Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
easyresearch. se/s. asp Varför?
Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Listar de sökta objekten.
Nulägesanalys genom frågor
Ingen äldrevård för mig !!
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Metodstöd.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Reseproduktion och försäljning
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Välkommen till föreläsning om hur man kan söka sommarjobb
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Praktisk arbetslivsorientering
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
Intervju inför ViV-projektet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Vård- och omsorgs-(college)
Årsbokslut för svensk turism 2013
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Enkel turismkunskap.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kopplingen Hotell och turism. Vad är det vi från skolan ser som nödvändig kunskap för eleverna att ha med till APU- platsen?
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Värderingsövning/ fyra hörn
Kära vänner, Detta är mitt sista . Ni undrar säkert varför, men jag har tagit ett stort beslut. Fr.o.m. månadsskiftet så tar jag ett sabbatsår.
Organisation / företag:
Val av transport till resmålet.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
VARMT VÄLKOMNA. 2014/2015 Ett samordningsprojekt mellan Sölvesborg, Olofström och Karlshamns kommun. Projektägare är Karlshamns Kommun Projektledare:
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Årets raket 2006  År  År  År 2007 ? Målet var och är att klättra platser per år.
Lena Brenner Landsbygdsutvecklare/ Koordinator vid Ålands Landsbygdscentrum.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
HAGFORS TURISTINFORMATION
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Konjunkturen i Stockholm KV3 2014
Där idéer blir verklighet
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Vill du bli en InfoPoint? och bidra till utvecklingen av turismnäringen?

Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg Syftar till att skapa bättre förutsättningar för en utveckling av turismnäringen i Skaraborg. ”Turism- och besöksnäringen ska inom en 5-årsperiod vara den procentuellt mest expansiva näringen i Skaraborg, vilket ska resultera i en ökad omsättning genom ett ökat nyskapande inom branschen, ett ökat antal besökare, fler arbetstillfällen samt en ökad befolkningstillväxt.” Målet är en fördubbling av omsättningen inom besöksnäringen i Skaraborg till år 2015. (fördubbling från år 2007 då omsättningen var 1,7 mdr. År 2013 var den 3,3 mdr)

Hur många övernattar? 1,2miljoner övernattningar 620tusen på camping 570tusen på hotell, stugbyar, vandrarhem Kommersiella gästnätter 2014, SCB/Tillväxtverket

8av tio är svenskar Vilka övernattar? Norrmän, tyskar och danskar är de största marknaderna utanför Sverige. Kommersiella gästnätter 2014, SCB/Tillväxtverket

Framtidens lokala besöksservice Informationsteknologin utvecklas snabbt Nya köp- och resvanor Gästen söker information på plats, på nya sätt Värdskap och god områdeskunskap ökar möjligheter till fler affärer och längre besök både för den enskilda InfoPointen som för området i stort Om alla blir bättre på att sälja området, så klirrar det mer i företagens kassor Ge besökaren det hen vill ha, där hen vill ha det!

Nivåer Det finns tre nivåer i service för besökare: 1. Turistbyråer 2. InfoPoints 3. Informationsplatser -enbart broschyrer

InfoPoint Tillsammans med våra grann-kommuner i hela Skaraborg gör vi en långsiktig satsning som ska leda till att våra besökare känner sig välkomna och välinformerade. Målet är fler nöjda gäster som stannar fler nätter och som rekommenderar sina vänner att besöka oss.

InfoPoint Som InfoPoint blir du en av de viktiga platser som i samarbete med XXXs Turistbyrå erbjuder information och värdskap till besökare. Tillsammans gör vi XXX till en mer attraktiv plats att besöka.

InfoPoint -företagaren Du har ett genuint intresse för service och värdskap Din anläggning har ett strategiskt geografiskt läge och/eller är en reseanledning som lockar många besökare. Boende, besöksmål, butiker, caféer eller restauranger.

InfoPoint -besökaren Här hittar du huvudbroschyrer över området och kartor Här får du hjälp och tips av kunnig personal med enklare frågor. Du känner igen platserna genom det gröna auktorisationsmärket InfoPoint.

Vi erbjuder Kunskap - du bjuds in till inspirerande seminarier och studieresor för att du ska bli riktigt bra på att sälja och informera om XXX och angränsande besöksmål. Värdskap - vi erbjuder ett inspirerande föredrag i värdskap med efterföljande nätverkande och samvaro under trevliga former. Nätverk - XXXs Turistbyrå medverkar till att stärka kontaktnäten inom besöksnäringen. Som InfoPoint ingår du i ett spännande nätverk. Material - alla InfoPoints erbjuds broschyrställ för turistinformation, auktorisationsmärke och informationsmaterial om besöksmål, evenemang med mera. Kommunikation - Exponering på den lokala turistorganisationens webbsidor samt i andra sammanhang där platser med turist- information anges.

Fördelar för mig och mitt företag! En ökad ström besökare och därigenom möjlighet till merförsäljning Nöjdare gäster Fler övernattningar Bättre lönsamhet Mer motiverade medarbetare Fler rekommendationer

Här är räkningen. Var det allt? Ja. Hej då.

Det här tycker jag verkligen att ni ska passa på att uppleva under er vistelse här hos oss… Ni skulle också kunna… Imorgon kväll har vi förresten här på hotellet… Nu i helgen är det marknad om ni kan stanna en extra dag… Jättebra! Tack för tipsen. Då stannar vi gärna ytterligare två dar om det finns plats

Praktisk information Din anläggning har ett strategiskt geografiskt läge ur besöksservice-synpunkt och/eller är en reseanledning som lockar många besökare. Du har ett genuint intresse för service och värdskap Dina öppettider är generösa Du samverkar gärna med andra besöksmål och aktörer och är in- spirerande i din informationsgivning Du medverkar vid våra utbildnings- tillfällen Du informerar personal, som inte har möjlighet att delta i utbildningar, om vad det innebär att vara en InfoPoint. Du bereder plats för broschyrställ och ansvarar för påfyllning Ett auktorisationsmärke placeras väl synligt på entrédörren Ett avtal upprättas mellan dig och XXXs Turistbyrå om innehåll, uppföljning med mera Du förser Turistbyrån med information om öppettider, kontaktperson med mera. Du erbjuder om möjligt fritt Wi-Fi, och om inte gärna en förteckning var det finns i närområdet.

Morgondagens lokala turistrådgivare Gör lokala bilder

Boendet visar vägen… och får gästen tillbaka Ett samverkande nätverk och en ny definition på boende med starkare affärer Gästen kommer för en reseanledning. Andra produkter får gästen att stanna längre.

Restaurangen visar vägen… och får gästen tillbaka Ett samverkande nätverk och en ny definition på boende med starkare affärer Gästen kommer för en reseanledning. Andra produkter får gästen att stanna längre.

Boendet visar vägen… och får gästen tillbaka Genom nätverken blir många små en stark enhet som kan mäta sig med mer storskalig turism Ett samverkande nätverk och en ny definition på boende med starkare affärer Gästen kommer för en reseanledning. Andra produkter får gästen att stanna längre. små företag för att stimulera samverkansformer där de kan växa sig starka och nå ut till de marknader där de har bäst förutsättning att verka. Genom nätverken blir många små en stark enhet som kan mäta sig med mer storskalig turism.

Tack! XXX Turistbyrå