Hur ser det ut idag? –Hur klara eleverna sin studier? –Var tar eleverna vägen efter gymnasiet? –Skolindex GY2007 GY2000 –Revidering av kursplaner –Högskolan Framtiden –Vad är på gång? –EU:s åtta nyckelkompetenser –Digital kompetens I väntan på GY09
El-programmet Yrkesförberedande Fyra nationella inriktningar Automation Datorteknik Elektronik - störst El-teknik Lokala inriktningarmindre än 1% Totalt antal elever Nationella59% SM2% IV1% Fristående38% Teknikprogrammet Studie- och yrkesförberedande Inga nationella inriktningar Totalt antal elever Nationella90% SM6% IV1% Fristående3% I väntan på GY09
Hur klara eleverna sin studier? Avgångsklasserna 2006 I väntan på GY09
Hur klara eleverna sin studier? Avgångsklasserna 2006 I väntan på GY09
Hur klara eleverna sin studier? Avgångsklasserna 2006 I väntan på GY09
Hur klara teknikeleverna sin studier? Avgångsklasserna 2006 I väntan på GY09
Hur klara el-eleverna sin studier? Avgångsklasserna 2006 I väntan på GY09
Kurser ej relevanta till programmet bortsett från idrottskurser: Några exempel Historia ca. 28% Kulturhistoria ca. 8% Resterande kurser mindre än 1% I väntan på GY09 - Teknikprogrammet
Var tar eleverna vägen efter gymnasiet? Vad gör avgångsklasserna 2002/03 våren 2006? ( procent ca.värden ) AktivitetAllaMänKvinnor Arbetar/egen företagare Högskolestudier Andra studier6511 Arbetslös333 AMS – åtgärd223 Annat554 I väntan på GY09 - Teknikprogrammet
Var tar eleverna vägen efter gymnasiet? Vad gör avgångsklasserna 2002/03 våren 2006? ( procent ca.värden ) Inom vilka verksamhetsområden befinner sig de som arbetar? VerksamhetsområdeAllaMänKvinnor Tillverkningsindustrin Varuhandel IT/elektronik992 Transport, etc.888 Företagstjänster6611 Bygg555 Hotell och restaurang433 Sociala tjänster3212 Hälso- och sjukvård112 Andra tjänster6614 I väntan på GY09 - Teknikprogrammet
Kurser ej relevanta till programmet bortsett från idrottskurser: Några exempel Historia ca. 6% Psykologica. 4% Musikproduktionca. 3% Resterande kurser mindre än 1% I väntan på GY09 – El-programmet
Var tar eleverna vägen efter gymnasiet? Vad gör avgångsklasserna 2002/03 våren 2006? ( procent ca.värden ) Inom vilka verksamhetsområden befinner sig de som arbetar? VerksamhetsområdeMänKvinnorTotalt Arbetar/egen företagare Högskolestudier4214 Andra studier666 Arbetslös AMS - åtgärd353 Annat292 I väntan på GY09 – El-programmet
Var tar eleverna vägen efter gymnasiet? Vad gör avgångsklasserna 2002/03 våren 2006? ( procent ca.värden ) Inom vilka verksamhetsområden befinner sig de som arbetar? VerksamhetsområdeMänKvinnorTotalt IT/Telecom909 El-, gas-, värme-, vattenförsörjning Industrin Varuhandel6317 Transport, gods,turism707 Företagstjänster202 Byggbranschen858 Hotell och Restaurang303 Sociala tjänster2162 Hälso- och sjukvård202 Andra tjänster454 Annat10510 I väntan på GY09 – El-programmet
Specialutformade program Antal SM totalt läsåret 2005/06
Specialutformade program SM våren år 3
Specialutformade program Utökat och reducerat
Specialutformade program Lokala inriktningar
Skolindex Index – betyg efter 3 år (genomsnittligbetygspoäng) t.ex. EC 12,6 OP 13,5 NV 16,2 Index – genomströmning 3 år t.ex. EC 68%, OP 71% och NV 84% 100 nationellt index t.ex. XX- skola EC 110, OP 98, och NV 100
GY2007 GY2000 Revidering av kursplaner så små ingrepp som möjligt, inga strukturella förändringar t.ex. ändringar av poängtal i befintliga kursplaner, ändra bara det som är felaktigt eller där det skett en regeländring, kan komma att lägga till en kurs i ett ämne om ett starkt behov föreligger, kommer att undvika att bort kurser.
Högskolan Den högskoleförordning som regeringen antog i juni 2006 hade en av sina utgångspunkter i GY2007, därför kommer nya regler som berör: urval allmän behörighet områdesbehörighet Proposition som läggs till vårriksdagen med bl.a. följande innehåll: meritämnen (moderna språk, matematik, relevanta kurser max 2,5 poäng) 25:4 bort (gäller från 2008) minst 90 % G därav G i Ma, Sv och Eng samlat betygsdokument från VUX ej behörig högskolorna får bestämma en tredjedel av platserna ska gälla från 2010
Högskolan Högskoleverket kommer när/om riksdagen har antagit propositionen ta fram föreskrifter som exempelvis berör: områdesbehörighet behörighetsgivande kurser Görs i samråd med bl.a. Skolverket, Verket för högskoleservice, lärosäten och SFS. Får vissa konsekvenser för gymnasieprogrammens struktur. Garanterat valbara kurser fastställs av Skolverket efter samråd med Högskoleverket. Kurser som ger behörighet till högskolestudier. Skolverkets inställning – meritämnen kommer att vara garanterat valbara kurser. Inget arbete kan påbörjas förrän riksdagen har antagit propositionen.
Mer på gång Utredningar som berör –Fristående kommunala skolor –Flera betygssteg –Yrkeshögskola –Rektorsutbildning –Omstrukturering av skolmyndigheterna Lärarfortbildning
EU:s nyckelkompetenser Kommunikation på modersmålet Kommunikation i främmande språk Baskompetens i vetenskap o teknologi Digital kompetens ”Lära att lära” Social kompetens - samhällskompetens Kulturella uttrycksformer Entreprenörskap EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS REKOMMENDATION av den 18 december 2006 om nyckelkompetenser för livslångt lärande
Digital kompetens Skolverket, Myndigheten för skolutveckling och KK- stiftelsen Gemensamma begrepp Konkretisering i styrdokumenten Inget eget ämne/kurs 1.Medborgerlig kompetens 2.Digital kompetens i det pedagogiska arbetet 3.Digital kompetens i lärprocessen 4.Digital kompetens för arbetslivet eller för fortsatta studier 5.IT som innovativ kraft
Arbetets gång Skolverket, Myndigheten för skolutveckling och KK-stiftelsen kommer att tillsammans konkretisera EU:s definition Släpper definitionen för synpunkter på en webbplats under våren 2007 Resultatet kommer att ligga till grund vid revideringen av bl.a. gymnasieskolan – GY09 Digital kompetens