Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Advertisements

Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Värdeskapande användning av MAXIMO
Struktur för självförbättrande system
Förskoleklassen på Södermalms skola
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Mentometerfråga 1 Är du? Kvinna Man.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Kvalitet i grundutbildningen1
Chefskommunikation i Värmland
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Patientsäkerhetsronder
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
GIRAFF TEST Linda Törnström och Anders Rapp.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
En styrelse som gör skillnad
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Innovationer – alla är vi kreativa
Rådrum Centrum för Utveckling OMVÄRLD Strukturer, rutiner och traditioner.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Från jämställdhet till lönestrategi
Utbildning i planeringsprocessen
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Strategisk dialog kring tillgänglighet och användbarhet i it
Systemförståelse och systemiskt tänkande
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Förebyggande arbetsmiljöarbete sett ur anläggningsägarens perspektiv
Framtidskartläggning
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Processbaserat arbete i Primärvården Kliniska processer; KOL, diabetes typ 2, artros knä/höft.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
- en metod för att stärka patientsäkerhetskulturen.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Action Learning.
Utveckla lönebildningen
Inköpsprocessen Tack för att jag får komma hit.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Närsjukvårdsmöte
Matchfunktionärs utbildning
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

SJÄLVFÖRBÄTTRANDE VERKSAMHET Förändrings- och förbättringsarbete på ett annat sätt!

Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?

Vad har vi för vision?

0-visionen det enda acceptabla!

Att fela är mänskligt…

Att fela är mänskligt, att inte försöka rätta felen är bara dumt!

Fel bör rättas nära källan. Rätt från början – RÄTT FRÅN MIG!

Hur skapar vi en verksamhet där det är lätt att göra rätt från början?? Vi bör ha strukturer som gör det möjligt för oss att: Snabbt se om det uppstår problem – helst innan eller precis efter att vi lämnar över arbetsuppgiften till nästa led i kedjan/vårdprocessen Enkelt åtgärda de problem vi identifierar Lära från de problem som uppstår för att undvika att de upprepas

Chefens roll: stödja medarbetarna och skapa förutsättningar! Tre meningar, sex ledord för chefen:

Vi behöver: - enhetliga ledningssystem - veta hur det går för oss - en enhetlig metod för problemlösning

Go see – hur vet vi vad som händer?

Resultatuppföljning är en sak. Resultat i REALTID är något annat.

Resultat i realtid??

Vad behöver vi för att åstadkomma detta? Fem grundläggande ”färdigheter”: Vetskap om VAD VI VILL ÅSTADKOMMA – ”Best practice” Vetskap om HUR VI ÅSTADKOMMER DET – rutiner, riktlinjer, metodgenomgångar Förmåga att SE HUR VI LIGGER TILL jämfört med önskat läge Förmåga att i realtid kunna STYRA TILLBAKS TILL ÖNSKAT LÄGE – daglig styrning (pulsmöten etc) och arkivera problem för senare analys Förmåga till LÄRANDE – djupare analys av problem för att kunna förebygga att problemet uppstår igen

Förbättringsmotorn igen!

VISUALISERING – synliggöra resultat och problem, överblick i realtid

Något för oss på avdelningar och mottagningar?

Kan visualisering hjälpa oss att göra rätt från början?

HUR KAN VI ANVÄNDA VISUALISERING HOS OSS???