Kap 1 Hej, Hur mår du sid 35-62 Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Advertisements

… som skulle arrangera en löptävling.
Hur ser du på ditt tobaksbruk?
Muntliga nationella prov i svenska
Bildtolkningar Hälsa.
Tränings och Tävlingslära
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Mål och betygskriterier
Hälsa och Kondition.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Logga.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Vi undersöker kraft och rörelse
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
The Wellness Evaluation A Career in Wellness Changing People’s Lives. *
SBAR för strukturerad kommunikation
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Vad ska ingå i uppgiften?
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Teckna din seriefigur.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Läroplansträff fritidshem
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitivt perspektiv.
Hälsa.
Idrottspsykologi.
En fråga per elev – bråk år 6
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
Inledning och avslutning
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Livsstil och den praktiska uppgiften Vad ska ingå i uppgiften?
Hälsa och Kondition.
Vad är Hälsa? ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och svaghet” (WHO)
Idrott och hälsa 1.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Marknadsföring av turism
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Kapitel 4 Efterfrågan Olika typer av behov människan har. Kunskapskrav: olika målgrupper och deras behov samt föreslå passande aktiviteter och tjänster.
Barn och stress.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Larsson Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Hälsa och livsstil åk 8 kondition
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

Kap 1 Hej, Hur mår du sid 35-62 Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16. B: Vilka frågor ska man ställa för att förbättra sin livsstil (Sid 18-19)? C: Hur ska du göra uppgiften för att nå högre betyg? D: Förklara Fysik, Psykisk & Social hälsa (sid 20-57)

D: Förklara Fysik, Psykisk & Social hälsa Fysisk hälsa: Sid 20-21 Förklara vad det är! (5 viktiga punkter) Berätta om sidoeffekter! ( 3 viktiga punkter) Berätta i om din fysiska livsstil i din blogg

Psykisk hälsa sid 35 Vad är psykisk hälsa? Hur kan den liknas vid en pyramid? Berätta om din psykiska hälsa i din blogg!

Koncentrationstest! Vilka slutsatser drar du?

Vilja sid 37 Kan vi träna upp förmågan att utveckla och använda viljekraft? Läs sid 37

Optimal anspänning sid 38 Kan du förklara bilden på sid 38? Vad är lagom anspänningsnivå för dig?

Stress sid 41 Hur skulle du och dina kompisar kunna göra för att minska stressnivåerna som förknippas med kalender, schema, träningstider och annat! Vad är positiv stress? Nämn 7 olika fysiska & psykiska reaktioner vid negativ stress. Nämn några situationer då du har upplevt positiv respektive negativ stress!

Fritidsaktiviteter som motverkar stress sid 42 Vilka positiva effekter får man av regelbunden motion. Sid 44 (8st) Vad är viktigt att tänka på vid ett hälsopedagogiskt arbete men någon som är stressad? Sid 45 (5 st)

Typ A-B individer sid 46 Nämn 5 kännetecken på typ A individer och berätta om de råd du ska ge!

Utbrändhet sid 52 Berätta om 9 vanliga tecken på utbrändhet! Berätta om vad man ska göra! (9 saker)

Social hälsa sid 53 Vad är det? Förklara hur bollspel kan skapa bättre hälsa!

Döp din berättelse till kap1:Livsstil Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16. B: Vilka frågor ska man ställa för att förbättra sin livsstil (Sid 18-19)? C: Hur ska du göra uppgiften för att nå högre betyg? D: Förklara Fysik, Psykisk & Social hälsa (sid 20-57)