Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Välkomna till information om SRY utbildning.
Motivation och förändring
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Varför är det viktigt att mäta?
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Samhället är mer än summan av sina delar
Att hantera två eller flera språk
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Beredningen för integration och mångfald
Centrala innehåll och kunskapskrav
Johari-fönstret En modell för kommunikation och relationer, presenterad av Joseph Luft och Harry Ingham.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Processkartläggning.
AU Digital samverkan LO Process
Att skriva en artikel.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Ledning och förståelse
Building Bridges and Breaking Bonds
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
marknadsförarens verktygslåda
Kunskapskrav och matriser
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Överenskommelse om samordning kring barn
custice . fakta . presentation
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica.
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
”Preventing the premature death of relationship marketing” - Lina Jansson - Maxim Kejzelman - Susanne Midbeck - Erik Petersson - Patrik Widlund.
The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
MÅNGFALD Acceptera och främja individualitet. Sessionens mål Definiera mångfald Identifiera dimensioner av mångfald Förstå fördelarna med en kultur av.
Hur kan vi förstå begreppet?
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Produktens olika delar
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Kommunikation.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Utvärdering av caseseminarium
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Samordningsförbundet
En workshop framtagen av Scillani Information AB
HITTA KURSVINNARE – PRAKTISK HANTERING
Att skriva en utredande text
Presentationens avskrift:

Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr. Grupp B2 Johanna Strandberg, Maria Carlsson, Madeleine Wahlberg

Sammanfattning  Artikeln syftar till att skapa en integrerad modell för upplevd tjänstekvalitet utifrån två befintliga skolor, den nordiska och den amerikanska  Inledningsvis diskuteras de olika skolornas fördelar, nackdelar och brister.  Slutsatsen är en samordnad modell av de två skolornas modeller  Modellen är relevant då den förklarar vilka faktorer som bidrar till kunders upplevda tjänstekvalitet. Med detta i åtanke kan företag identifiera och förbättra bristfälliga delar i tjänstekvaliteten.

Nordiska skolan

Utveckling av den nordiska skolan

Amerikanska skolan

Huvudidéer i den slutgiltiga modellen  En hierarkisk modell med flera dimensioner utifrån den nordiska skolan. Utgår från ett kundperspektiv.  Total upplevd tjänstekvalitet kan brytas ned i tre primära dimensioner: interaktion, miljö och resultat/utfall  Dessa bryts, i sin tur, ned i nio subdimensioner: attityd, beteende, kunskap, omgivande faktorer, design, sociala faktorer, väntetid, materiella faktorer, valens  Varje subdimension utvärderas sedan utifrån tre kriterier som härstammar från den amerikanska skolan: tillförlitlighet, tjänstevillighet och empati (reliability, responsiveness, empathy)

Författarnas slutgiltiga modell

Användning  Modellen ska kunna användas som ett hjälpmedel för managers för att förstå hur kunder bedömer kvaliteten på tjänsten. Med hjälp av modellen skall tre huvudfrågor skall kunna besvaras: 1. Vad definierar uppfattningarna av tjänstekvaliteten? 2. Hur formas uppfattningarna av tjänstekvaliteten? 3. Hur viktigt är det var tjänsten tar plats?  Modellen ska kunna användas för att identifiera kärnkompetens och brister i kvaliteten.

Våra tankar  Bra teori men fungerar det så här rent praktiskt?  P.g.a. tjänsters heterogenitet kan det bli svårt att tillämpa modellens alla delar på alla tjänster – går att situationsanpassa  P.g.a. kunders heterogenitet blir det riskfullt att använda modellen på samma sätt för alla kunder. Balansgång mellan de olika dimensionerna. Hur veta om/vad företag skall prioritera att förbättra?  Valens är en faktor som kan göra att kvalitetsupplevelsen brister bortom företagets kontroll