Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt: En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Inga-Lill Jakobsson2 Vad är föräldrakraft? Ett manualbaserat föräldrastödssprogram som syftar till att stärka föräldrar i föräldrarollen och förbättra relationen mellan barn och föräldrar Både föräldrar och barn deltar i hela utbildningen Programmet vänder sig till föräldrar med barn som är 3, 6 och 11 år Det finns två manualer; för 3-6 år och för 11 år Ett manualbaserat föräldrastödssprogram som syftar till att stärka föräldrar i föräldrarollen och förbättra relationen mellan barn och föräldrar Både föräldrar och barn deltar i hela utbildningen Programmet vänder sig till föräldrar med barn som är 3, 6 och 11 år Det finns två manualer; för 3-6 år och för 11 år
Inga-Lill Jakobsson3 Projekt i Västsverige Initiativtagare och bidragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland Projektet startade våren 2006 på fyra orter: Bergsjön Linnestaden Mark Orust Initiativtagare och bidragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland Projektet startade våren 2006 på fyra orter: Bergsjön Linnestaden Mark Orust
Inga-Lill Jakobsson4 Implementeringsstudie Uppdragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland och FoU i Väst/Gr Utförare är Inga-Lill Jakobsson, Lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet Uppdragsgivare är Länsstyrelsen i Västra Götaland och FoU i Väst/Gr Utförare är Inga-Lill Jakobsson, Lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet
Inga-Lill Jakobsson5 Övergripande syfte Att följa satsningen och samla erfarenheter som kan spridas till andra orter som planerar liknande satsningar Att studera samarbete på två plan Organisationsnivå: mellan de fyra stadsdelarna/kommunerna Utförarnivå: mellan förskola/skola och socialtjänst i planering och genomförande. Att följa satsningen och samla erfarenheter som kan spridas till andra orter som planerar liknande satsningar Att studera samarbete på två plan Organisationsnivå: mellan de fyra stadsdelarna/kommunerna Utförarnivå: mellan förskola/skola och socialtjänst i planering och genomförande.
Inga-Lill Jakobsson6 Avgränsning Studien beskriver genomförandet och kursledares och samordnares synpunkter kring det Studien inbegriper inte utvärdering av programmet i sig eller effekter av utbildningen Studien beskriver genomförandet och kursledares och samordnares synpunkter kring det Studien inbegriper inte utvärdering av programmet i sig eller effekter av utbildningen
Inga-Lill Jakobsson7 Metod Kvalitativ med Deltagande observation Intervju/samtal Enkät med öppna frågor Dokumentstudier Kvalitativ med Deltagande observation Intervju/samtal Enkät med öppna frågor Dokumentstudier
Inga-Lill Jakobsson8 Beskrivna teman som grund för analys Projektledarnas nätverk Föräldrakraftsledarna Ledarutbildning Information och inbjudan Förberedelser och praktiska arrangemang Genomförandet av kurstillfällena Dilemman och problem Manualerna Föräldrarnas synpunkter Samarbete och kontakter Projektledarnas nätverk Föräldrakraftsledarna Ledarutbildning Information och inbjudan Förberedelser och praktiska arrangemang Genomförandet av kurstillfällena Dilemman och problem Manualerna Föräldrarnas synpunkter Samarbete och kontakter
Inga-Lill Jakobsson9 Avgörande faktorer vid genomförandet enligt kursledarna Marknadsföring och information Tid för förberedelser och samplanering Villkor i tjänsten Gruppstorlek Manualens innehåll och utformning Marknadsföring och information Tid för förberedelser och samplanering Villkor i tjänsten Gruppstorlek Manualens innehåll och utformning
Inga-Lill Jakobsson10 Specifika slutsatser utifrån studien Viss kulturell och språklig anpassning till den aktuella målgruppen är nödvändig Den viktigaste förutsättningen för en lyckad implementering är väl fungerande samarbete vertikalt och horisontellt Andra viktiga förutsättningar är en tydlig ledningsorganisation, utbildade ledare, fungerande manual och välplanerade praktiska arrangemang Viss kulturell och språklig anpassning till den aktuella målgruppen är nödvändig Den viktigaste förutsättningen för en lyckad implementering är väl fungerande samarbete vertikalt och horisontellt Andra viktiga förutsättningar är en tydlig ledningsorganisation, utbildade ledare, fungerande manual och välplanerade praktiska arrangemang
Inga-Lill Jakobsson11 Generella slutsatser kring implementering av ett manualbaserat program (1) Information och förankring Förstå: Information kring vad som ska införas, varför och hur Kunna:Utbildning, tid, stöd, resurser Vilja:Övertygelse om att programmet är bra och passar organisation och målgrupp Förstå: Information kring vad som ska införas, varför och hur Kunna:Utbildning, tid, stöd, resurser Vilja:Övertygelse om att programmet är bra och passar organisation och målgrupp
Inga-Lill Jakobsson12 Generella slutsatser kring implementering av ett manualbaserat program (2) Organisatoriska förutsättningar Program:Tydligt angiven teori och fungerande manual Organisation:Tydlig ledning, resurser, konflikthantering, stödjande Personal:Motivation, kompetens, utbildning i teori och program Stöd:Implementeringsstöd och handledning under hela processen Program:Tydligt angiven teori och fungerande manual Organisation:Tydlig ledning, resurser, konflikthantering, stödjande Personal:Motivation, kompetens, utbildning i teori och program Stöd:Implementeringsstöd och handledning under hela processen
Inga-Lill Jakobsson13 Särskilda utmaningar vid implementering av ett manualbaserat program Deltagare:Rekrytering och närvaro Program:Innehåll, kulturell och språklig anpassning (översättning), motivationshöjande inslag Organisation:Organisatorisk komplexitet, chefers och politikers inställning, budget, tid och ersättning till kursledare Deltagare:Rekrytering och närvaro Program:Innehåll, kulturell och språklig anpassning (översättning), motivationshöjande inslag Organisation:Organisatorisk komplexitet, chefers och politikers inställning, budget, tid och ersättning till kursledare
Inga-Lill Jakobsson14 (1) Frågor att ta ställning till inför val och implementering av ett manualbaserat program Vilka vetenskapliga teorier ligger till grund för programmet och finns de beskrivna i programinformation eller manual? Beskrivs programmet som evidensbaserat och hur har prövningen gått till? Har en kulturanpassning gjorts och känns den trovärdig för målgruppen? Vem har upphovsrätten till programmet och hur får man tillgång till manualen? Vilka vetenskapliga teorier ligger till grund för programmet och finns de beskrivna i programinformation eller manual? Beskrivs programmet som evidensbaserat och hur har prövningen gått till? Har en kulturanpassning gjorts och känns den trovärdig för målgruppen? Vem har upphovsrätten till programmet och hur får man tillgång till manualen?
Inga-Lill Jakobsson15 (2) Frågor att ta ställning till inför val och implementering av ett manualbaserat program Är manualen en försöksversion eller är den utprovad och “färdig”? Erbjuds ledarutbildning, hur är den organiserad och hur ska den finansieras? Erbjuds handledning av programansvariga? Vilka tids- och personalmässiga resurser krävs för genomförandet? Finns det en långsiktig plan inom organisationen för satsningen? Är manualen en försöksversion eller är den utprovad och “färdig”? Erbjuds ledarutbildning, hur är den organiserad och hur ska den finansieras? Erbjuds handledning av programansvariga? Vilka tids- och personalmässiga resurser krävs för genomförandet? Finns det en långsiktig plan inom organisationen för satsningen?
Inga-Lill Jakobsson16 Sammanfattande slutsats: Det finns en kraft i Föräldrakraft I mplementeringen av Föräldrakraft är, trots oklara förutsättningar i början och en del komplikationer under vägen, genomförd med lyckat resultat i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust