:10 poängsprojektarbete startar 3 april: föreläsning om projektarbete i stora hörsalen 9 april: 10 poängsprojektens studentgrupper redovisar projektplan och får godkännande från handledare och uppgiftslämnare innan projektarbetet går igång 31 maj: inlämning av projektgruppens skriftliga arbete till respektive handledare 6-7 juni: muntlig redovisning och examination i stora hörsalen

Handledning Arbetet bedrivs självständigt men i samråd med handledare. Varje grupp får sig tilldelad en handledare med specialkompetens inom ämnesområdet som också är rådgivare i projektarbetsprocessen. Varje grupp får tillgång till timmars handledning av handledare samt tio timmar med uppgiftslämnare totalt under projektperioden. Allmänna frågor till koordinator under processens gång går att boka direkt via mail.

Examination och betyg Projektarbetet bedöms avseende projektarbetsprocess kontinuerligt med hjälp av projektgruppens handledare. Slutresultatet bedöms med, av kursansvariga godkänd, projektplan som utgångspunkt. Bedömningsunderlaget kan preciseras i projektplanen. Bedömningen avser muntlig presentation, framtagning av artefakter / produktion samt gemensam sammanfattande text. Som betyg på kursen används något av uttrycken Godkänd eller Underkänd. Enskild students betyg kan avvika från gruppens. Vid icke godkänd kommer komplettering krävas. Komplettering utformas av respektive handledare och lämnas in vid höstterminens start.

1. SVT – Den digitala mappen Studentuppgift: Skapa en produktionsmapp för SVTs anställda. Studenterna kommer att utforma idéer kring ett fungerande gränssnitt och innehåll. Uppgiftsställare: Kristina Toumner, SVT

2. Electrowebb Studentuppgift: Electrohype vill göra ett konstgalleri på webben. Webbplatsen skulle kunna skapas till konferansen i höst. Uppgiftsställare: Thore Soneson, Electrohype

3. SVT-Tredje makten Studentuppgift: SVT Tredje makten är ett nytt samhällsprogram som kommer att sändas i sommar. De vill ha ett spelkoncept till sin hemsida som ska sjösättas i slutet av maj. Uppgiftsställare: Micke Wall, Mats Billgren Johansson, SVT

4. Utställningar Studentuppgift: Utställningsprojekt; utställning på Form och Design Center ihop med Lunds universitet och Forsbergs. Utställning av K3 på Rooseum 7-13 juni i samband med examinationerna. XK-utställningen, urval av K3-material och examensfest. Uppgiftsställare: Pia Wahlberg, Carl Henrik Svenstedt, K3

5. Underhållning för vårdtagare Studentuppgift: Hur man kan använda hemmet som scen för personer som på något sätt är bundna till sina hem. Digital storytelling som verktyg för att dela personliga berättelser. Uppgiftsställare: Håkan Magnusson

6. Alivo – hemsida Studentuppgift: Hälsoprogramsföretaget Alivo vill ha en hemsida där deras kunder kan föra statistik över hur de sköter sin hälsa. Hur skulle gränssnittet se ut och hur kan man få människor på olika arbetsplatser att använda verktyget? Uppgiftsställare: Alivo

7. Malmö stad – summan av invånarnas personliga berättelser Studentuppgift: Digitalbridge kommer att ställa ut på Malmö muséer i sommar. Hur kan de personliga historierna visa hur staden ser ut, och hur ställer man ut detta på 100 kvm. Uppgiftsställare: Julia Granath, digitalbridge

8. P.A.E Studentuppgift: Arrangera ett event med installationer och uppställningar som visar vad P.A.E är (Performent Animation Event) Uppgiftsställare: Aron Hallborg, Andreas Bengtsson, Jörgen Callesen, Marika Kajo

9. Sins made it black Studentuppgift: Laborera med det virtuella rummet, ljud och miljö tillsammans med tonsättaren Erik Mikael Karlsson. Projektet kan yttra sig i en installation på webben eller i det verkliga rummet. Uppgiftsställare: Erik Mikael Karlsson

10. Malmö akademiska kör Studentuppgift: Studenterna kommer att producera körens konsert på Stortorget i maj. Det finns utrymme för projiceringar och bidrag till innehållet. Studenterna kommer att jobba tillsammans med en regissör. Uppgiftsställare: Daniel Hansson, Malmö akademiska kör

11. Spacecampaign Studentuppgift: Bygga upp en hemsida som ett forum för diskussioner för invandrare. Hur kan man skapa debatt? Konceptet ska skapas. Uppgiftsställare: Ellen Nyman

12. Möllenvångens bomässa Studentuppgift: Möllevångens bomässa 9-12 maj. Vad är det som gör att man känner sig hemma? Frågan ställs på olika håll i staden innan och under bomässan. Hur kan detta resultat presenteras i olika former, på mässa, på webben? Uppgiftsställare: Björn Eriksson

13. Koll på kollo Studentuppgift: Utifrån 40 timmar filmat material från ett kollo kan man skapa olika historier. Hur bidrar man som redigerare till innehållet? Hur ska man kunna laborera med det presenterade materialet? Spel? Följa enstaka personer? Uppgiftsställare: Pelle Holmgren

14. Mellan liv och död Studentuppgift: Vara med och arrangera en utställning på Lunds konsthall. Studenterna kommer att få ”animera” och integrera sensorer i olika utställningsföremål samt utforma material som kommer att ingå i utställningen. Uppgiftsställare: Sofia Dahlgren

Urvalsprocess 1 Varje projekt har ett bord med: – en uppgiftslämnare med vilken man kan diskutera projektet – en lista där man kan fylla i sitt namn om man vill arbeta med projektet – andra studenter med vilka man kan diskutera projektet Krav på projektgrupper: personer (flera grupper kan skapas kring ett projekt – studenter delar då i sin sig i grupper) 2.Minst två program skall vara representerade

Urvalsprocess 2 De studenter som inte ”skrivit sig på” ett projekt måste senast onsdagen den 27:e ha valt projekt och anslutit sig till sin grupp. Studenter som inte väljer eller inte är här – lottas in i projekt