2015-06-131 Nytt kvalitetsutvärderingssystem 2011-2014 KI utbildningskonferens 110322 Lars Haikola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Högskoleförberedelse
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Hej och välkomna!.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Marknadsföring av turism
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Välkommen till studentdagen 2016
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Validering inom Lärarlyftet
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetssäkring.
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola

Det nya utvärderingssystemet… bygger på ökad autonomi för universitet och högskolor Högskoleverkets roll att utvärdera resultat ska vara likvärdigt, förutsägbart och transparent

Nytt kvalitetsutvärderingssystem Bedömarna är lärare/forskare, yrkesverksamma inom det utvärderade området samt studenter Omdöme på en tregradig skala Grund för en liten del av regeringens resurstilldelning Lägsta betyg ifrågasätter examenstillståndet

All högre utbildning i Sverige ska vila på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet. Enligt högskolelagen (1 kap. 4 §) ska verksamheten avpassas så att en hög kvalitet nås, såväl i utbildningen som i forskningen och det konstnärliga utvecklingsarbetet. Högskolelagens nivåbeskrivningar (1 kap. 8-9 §§) anger vad som karaktäriserar utbildningar på respektive nivå. Grunden för våra utvärderingar

HSV utvärderar resultat – vägen dit (förutsättningar och processer) hanterar lärosätena själva

Vad menar regeringen med resultat? Hur väl utbildningen uppfyller kraven i: högskolelagen samt de förordningar som ansluter till lagen (examensbeskrivningarna)

Utbildningarnas resultat bedöms utifrån utvalda mål och framtagna kriterier Bedömargruppen föreslår vilka mål som ska utvärderas Målen konkretiseras i form av kriterier på tre nivåer Högskoleverket beslutar om målen och kriterierna efter upptaktsmötet

Utbildningarna har olika antal mål Generell kandidatexamen – 8 mål Konstnärlig magisterexamen – 9 mål Läkare – 16 mål Ämneslärare – 24 mål Urvalet ska beakta kraven i HL 1 kap. 2, 8-9 §§ samt spegla utbildningens helhet och särart samt användbarhet på arbetsmarknaden

Fyra typer av underlag: 1.Studenternas självständiga arbeten (examensarbeten) 2.Lärosätets självvärdering 3.Enkäter till tidigare studenter 4.Studenternas erfarenheter av hur väl utbildningen når de aktuella målen Platsbesök i någon form kommer att ingå

Underlagen är viktade och det självständiga arbetet ska väga tungt Avidentifierat urval granskas Ingen överprövning av betyg Högst 24 och minst 5 arbeten bedöms Arbetena bedöms utifrån de utvalda målen med hjälp av kriterier

Självvärderingen utgörs av tre delar 1. Måluppfyllelse 2. Utbildningens förutsättningar 3. Andra förhållanden

Syftet är att redovisa, analysera och värdera studenternas måluppfyllelse i förhållande till de examensmål som ingår i utvärderingen. Del 1: Måluppfyllelse

Exempel på mål som ev. ej framgår i självständigt arbete Färdighet och förmåga Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper såväl inom hälso- och sjukvården som inom vård och omsorg Värderingsförmåga och förhållningssätt Visa självkännedom och empatisk förmåga

Måluppfyllelse - ex i fem punkter: 1.Sammanställningar och analyser, gärna belysta med exempel, av olika arbeten och uppgifter som studenterna genomfört 2.Sammanställningar och analyser av examinations­uppgifter och – frågor. Om möjligt även exempel eller sammanställningar av studenternas svar och hur resultatet blev 3. Analyser av resultat från utvärderingar och uppföljningar 4.Sammanställningar och analyser av hur kursmål, undervisning, material och examination kopplas samman för att nå målen 5.Analyser av hur flera kurser bygger på varandra för att studenterna ska nå ett examensmål eller dess delar

Del 2: Utbildningens förutsättningar Analys av lärarkompetens och lärarkapacitet i relation till respektive utvalt mål Studenternas förutsättningar

Del 3: Andra förhållanden som är särskilt viktiga Redovisning av andra förhållanden som lärosätet anser särskilt viktiga för att bedöma den aktuella utbildningen Information om de självständiga arbetena

Enkäter till tidigare studenter Alumnenkäter - utbildningens användbarhet på arbetsmarknaden och utbildningens måluppfyllelse

Studenternas erfarenheter Avser hur väl utbildningen når målen Kommer att göras genom strukturerade gruppintervjuer.

Pilottestning Pilottestning av systemet, inklusive vägledning för självvärdering, har genomförts med sjuksköterskor, maskintekniker och idéhistoriker från cirka tio lärosäten under slutet av hösten Pilottestning har även genomförs av miljövetenskap vid Södertörns högskola under februari En pilottestning med tandläkarutbildningen vid Malmö högskola planeras.

Sex omgångar under fyra år 1600 utbildningar Många bedömare kommer att behövas Utvärderingarna startar i januari, respektive maj varje år för att sprida arbetsbelastning och platsbesök jämnt under året

Omgång 1 – start våren Psykologi, Psykologexamen 2.Statsvetenskap, freds- och konfliktstudier, u-landskunskap. 3.Informatik, data/systemvetenskap, kognitionsvetenskap 4.Företagsekonomi 5.Nationalekonomi. 6.Sociologi, arbetsvetenskap och demografi 7.Medie- och kommunikationsvetenskap samt journalistik 8.Geografi, kulturgeografi, humanekologi och geovetenskap 9.Ekonomisk historia

Lärosätena kan förbereda 1.Ha kontroll på alla examensarbeten 2.Planera in arbetstid för avidentifiering och inmatning av examensarbeten i HSV Direkt 3.Planera in arbetstid för att skriva självvärdering