Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Föräldrastöd i Västra Götalands län
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvärdering av projekt
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Lars Niklasson Linköpings universitet
Implementering av den nationella strategin för föräldrastöd
Programutformning Är vi överens? Remissutkast Remiss – Revidering utifrån inkomna synpunkter Nytt utkast
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Välkommen till ESF:s seminarium
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att tillsammans påverka!
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
CCG – Coach Coach Go  EU-projekt inom Grundtvig med fokus på vuxnas allmänna lärande.  Period:  Deltagarländer: Island, Italien, Tyskland,
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Skolutveckling genom aktionsforskning
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Något att tänka på när man söker pengar
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Att starta, planera och driva projekt
Varför all denna utvärdering?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt: En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:

Inga-Lill Jakobsson2 Vad är föräldrakraft?  Ett manualbaserat föräldrastödssprogram som syftar till att stärka föräldrar i föräldrarollen och förbättra relationen mellan barn och föräldrar  Både föräldrar och barn deltar i hela utbildningen  Programmet vänder sig till föräldrar med barn som är 3, 6 och 11 år  Det finns två manualer; för 3-6 år och för 11 år  Ett manualbaserat föräldrastödssprogram som syftar till att stärka föräldrar i föräldrarollen och förbättra relationen mellan barn och föräldrar  Både föräldrar och barn deltar i hela utbildningen  Programmet vänder sig till föräldrar med barn som är 3, 6 och 11 år  Det finns två manualer; för 3-6 år och för 11 år

Inga-Lill Jakobsson3 Projekt i Västsverige  Initiativtagare och bidragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland  Projektet startade våren 2006 på fyra orter:  Bergsjön  Linnestaden  Mark  Orust  Initiativtagare och bidragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland  Projektet startade våren 2006 på fyra orter:  Bergsjön  Linnestaden  Mark  Orust

Inga-Lill Jakobsson4 Implementeringsstudie  Uppdragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland och FoU i Väst/Gr  Utförare är Inga-Lill Jakobsson, Lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet  Uppdragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland och FoU i Väst/Gr  Utförare är Inga-Lill Jakobsson, Lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet

Inga-Lill Jakobsson5 Övergripande syfte  Att följa satsningen och samla erfarenheter som kan spridas till andra orter som planerar liknande satsningar  Att studera samarbete på två plan  Organisationsnivå: mellan de fyra stadsdelarna/kommunerna  Utförarnivå: mellan förskola/skola och socialtjänst i planering och genomförande.  Att följa satsningen och samla erfarenheter som kan spridas till andra orter som planerar liknande satsningar  Att studera samarbete på två plan  Organisationsnivå: mellan de fyra stadsdelarna/kommunerna  Utförarnivå: mellan förskola/skola och socialtjänst i planering och genomförande.

Inga-Lill Jakobsson6 Avgränsning  Studien beskriver genomförandet och kursledares och samordnares synpunkter kring det  Studien inbegriper inte utvärdering av programmet i sig eller effekter av utbildningen  Studien beskriver genomförandet och kursledares och samordnares synpunkter kring det  Studien inbegriper inte utvärdering av programmet i sig eller effekter av utbildningen

Inga-Lill Jakobsson7 Metod  Kvalitativ med  Deltagande observation  Intervju/samtal  Enkät med öppna frågor  Dokumentstudier  Kvalitativ med  Deltagande observation  Intervju/samtal  Enkät med öppna frågor  Dokumentstudier

Inga-Lill Jakobsson8 Beskrivna teman som grund för analys  Projektledarnas nätverk  Föräldrakraftsledarna  Ledarutbildning  Information och inbjudan  Förberedelser och praktiska arrangemang  Genomförandet av kurstillfällena  Dilemman och problem  Manualerna  Föräldrarnas synpunkter  Samarbete och kontakter  Projektledarnas nätverk  Föräldrakraftsledarna  Ledarutbildning  Information och inbjudan  Förberedelser och praktiska arrangemang  Genomförandet av kurstillfällena  Dilemman och problem  Manualerna  Föräldrarnas synpunkter  Samarbete och kontakter

Inga-Lill Jakobsson9 Avgörande faktorer vid genomförandet enligt kursledarna  Marknadsföring och information  Tid för förberedelser och samplanering  Villkor i tjänsten  Gruppstorlek  Manualens innehåll och utformning  Marknadsföring och information  Tid för förberedelser och samplanering  Villkor i tjänsten  Gruppstorlek  Manualens innehåll och utformning

Inga-Lill Jakobsson10 Specifika slutsatser utifrån studien  Viss kulturell och språklig anpassning till den aktuella målgruppen är nödvändig  Den viktigaste förutsättningen för en lyckad implementering är väl fungerande samarbete vertikalt och horisontellt  Andra viktiga förutsättningar är en tydlig ledningsorganisation, utbildade ledare, fungerande manual och välplanerade praktiska arrangemang  Viss kulturell och språklig anpassning till den aktuella målgruppen är nödvändig  Den viktigaste förutsättningen för en lyckad implementering är väl fungerande samarbete vertikalt och horisontellt  Andra viktiga förutsättningar är en tydlig ledningsorganisation, utbildade ledare, fungerande manual och välplanerade praktiska arrangemang

Inga-Lill Jakobsson11 Generella slutsatser kring implementering av ett manualbaserat program (1) Information och förankring  Förstå: Information kring vad som ska införas, varför och hur  Kunna:Utbildning, tid, stöd, resurser  Vilja:Övertygelse om att programmet är bra och passar organisation och målgrupp  Förstå: Information kring vad som ska införas, varför och hur  Kunna:Utbildning, tid, stöd, resurser  Vilja:Övertygelse om att programmet är bra och passar organisation och målgrupp

Inga-Lill Jakobsson12 Generella slutsatser kring implementering av ett manualbaserat program (2) Organisatoriska förutsättningar  Program:Tydligt angiven teori och fungerande manual  Organisation:Tydlig ledning, resurser, konflikthantering, stödjande  Personal:Motivation, kompetens, utbildning i teori och program  Stöd:Implementeringsstöd och handledning under hela processen  Program:Tydligt angiven teori och fungerande manual  Organisation:Tydlig ledning, resurser, konflikthantering, stödjande  Personal:Motivation, kompetens, utbildning i teori och program  Stöd:Implementeringsstöd och handledning under hela processen

Inga-Lill Jakobsson13 Särskilda utmaningar vid implementering av ett manualbaserat program  Deltagare:Rekrytering och närvaro  Program:Innehåll, kulturell och språklig anpassning (översättning), motivationshöjande inslag  Organisation:Organisatorisk komplexitet, chefers och politikers inställning, budget, tid och ersättning till kursledare  Deltagare:Rekrytering och närvaro  Program:Innehåll, kulturell och språklig anpassning (översättning), motivationshöjande inslag  Organisation:Organisatorisk komplexitet, chefers och politikers inställning, budget, tid och ersättning till kursledare

Inga-Lill Jakobsson14 (1) Frågor att ta ställning till inför val och implementering av ett manualbaserat program  Vilka vetenskapliga teorier ligger till grund för programmet och finns de beskrivna i programinformation eller manual?  Beskrivs programmet som evidensbaserat och hur har prövningen gått till?  Har en kulturanpassning gjorts och känns den trovärdig för målgruppen?  Vem har upphovsrätten till programmet och hur får man tillgång till manualen?  Vilka vetenskapliga teorier ligger till grund för programmet och finns de beskrivna i programinformation eller manual?  Beskrivs programmet som evidensbaserat och hur har prövningen gått till?  Har en kulturanpassning gjorts och känns den trovärdig för målgruppen?  Vem har upphovsrätten till programmet och hur får man tillgång till manualen?

Inga-Lill Jakobsson15 (2) Frågor att ta ställning till inför val och implementering av ett manualbaserat program  Är manualen en försöksversion eller är den utprovad och “färdig”?  Erbjuds ledarutbildning, hur är den organiserad och hur ska den finansieras?  Erbjuds handledning av programansvariga?  Vilka tids- och personalmässiga resurser krävs för genomförandet?  Finns det en långsiktig plan inom organisationen för satsningen?  Är manualen en försöksversion eller är den utprovad och “färdig”?  Erbjuds ledarutbildning, hur är den organiserad och hur ska den finansieras?  Erbjuds handledning av programansvariga?  Vilka tids- och personalmässiga resurser krävs för genomförandet?  Finns det en långsiktig plan inom organisationen för satsningen?

Inga-Lill Jakobsson16 Sammanfattande slutsats: Det finns en kraft i Föräldrakraft I mplementeringen av Föräldrakraft är, trots oklara förutsättningar i början och en del komplikationer under vägen, genomförd med lyckat resultat i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust