Att ge en introduktion till området strategi och styrning:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Ekonomisk styrning: Introduktionsföreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
What is strategy? – Porter
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Thomas Westin Kursens PM
HR perspektivet.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Att ge en introduktion till området strategi och styrning:
Marknadskommunikation i praktiken
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Hur lång är en timme?.
Välkommen till ESF:s seminarium
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Föreläsning
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Kapitel 15 Budgeten.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Mallar svenska.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Design, strategi, management
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Strategi och styrning: Introduktionsföreläsning Gunilla Söderberg 2013-05-06

Att ge en introduktion till området strategi och styrning: Dagens två föreläsningar Att ge en introduktion till området strategi och styrning: Jag hoppas att ni fick en inspirerande introduktion till strategifältet av Per Åman. Jag kommer nu att ta över stafettpinnen och introducera styrningsfältet. Jag kommer att fokusera några av kursens centrala begrepp: Konkurrenskraft Värdeskapande Styrning Strategisk kongruens Integrerad styrning

Tre klassiska studier • Burns and Stalker (1961) – The Management of Innovation. - 20 tillverkande företag i olika branscher. - Olika typer av omgivning: dynamisk och stabil. - Organisk organisation (decentraliserat beslutsfattande). Mekanisk organisation (centraliserat beslutsfattande). • Lawrence and Lorsch (1967) – Organization and Environment - 10 företag i olika branscher. - Olika sätt att organisera verksamheten inom samma företag. - FoU funktionen var alltid verksam i en turbulent omgivning. Mindre formaliserad styrning, otydliga mål etc. • Thompson (1967) – Organizations in Action - Deduktivt resonemang. - Omgivningens stabilitet / antalet element (leverantörer, kunder etc.). - Låg stabilitet / interaktion med många element leder till stor osäkerhet. - Buffert nödvändigt för den ”tekniska kärnan” = produktionen. - Exempel på en viktigt buffert är inköpsavdelningen.

Contingencyteorin, (källa: föreläsning av F. Nilsson) Företag verkar i olika typer av omgivning – därför måste företagen organiseras och styras på olika sätt. Det finns inget ”bästa sätt” att organisera och styra – situationen är avgörande. Omgivningen är en helt central s k contingencyfaktor, dvs en variabel med stor betydelse för hur företaget väljer att organisera och styra sin verksamhet. För att ett företag skall bli framgångsrikt är det viktigt att hantera den osäkerhet som omgivningen skapar, exempelvis i form av snabbt förändrade efterfrågemönster. Strategin är den plan som skall visa hur företaget skall agera i sin omgivning.

Kommersiella marknaden Värdeskapande KUNDER AKTIEÄGARE ANSTÄLLDA Värdet av produkter och tjänster Kompensation och självförverkligande TSR (Utdelning och värdestegring på aktier) marknaden Arbets- Kapital- Kommersiella marknaden Intäkter Kapital Källa: Donovan et al., 1998, The Value Enterprise (modifierad), s. 19.

Vad påverkar värdeskapande?, (källa: föreläsning av F. Nilsson) Drivare Potentiella konkurrenter Kundernas förhandlingsstyrka Marknads-fundamenta Aktieägar- avkastning Förväntningar på framtida kassaflöden Lednings-effektivitet Strategiska initiativ Styrning och organisation

Strategic Managament - Tre klassiska studier • Chandler (1962) – Strategy and Structure - Amerikansk ekonomisk historia. - Visade hur stora amerikanska företag diversifierade sin verksamhet. - Visade hur nya strategier påverkar organisation och styrning. - Divisionalisering och decentralisering. Införde begreppet struktur. • Andrews (1965) – Business Policy - Normativ lärobok. - Anpassa företagets interna struktur till omgivningens krav. Lanserade SWOT-analysen. • Ansoff (1965) – Corporate Strategy

Exempel på andra modeller ni kan använda er av: BSC Ursprungligen en artikel av R.S Kaplan &D.S Norton publicerad i Harvard Business Review, boken utkom första gången 1996. BSC länkar den mer kortsiktiga ekonomistyrningen till mer långsiktiga planer och den strategiska planeringen. Bostonmatrisen En av de mer välkända modellerna för portföljanalys utvecklades under 1960-talet av Boston Consulting Group. Med utgångspunkt i erfarenhetskurvan togs den s k “Bostonmatrisen”fram. 5 konkurrenskrafter Porter lanserade 1980 modellen “5 konkurrenskrafter”. Den analyserar dynamiken i en bransch i förhållande till fem faktorer som bestämmer det förändringstryck företagen är utsatta för.

BSC, Balanserat styrkort Igår Idag Imorgon

Grundläggande begrepp – Affärsidé, vision och mål, (källa: föreläsning av F. Nilsson) Visionen uttrycker ett tidlöst övergripande mål för verksamheten där företagets intressenter lyfts fram. Affärsidén anger företagets verksamhetsinriktning. Exempel från SAS (Vår utmaning – sammanfattning av SAS-koncernens Strategi 2011): Affärsidé SAS koncernen ska genom samverkande flygbolag erbjuda smidiga och prisvärda flygresor med stor valfrihet till såväl affärs- och privatresenärer i norra Europa. Vision Det självklara valet. Mål Det övergripande målet är att skapa värde för ägarna. -CFROI > 25 % - EBT-marginal 7 %

Från affärsidé till ekonomisk styrning, Källa: Olve & Samuelson, 2008, Controllerhandboken, s. 655.

Företagets strategi Företagets styrsystem Strategier och styrsystem måste samordnas!, (källa: föreläsning av F. Nilsson) Företagets strategi Företagets styrsystem

Förändringar i företagens styrsystem Strategisk planering Ekonomisk styrning Operativ DÅ NU Här vore det lämpligt att kort kommentera vad innebär nu detta för den ekonomiska styrningen i stort. För att därefter glida in på utmaningar både vad avser metoder och ekonomens roll. Det ökade konkurrenstrycket leder till att fler beslut måste decentraliseras. Vi måste komma närmare marknaden. Det tar för lång till för besluten att ”vandra upp och ned” genom hierarkin. Chefer och medarbetare på relativt låga organisatoriska nivåer kommer därför att behöva fatta både strategiska, taktiska och operativa beslut. Det ställer helt nya krav på styrsystemen. De måste kunna förse beslutsfattarna med information som både går på djupet och bredden. Det blir allt viktigare att säkerställa att organisationen jobbar med rätt saker, dvs att det finns en tydlig koppling till företagets strategier. Det begränsar vilken information som är av intresse. Det snabba förändringstrycket betyder samtidigt att organisa-tionen måste vara beredd att snabbt ompröva sina strategier, vilket ställer krav på en relativt bred informationsinsamling. Utvecklingen mot att allt fler jobbar med kunskapsutveckling ställer också nya krav på den information som distribueras. Den här är en utveckling som ger tydliga avtryck i planeringen och uppföljningen. Den tidigare så tydliga uppdelningen i stra-tegisk planering, ekonomisk styrning och operativ styrning är på väg att suddas ut. Källa: Olve & Samuelson, 2008, Controllerhandboken, s. 690.

Organisationens planerings- och uppföljningssystem Strategisk formulering Strategisk nivå Mål och strategier Ekonomisk styrning Taktisk nivå Implementering av strategier Operativ styrning Operativ nivå Fokus på aktiviteter, produktivitet och effektivitet Källa: Anthony & Govindarajan, 2004, Management Control Systems (modifierad), s. 7.

Nilsson & Rapp (2005) definierar ekonomistyrning som: ”By management control we mean the formalized, information-based routines, structures and processes used by management to formulate strategies and to implement them by influencing employee behavior”

Vad består ekonomistyrning av? Budget Kapitalbudget Personalbudget Långsiktsplan Men det räcker inte längre… Miljöstyrning Produktionsstyrning Kvalitetsstyrning Projektstyrning

Planering och uppföljning är viktiga delar i ekonomistyrningen Styrverktyg Illustrativ bild Strategiprocessen Budget Uppföljning Utvärdering Nyckeltal Belöningssystem Kalkyler Prissättningsmodeller Samhällsekonomiska antaganden

Bristande samspel mellan mål, strategier och mått Problem med traditionell ekonomistyrning, (källa: föreläsning av F. Nilsson) Bristande samspel mellan mål, strategier och mått För många resultatmått Måtten är inte förankrade och kommunicerade i organisationen Kostnaden för precision är högre än nyttan Data samlas in och rapporteras för ofta Fokus på de mått som är lätta att mäta – inte de mått som är viktiga Måtten ändras inte i samma takt som verksamheten förändras

Frågor & Svar