Professionell utveckling Termin 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Vad innebär val av vårdenhet?
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Mål och betygskriterier
Individuellt utvecklingssamtal - mall
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vård.
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
1 Örebro Utbildningsdag UFPo.
Ta ställning och handla!
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Professionell utveckling Termin 1
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Professionell utveckling Termin 1
Delegering Vem får delegera?
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Detta är God Vård
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Socialpsykologi.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
TEMA 1 Max Christensen & Måns Davidsson. “The experience of being a trauma nurse: A phenomenological study” Syfte: Att undersöka de levda erfarenheterna.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Studiedagen ”Läkarrollen” TISDAG 8 MARS Blir fascinerad av detta fantastiska yrke jag har valt att utbilda mig till. Vill jag verkligen bli läkare?
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS HT 2016.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Hälsoskola Fröslunda VC
Välkommen till svenska 1
Professionell utveckling Termin 1
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Integritet läroplansanalys.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Sociologi Introduktion.
Föreläsning Svenska II
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 23 mars 2018 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Läkarintyg för sjukpenning
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Professionell utveckling Termin 1 Margareta Troein – lektor, kursansvarig Gun Kungberg – utbildningsadministratör Catarina Canivet – ansvarig lärare T 1 Förnamn.efternamn@med.lu.se

Disposition I. Passar detta mig? II. Vad styr läkarnas professionalitet? III. Exempel på regler – är dom bra? IV. Innehåll i PU termin 1 – 5 i stora drag V. Innehåll i PU denna termin

I. Passar detta mig?

Kursplan Kunskap och förståelse Färdigheter och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt

II: Vad styr läkarnas professionalitet?

Profession ”…yrke vars auktoritet och status bygger på hög formell utbildning, ofta universitetsbaserad. Till de klassiska, förindustriella "statusprofessionerna" räknas medicin, juridik och teologi…” Nationalencyklopedin

Vad styr ”Professionalitet”? Lagar, t. ex. Hälso- och Sjukvårdslagen Sekretesslagen Regelverk, t. ex. Socialstyrelsen Högskoleverket Arbetsgivare

… och i Sverige: ” De kulturellt sett värdefullaste föräldrarna föda ett minskat antal barn över hela vår jord, under det att de sämre elementen överallt fortsätta att ohejdat fortplanta sig. Detta måste ju verka i hög grad försämrande på folkraserna… Detta kan avhjälpas genom…tvångssterilisation av vissa kategorier av psykiskt defekta individer och brottslingar.’’ Lundh G, Läkartidningen 1932

”Vipeholmsexperimenten – värda att minnas för alltid” Källa: Tidningen Handikapphistoria, nr 1, 2004

…JAG ÄR BARNLÄKARE på Huddinge sjukhus …JAG ÄR BARNLÄKARE på Huddinge sjukhus. Där har jag skött ett tiotal apatiska asylsökande barn under det gångna året, barn som inte talat på ett år, inte reagerar, inte äter. De kissar på sig och vänds i sängarna som gamlingar. … Olle Jeppsson, DN 6 maj 2005

Vad styr ”Professionalitet”? Lagar, t. ex. Hälso- och Sjukvårdslagen Sekretesslagen Regelverk, t. ex. Socialstyrelsen Högskoleverket Arbetsgivare Mina egna värderingar Organisationer - policydokument

Organisationer – policydokument Läkarförbundet Etiska regler Regler för marknadsföring WMA (World Medical Association) International Code of Medical Ethics Tokyo Helsinki National Board of Medical Examiners (NBME)

Sammanfattning av professionalitetens innehåll (NBME) Altruism Hederlighet och integritet Vårdande, empati och kommunikation Respekt Ansvarstagande Pålitlighet Excellens och lärande Ledarskap

III: Exempel på regler – är dom bra?

Hjälpa patienten – kärlek och heder ”Läkaren skall i sin gärning ha patientens hälsa som det främsta målet och om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta, följande människokärlekens och hederns bud”. Läkarförbundets etiska regler

Vara kunnig – göra rätt ”Läkaren skall handla i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet… ... ständigt söka vidga de egna kunskaperna…” Läkarförbundets etiska regler

Inte låta profithungern styra ”A physician shall not allow his/her judgment to be influenced by personal profit or unfair discrimination.” WMA International Code of Medical Ethics

Inte låta profithungern styra, forts. ”Läkaren får inte låta sig påverkas av otillbörligt förvärvsbegär och inte utföra annan undersökning och behandling än vad som är medicinskt motiverat. Arvodet skall anpassas efter prestationens art och omfattning.” Läkarförbundets etiska regler

Inte ligga med sin patient ”A physician shall not enter into a sexual relationship with his/her current patient or into any other abusive or exploitative relationship.” WMA International Code of Medical Ethics

Läkaryrket ett kall? Askungen? Takes on extra work willingly Takes on extra work to help the team Ny regel: Seeks assistance when work load is too heavy NBME

Även i privatlivet förtjäna allmänhetens förtroende?

Inte tro sig vara omnipotent Requests input on patient care when appropriate NBME

Inte tro sig vara omnipotent, forts. Responds to feedback receptively Demonstrates humility Assumes responsibility for own mistakes NBME

Inte stjäla tid från andra Arrives in time for start of activities (e.g. clinic, rounds, conferences, class) Remains attentive during class, rounds, and meetings Attends classes, rounds, or meetings for their full duration NBME

Professionellt uppträdande på läkarlinjen i Lund

Inte prata illa om medarbetare Discusses colleagues and coworkers in a respectful manner NBME

Blogga ? Sekretess

IV: Innehåll i PU termin 1–5 i stora drag

Innehåll i PU Patient-läkar-kommunikation Kroppsundersökning

Konsultation Gamla modellen: Patienten: ”Jag har ont…” Läkaren: ”Var? När? Framför/bakom?...” osv. Kroppsundersökning, lab-prover osv. Läkaren ger ”facit” Patienten ”lyder” Slut.

Konsultation, forskningsläget 2009 Patientens problem – ”patientens agenda” Doktorns inbjudan – underlättande – öppna och slutna frågor mm mm Kroppsundersökning – lab Information Överenskommelse om fortsättning – ”förhandling” En kommunikativ "dans" mellan läkare och patient

Kursledning Studenter

Kursledning PU Läkare på vårdcentraler: 50-100 Läkare på sjukhuskliniker 50-100 T 1: 104 stud. T 2: 104 stud. Kursledning PU T 3: 104 stud. T 5: 104 stud. Lärare från andra discipliner t ex sjuksköt, etik Grupphandledare / läkare: 30 - 50 T 4: 104 stud.

Innehåll i PU Patient-läkar-kommunikation Kroppsundersökning Etik och sekretess

Innehåll i PU Patient-läkar-kommunikation Kroppsundersökning Etik och sekretess Vetenskapligt förhållningssätt, m fl ”Allmänna mål för högskoleutbildning och läkarutbildning” Gruppkommunikation och ledarskap

V. Innehåll i PU denna termin Kursmålen Överblick Beskrivning av kursmomenten

Kursmål Studenten skall efter genomgången kurs kunna: Uppmärksamma och beakta patientens utsatthet i vårdsituationen

Kursplan Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt

Kursmål, forts. Finna medicinsk vetenskaplig litteratur inom ett specificerat område med hjälp av nätbaserad litteratursökning Skriva ett referat av en vetenskaplig artikel i enlighet med instruktioner

Kursmål, forts. Reflektera över hur deltagarnas och ledarens förhållningssätt och kommunikationsstrategier kan påverka samarbete och arbetsledning i grupper/ team Kunna beskriva konsekvenser av olika sätt att ge och ta emot feedback.

Kursmål, forts. Känna till och kunna tillämpa grundläggande principer för basal omvårdnad

Överblick Vetenskaplig artikel Söka artikel Skriva referat Gruppkommunikation och ledarskap – temadag Läsa skönlitterära böcker – gruppdiskussion Basal omvårdnad: Metodikträning i grupp Praktik på demens- eller äldreboende Gruppdiskussion

Vetenskaplig artikel Söka fram, läsa och skriva referat av en vetenskaplig artikel som handlar om …

Vetenskaplig artikel …något av följande teman: Att behöva basal omvårdnad Att vara sjuk eller anhörig till en sjuk person Relationen mellan vårdgivare och vårdtagare

Vetenskaplig artikel Elin är en guldgruva!

Vetenskaplig artikel Litteratursökningsseminarium Tisd. 27 jan, 3 febr. eller 10 febr. Läs igenom instruktionerna innan Sök gärna fram artikeln under seminariet Osäker ifall artikeln duger? Maila fråga till Catarina Canivet.

Skriva referat Läs instruktionerna för utformningen Inlämning Tisd 24 febr. kl. 16.50 eller Fred 27 febr. kl. 10.15

Bedömning av referatet Ämnesvalet stämmer Valt en vetenskaplig artikel Språk, klartext (inkl. stavning och meningsbyggnad) Innehållsmässig kvalitet på referatet, täcker de viktigaste punkterna i artikeln Formella krav: Skickat in enligt anvisningarna, omfattning (200 - 400 ord), formatering, angivit referens enligt Vancouvermodellen.

Bedömning av referatet, forts. Ej godkänd skriftlig uppgift: CC / ASH diskuterar med Margareta Troein Mail till studenten – rätta till! ”Personligt färgad feedback”? Skriv i referatet om du INTE vill ha sådan! Få tillbaka referatet: Fredag 3 apr. kl. 8.30

Gruppkommunikation och ledarskap

Kursmålet… Reflektera över hur deltagarnas och ledarens förhållningssätt och kommunikationsstrategier kan påverka samarbete och arbetsledning i grupper/ team Kunna beskriva konsekvenser av olika sätt att ge och ta emot feedback.

Gruppkommunikation och ledarskap Hur kan man få ut mer och själv bidra bättre när man arbetar i grupp? Heldag – teori och gruppövningar Reflexion

Empati … att kunna leva sig in i en annan människas känsloläge och behov… Vanligen förmedlas den empatiska förståelsen av en bekräftande handling (minspel, kommentar). Nationalencyklopedin

Läsa skönlitterära böcker – gruppdiskussion Böckerna berör patienters och/eller anhörigas upplevelser av att vara sjuk och av att ta emot vård. Kan ge dig tillgång till andra människors erfarenheter och/eller aktualisera dina egna tidigare upplevelser.

Läsa skönlitterära böcker – gruppdiskussion, forts. Böckerna som språngbräda: Tänk ut ett ämne som du personligen tycker vore meningsfullt och angeläget att diskutera i gruppen. Gruppdiskussion tisd 17 eller 24 febr.

Basal omvårdnad Hur ger man basal omvårdnad? Hur känns det?

Basal omvårdnad Metodikträning i grupp Tors 12 mars eller tis 24 mars. Läs ”Handbok…” och ”Bra förhållningssätt…”! Metodikträning i grupp Tors 12 mars eller tis 24 mars. Praktik på demens- eller äldreboende Tis 24 mars eller tis 31 mars. Gruppdiskussion (samma dag som praktiken)

Praktik på demens- eller äldreboende Ta sig dit Handledare på plats Hur känns detta? Stämningen / sorg / döden ? Glida in i gruppen och i arbetet ? Att tvätta en främling

Dispens från Metodikträning och Praktikdag Krav: Jobbat heltid minst en månad med omvårdnad, alt. Sjuksköterska / sjukgymnast Anmäl till Gun Kungberg senast 27 febr.! Dokumentera: Kopia på tjänstgöringsintyg / examensbevis skickas eller lämnas in till kurssekretariatet

För godkänd kurs krävs: att din skriftliga uppgift (referat av vetenskaplig artikel) är godkänd att du har fullgjort samtliga obligatoriska kursmoment att du meddelat kursledningen om ditt deltagande i dessa moment

OSV. DELTAGARINTYG Professionell utveckling T 1, VT -09 NAMN:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ PERSONNUMMER:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Jag intygar härmed att jag deltagit i följande moment: Temadag om Gruppkommunikation och ledarskap. Datum_ _ _ _ _ Namn på grupphandledare (som också godkänt din skriftliga reflexion efter dagen)_ _ _ _ _ Gruppövning med teori och metodikträning om Basal omvårdnad Datum_ _ _ _ _ Namn på grupphandledare_ _ _ _ _ _ _ OSV.

Godkänd kurs Se kurs-hemsidan för instruktioner när det gäller Elektronisk inskickning av Deltagarintyg Dispens? ”Fysisk” inskickning / inlämning av dispens-dokument Sjukdom vid obligatoriska moment

Terminsråd Torsdagen den 24 mars kl. 17.30.

@med.lu.se Lycka till! Margareta Troein Catarina Canivet Gun Kungberg Kolla kursens hemsida på LU / Läkarutbildningen. Lycka till!