Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Professionell utveckling Termin 1

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Professionell utveckling Termin 1"— Presentationens avskrift:

1 Professionell utveckling Termin 1

2 Professionell utveckling Termin 1
Romana Solaja utbildningsadministratör Margareta Troein Töllborn kursansvarig, professor i allmänmedicin Jakob Järhult ansvarig lärare PU T 1, spec. allmänmedicin 2

3 Dagens innehåll I. Innehåll i PU termin 1 – 5
II. Vad är professionalism och professionell utveckling? III. Regler som styr läkarens arbete IV. Upprop V. PU denna termin 3

4 En bra läkare… 4

5 I. Professionell utveckling termin 1-5

6 I. Innehåll PU termin 1-5 Patient-läkar-kommunikation (inkl. praktik)
Etik och sekretess Vetenskapligt förhållningssätt Gruppkommunikation och ledarskap Förståelse för kulturella skillnader och genus - likarätt Kroppsundersökning 6

7 II. Vad är professionalism och professionell utveckling?
7

8 Vara kunnig – göra rätt ”Läkaren skall handla i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet…” Läkarförbundets etiska regler 8

9 Inte tro sig klara av allt
Vid behov efterfråga kollegors hjälp Uppvisa ödmjukhet Ta ansvar för egna misstag NBME 9

10 Hjälpa ”Läkaren skall … om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta, följande människokärlekens och hederns bud”. Läkarförbundets etiska regler 10

11 Pengar… ”En läkare får inte låta sin bedömning påverkas av personlig vinning eller diskriminerande ställningstaganden.” WMA International Code of Medical Ethics 11

12 Dags för älgjakt! Samtal från demensboende

13 Dags för älgjakt Doktor Peters patient Karl inbjuder sin doktor till jakt med ortens jaktlag och uttrycker samtidigt att han tycker det blir toppen att ha en doktor i jaktlaget, ”så att man alltid har tillgång till en doktor när man behöver något”. 13

14 Samtal från demensboende
Doktor Camilla har ansvar för alla jourfall en fredag eftermiddag på vårdcentralen. Patienterna behöver inte boka tid utan kommer på ”drop in” till läkare. Det är klart mer att göra än vanligt och hon har svårt att hinna med alla patienter: barn med snuva, en dam med hjärtsvikt, någon med besvärlig ryggvärk, en annan med utslag… 14

15 … Mitt i mottagningen får hon ett telefonsamtal från äldreboendet vårdcentralen ansvarar för där en äldre herre med demenssjukdom som skriker så för att han har ont i magen. Skulle hon lämna mottagningen under en timme för ett besök där skulle säkert tio patienter få vänta två timmar istället för en och hon skulle inte komma hem förrän klockan sex. 15

16 Etisk plattform för prioriteringar
Människovärdesprincipen Behovs- och solidaritetsprincipen Kostnadseffektivitetsprincipen Ur Hälso- och sjukvårdslagen efter riksdagsbeslut 1997

17 Läkarens professionella åtagande
Professionell kompetens Självkännedom – omdöme Bota, lindra, trösta – inge hopp Lämpliga relationer med patienter Etiska aspekter Rättvis fördelning av begränsade resurser Professionellt bemötande 17

18 Professionellt bemötande av patienten
Vara medveten om patient- läkarrelationens särdrag Skapa en förtroendefull atmosfär – använda adekvat samtalsmetodik Arbeta patientcentrerat – göra patienten delaktig i handläggningen 18

19 ”Det var tråkigt att höra, jag uppfattar det som att du är nedstämd och inte orkar med jobbet och hemmet, det låter som du har det jättetufft just nu. Och din man hjälper inte till något hemma heller?” 19

20 Kursmål på läkarprogrammet
Värderingsförmåga och förhållningssätt: ”Visa självkännedom och empatisk förmåga” ”Uppmärksamma och beakta patientens utsatthet i vårdsituationen” ”Uppträda på ett respektfullt och professionellt sätt i relation till patienter, personal, kurskamrater och lärare” 20

21 III: Regler som styr läkarens arbete
Lagar, t. ex. Hälso- och Sjukvårdslagen Sekretesslagen Regelverk, t. ex. Högskoleverket Socialstyrelsen Arbetsgivare 21

22 Tre viktigaste budskapen
22

23 IV. Upprop

24 Professionellt uppträdande på läkarprogrammet i Lund
24

25 PAUS

26 V. PU denna termin 26

27 Överblick över kursmomenten
Vetenskaplig artikel Söka artikel och skriva referat Gruppkommunikation och ledarskap Medicin i humanioraperspektiv Studiedagen – läkarrollen (namnskylt) Basal omvårdnad: Metodikträning i grupp + Patientsäkerhet Praktik på demens- eller äldreboende Gruppdiskussion Nu har vi gått igenom olika aspekter av professionalism (läkarrollen, vilja hjälpa, hur bemöta patient, patientens utsatthet situation, självkännedom…) Vi har talat om hur man kan lära sig / utvecklas – nu ska ni få höra mer om hur vi konkretiserar detta på termin 1. Ej teoretisk tung men, Strimma, tisdagar, många moment, vissa tisdagar ledigt andra veckor kräver det mer. utmaning att hålla reda på de olika momenten och förbereda sig. Kräver viss organisatorisk förmåga. Hemsidan har alla svar! Kolla där inför varje moment! Genomgång idag. Mail – studentmail när ni mailar och om det skulle bli någon ändring med kort varsel skicka vi där. Kräver också förberedelseer oftast reflektion av upplevelser och intryck. Då får alla ut mer av seminarierna – ni kommer ge varandra olika perspektiv vilket också är en del av lärandet. Också ibland att man lämnar sin trygghetszon och bjuder på sina egna tankar kring sin egen roll – blir ofta mer givande. Grundprincipen är att alla gruppövningar och seminarier och praktik är obligatoriska, detta syns i översiktschemat också. Skulle ni ej dyka upp utan att ha giltigt skäl och inte meddelat i tid -> gör nästa termin. Närvaro och aktiv! 27 27

28 28 28

29 Vetenskaplig artikel – söka artikel och skriva referat
Seminarium Läs gärna igenom instruktionerna innan – länk via Moodle till LibGuide Du kan söka artikel under seminariet Nils-Ove Månsson bedömer referatet – skriftlig uppgift 29 29

30 Skriva referat – skriftlig uppgift
Ämnesval: Att behöva basal omvårdnad Att vara sjuk eller anhörig till sjuk person Relationen mellan vårdgivare och vårdtagare Sammanfatta - Skriv med egna ord – bakgrund, syfte, metod... Formella krav: Se hemsidan – lib guiden 30

31 Bedömning av referatet
Ej godkänd skriftlig uppgift: Mail till studenten – rätta till! Inlämning måndag 7 mars 12:45-13:15 Kodnamn via Moodle/LibGuide 31 31

32 Gruppkommunikation och ledarskap
Hur kan man få ut mer och själv bidra bättre när man arbetar i grupp? Heldag – teori och gruppövningar Reflektion 32

33 Medicin i humanioraperspektiv
Böckerna, dikten och radioprogrammet berör patienters och/eller anhörigas upplevelser. Tisdag 1 mars – seminarier Förbered kort sammanfattning av dina tankar 33 33

34 Medicin i humanioraperspektiv
Empati 34 34

35 Basal omvårdnad 35

36 36 36

37 Basal omvårdnad Metodikträning i grupp + patientsäkerhetsseminarium tisdag 29 mars resp 5 april Praktik på demens- eller äldreboende tisdag 5 resp 12 april Gruppdiskussion 12 april.

38 Praktik på demens- eller äldreboende
Handledare på plats – kontakta boendet veckan före Lista över resp student + boende kommer via hemsidan 38 38

39 Dispens från Metodikträning och Praktikdag
Krav: Jobbat heltid minst en månad med omvårdnad, alt. Sjuksköterska / sjukgymnast Anmäl till Romana Solaja senast 14 mars Dokumentera: Kopia på tjänstgöringsintyg / examensbevis skickas eller lämnas in till kurssekretariatet

40

41 För godkänd kurs krävs:
godkänd skriftlig uppgift (referat av vetenskaplig artikel) att du har fullgjort och varit aktiv vid samtliga obligatoriska kursmoment inskickat deltagarintyg genomfört e-utbildning om vårdhygien 41

42 osv… DELTAGARINTYG Professionell utveckling T 1, HT/VT år....
NAMN:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ PERSONNUMMER:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Jag intygar härmed att jag deltagit i följande moment: Temadag om Gruppkommunikation och ledarskap. Datum_ _ _ _ _ Gruppseminarium samt godkänd skriftlig reflektion kring Patientsäkerhet Datum_ _ _ _ _ osv… 42

43 Värdefull kursvärdering!
43

44 Terminsråd Kursombud, två från varje termin
Måndag 7 mars kl BMC I1245 44 44

45 Lycka till! 45


Ladda ner ppt "Professionell utveckling Termin 1"

Liknande presentationer


Google-annonser